۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۷۳۰۴۴۷
سخنگوی دولت خبر داد؛

فاز ۱۴ پارس‌جنوبی افتتاح می‌شود/ بی‌ثباتی ارزی موقتی است

فاز ۱۴ پارس‌جنوبی افتتاح می‌شود/ بی‌ثباتی ارزی موقتی است
بهادری جهرمی سخنگوی دولت خبر داد که رئیسی در پایان این هفته به بوشهر می‌رود و فاز ۱۴ پارس جنوبی را افتتاح خواهد کرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در نشست با خبرنگاران طی سخنانی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تسلیت به‌مناسبت شهادت آتش‌نشان رضا دارابی و درگذشت اسماعیل احمدی مشاور وزیر ورزش، اظهار داشت: سومین سفر استانی رییس‌جمهور در دور دوم سفرها، آخر این هفته برگزار می‌شود و برنامه‌های مفصلی در نظر گرفته شده است از جمله افتتاح رسمی فاز 14 پارس جنوبی که ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی است و روزانه بیش از 50 میلیون مترمکعب گاز تولید خواهد کرد که ارزش سالیانه آن حدود 3 و نیم میلیارد دلار خواهد بود.

وی افزود: هم‌چنین دو طرح آب‌شیرین‌کن در استان بوشهر افتتاح می‌شود که به تأمین آب شرب پایدار کمک می‌کند. فاز اول خط آب‌رسانی به جم بعد از 12 سال افتتاح می‌شود و بخشی از مشکلات آبی شهر جم رفع می‌شود‌ و بیش از 2 هزار واحد مسکن ملی افتتاح خواهد شد.

رشد 2.5برابری سرمایه‌گذاری خارجی ایرانیان

سخنگوی دولت گفت: با توجه به سفرهای نوروزی، رییس‌جمهور دستور دادند استانداران برای ارائه و فروش محصولات صنایع دستی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهرها غرفه‌هایی برپا کنند.

بهادری‌جهرمی گفت: جذب مشارکت و سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در همه حوزه‌ها یکی از ظرفیت‌های اقتصادی مهم کشور است و دولت این مهم را در نظر دارد و دنبال می‌کند. با توجه به توان این بخش از ایرانیان عزیز، اولویت جدی برای تسهیل این امر داریم و از ابتدای شهریور 1400 تا آذرماه امسال 409 میلیون دلار سرمایه‌گذاری توسط این عزیزان محقق شده است. جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایرانیان و غیرایرانیان در سال اول دولت سیزدهم به‌نسبت سال آخر دولت گذشته، 2.5 برابر رشد داشته است.

بی‌ثباتی ارزی موقتی است

وی درباره ارز و برنامه دولت برای مدیریت قیمت آن عنوان کرد: بعد از اینکه دشمن در پیش‌برد طرح خود در اغتشاشات ناکام ماند و مردم از او استقبال نکردند، فشار را در حوزه اقتصادی طبق روال دشمنی‌اش مضاعف کرد و بر حوزه ارز تمرکز کرد و به‌رغم اینکه در سال اول دولت تا آبان 1401 ثبات نسبی را در حوزه ارز شاهد بودیم، دشمن بر اقتصاد و ارز تمرکز کرد.

بهادری جهرمی ادامه داد: بی‌ثباتی حوزه ارز موقت خواهد بود و نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی بررسی‌های گسترده‌ای داشتند و نشان از دخالت مستقیم برخی گروه‌ها و به‌ویژه گروه‌های مختلف دیده شده است، برخی که داخل کشور بودند دستگیر شدند، اما بخشی از این التهابات از خارج هدایت می‌شود و نهادهای مربوطه پیگیری خواهند کرد و قابلیت پیگیری حقوقی هم دارد، به‌وقتش از طریق مراجع حقوقی هم دنبال خواهد شد.

عرضه 63میلیارد دلار ارز

سخنگوی دولت ادامه داد: تأمین ارز در سامانه‌های مربوطۀ مرکز مبادله و نیما در حال انجام است و میزان تأمین ارز در سامانه‌ها از تقاضا هم بیشتر است و در سامانه‌ها کشف قیمت می‌شود و قیمت‌گذاری دستوری انجام نمی‌گیرد، به مردم توصیه می‌کنیم در بازارهایی که التهاباتی دارد و مردم تجارب تلخی از آن دارند، برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اعتماد نکنند و طرح‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری مولد وجود دارد.

بهادری‌جهرمی عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود 63 میلیارد دلار تأمین ارز انجام شده، یعنی نسبت به سال گذشته هم افزایش داشته است؛ از نظر نیاز ارزی با تأمین آن مشکلی نداریم و دلیل اقتصادی برای این نرخ ایجادشده در برخی بازار‌های غیررسمی نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

رشد سرعت اینترنت

وی هم‌چنین در پاسخ به سؤالی درباره برنامه دولت برای اینترنت و برخی سکوهای اینترنتی گفت: درخواست می‌کنم که بحث اینترنت از برخی سکوها جدا دیده شود. درباره وضعیت و سرعت اینترنت برخی مراجع جهانی و کشوری وجود دارد. آمارها نشان‌دهنده رشد سرعت اینترنت ایران است که رسانه‌ها می‌توانند این موضوع را در یک‌ سال و نیم گذشته پیگیری کنند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: درباره برخی سکوها نیز مطابق گذشته از مجموعه‌های داخلی حمایت خواهیم کرد. از هرگونه فعالیت مولد، مؤثر و قانونمند خارجی که منافعی برای مردم داشته باشد در قالب چارچوب‌ها و قواعد جهانی استقبال می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما طرفدار استانداردهای دوگانه نیستیم. شرکت‌های خارجی خواهان فعالیت در ایران باید دفتر حقوقی داشته باشند، در این صورت استقبال خواهیم کرد.

حال وزیر ورزش بهتر است

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت درمانی سجادی وزیر ورزش و برخی اخبار مبنی بر انتخاب سرپرست برای وزارت ورزش و جوانان ابراز کرد: با گرامیداشت مرحوم اسماعیل احمدی عرض می‌کنم که آقای وزیر و دیگر همراهان حال بهتری دارند، وضعیت عمومی آقای سجادی در حال بهبود است.

وی افزود: خوشبختانه دستگاه‌هایی که به ایشان متصل بود، جدا شد. او اکنون برای لحظاتی می‌تواند قدم بزند و مکالمه کند، بنابراین شرایط عمومی ایشان بهتر است و ان‌شاءالله به وضعیت عادی بر خواهد گشت.

سخنگوی دولت سیزدهم بیان کرد: مجموعه درمانی اعلام کردند که ایشان می‌تواند در روزهای آینده به بخش عمومی منتقل شود، ازاین‌رو نیازی به پرداختن به برخی از شایعات نیست.

لزوم مدیریت مصرف انرژی

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سؤال تسنیم درباره جزییات طرح مدیریت مصرف سوخت گفت: در حوزه آب، نفت، گاز و بنزین ناترازی‌هایی داشتیم و دولت برای آن برنامه‌هایی دارد، قلب اصلی این برنامه‌ها همکاری مردم و دولت است.

وی خاطرنشان کرد: ما همواره از مردم برای مدیریت مصرف برق و گاز که واقعاً کمک‌کار بودند و در چالش‌های تنش آبی در برخی استان‌ها کمک کردند و از این بحران‌ها عبور کردیم، تشکر و قدردانی می‌کنیم.

سخنگوی دولت تأکید کرد: دولت برای تأمین مصرف عمومی مردم و به‌ویژه سفرهای نوروزی تلاش می‌کند و از مردم می‌خواهد در مدیریت مصرف کمک کنند تا پایداری تأمین بنزین دچار چالش نشود، امیدواریم این همراهی در سفرهای نوروزی نیز انجام بگیرد.

وی اضافه کرد: میانگین مصرف روزانه بنزین بیش از 100 میلیون لیتر است و در ایام اوج سفرها، فراتر می‌رود، در کشور سرانه بالایی در این زمینه داریم که نیازمند همراهی همگانی است، بحث افزایش قیمت در دستور کار نیست بلکه طراحی سازوکار جلوگیری از قاچاق و جلب همکاری مردم مدنظر است؛ این موضوع در اختیار وزارت نفت است تا تأمین پایدار سوخت انجام بگیرد.

مجلس مخالف افزایش پلکانی حقوق

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره پرداخت حقوق‌ها عنوان کرد: نگاه دولت این است در افزایش حقوق‌ها درصد بیشتری برای کسانی که حقوق کمتری می‌گیرند داشته باشیم. نتیجه روشی که سالانه با درصدی ثابت افزایش حقوق انجام می‌گرفت را امروز می‌بینیم. دولت 2 سال است در این زمینه خواهان تغییر روش است، اما در مجلس به تصویب نمی‌رسد.

وی ادامه داد: امیدواریم الان که فصل بودجه در مجلس است، به این مسأله توجه شود. البته دولت در دو لایحه پیشنهاد داد کسانی که حقوق بیشتری می‌گیرند، مالیات بیشتری هم پرداخت کنند. دولت سعی می‌کند افزایش حقوق بیشتری برای کسانی که حقوق کمتری دریافت می‌کنند داشته باشد.

برخورد با اخلال‌گران بازار ارز

بهادری‌ جهرمی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه دولت برای مدیریت قیمت ارز گفت: دولت با دستوری اداره کردن اقتصاد مخالف است. کشف قیمت‌ها در سامانه‌های ارزی نیز به همین دلیل است. عرضه ارز، عموماً بیش از تقاضاست. عموم اختیارات بانک مرکزی برای مدیریت منابع موجود ارزی و ثبات در حوزه ارز است.

وی گفت: نباید نقش‌آفرینی‌های اخلال‌گرانه در این بازار با استفاده از شیوه‌های مختلف را در نظر نگرفت. مردم انتظار برخورد با اخلالگران در این حوزه و یا هر حوزه‌ای دارند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: نباید نسبت به تهاجم علیه حقوق ملت بیکار ماند. با اخلالگران برخورد شده و می‌شود. به مردم نیز توصیه می‌کنیم که این التهابات دلیل نشود تا در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و خدای ناکرده دچار ضرر شوند.

بسته وحدت‌آفرین نهایی نشده است

سخنگوی دولت درباره بسته وحدت‌آفرین دولت در ادامه عفو گسترده محکومان توسط مقام معظم رهبری نیز اظهار داشت: این پیشنهاد در حال بررسی است و هنوز نهایی نشده است. تکلیف اغتشاشگران از کسانی که دچار هیجان شده و به‌صورت غیر سامانی وارد این عرصه شدند جداست. اظهارات و اعمال متفاوت است و باید به‌جای خود از ابزارهایی مانند مجازات و به‌جای خود از عفو استفاده کرد.

پایان عملکرد را درنظر بگیرید

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز خاطر نشان کرد: وقتی دولت سیزدهم کار خود را شروع کرد، نرخ ارز حدود 28 هزار تومان بود و تا یک‌سالگی دولت ثبات نسبی داشتیم. علی‌ر‌غم اینکه قدرت دلار بعد از کرونا افزایش یافته بود، بعد از حوادث و آشوب‌های اخیر یک جنگ ترکیبی و اقتصادی شکل گرفت و ارزیابی این دوره با عملکرد کلی دولت منصفانه نیست.

وی این دوره را با دفاع مقدس مقایسه کرد و گفت: مانند اینکه ما وسط دوران دفاع مقدس که هنوز موفق به بازپس‌گیری خاک کشورمان نشده‌ایم بگوییم ایران در حوزه جنگ موفق نبوده است! باید صبر کرد و پایان عملکرد را در نظر گرفت.

افزایش قیمت‌ها به بهانه ارز پذیرفتنی نیست

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در روز گذشته 14 و نیم میلیون دلار ارز خدماتی عرضه شد. در هفته اخیر نیز حدود 600 میلیون دلار ارز خدماتی عرضه شد.

وی ادامه داد: حجم این مبادلات با حجم مبادلات غیررسمی باید مقایسه شود؛ امروز کسی دغدغه‌ای برای مبادله ارز در سامانه‌ها ندارد و افزایش قیمت‌ها در بازار به بهانه افزایش نرخ ارز پذیرفتنی نیست. ما هشدار داده‌ایم کسانی که دنبال سرمایه‌گذاری در این شرایط هستند هم مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند و بازار‌های کم‌ریسک‌تری در کشور وجود دارد.

آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی مولدسازی کردند

سخنگوی دولت هم‌چنین درباره مولدسازی اموال دولت عنوان کرد: این امر کاملا شفاف و به‌صورت برخط (روی سایت) انجام می‌شود و مشخص است. تاکنون وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی اموال مازاد خود را ارائه کرده‌اند تا منابع آن را برای طرح‌های نیمه‌کاره استفاده کنند. سایر دستگاه‌ها هم در حال ارائه این اموال هستند.

عباس قاسم پور
ارسال نظرات