۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۷۳۰۵۰۵

پول حقیقی از بازار سرمایه برای ثبت نام خودرو خارج می‌شود

پول حقیقی از بازار سرمایه برای ثبت نام خودرو خارج می‌شود
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند افت قیمت دلار و ثبت نام خودروهای داخلی از جمله عوامل مهم ریزش بورس در جریان معاملات امروز بوده اند.

بازار سرمایه در ادامه افت و خیزهای خود، امروز با افت همراه بود تا همچنان رفتار نوسانی از سوی سهامداران حقیقی و شرکت های حقوقی مهمترین اتفاق این روزهای بورس باشد.

با افزایش اختیارات بانک مرکزی در زمینه مدیریت بازار ارز، همبستگی میان دلار و بورس به بیشترین حد خود رسیده است و در زمان های افت نرخ ارز، بورس نیز به این موضوع واکنش نشان داده و قرمزپوش می شود.

دلار مرکز مبادله ارز و طلا به صورت های مالی شرکت ها رسیده و بورس بیش از پیش امیدوار به صعود شده است. از سویی تکنیکالیست‌ها با شکسته شدن سقف کانال صعودی شاخص کل، طی چند روز اخیر فعلا بورس را مستعد رشد بیشتر می دانند. البته هنوز مقاومت بورس در سطح یک میلیون و 840 هزار واحدی شکسته نشده است و باید منتظر ماند و دید این اتفاق چه زمانی رخ می دهد.

در شاخص کل هم‌وزن هم اوضاع خوبی مشاهده می‌شود و این شاخص دوباره به محدوده مقاومتی 540 هزار واحدی برگشته است. شاخص هم‌وزن در تلاش است تا از پس این مقاومت تاریخی خود برآید و به اهداف بالاتری برسد. اما هنوز برای این موضوع باید همچنان صبر کرد.

* دلایل ریزش بورس پس از 4 روز

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه، درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره دلایل ریزش بورس گفت: مهمترین دلیل ریزش امروز بورس به کاهش قیمت دلار بوده است. احتمال ورود قیمت دلار به کانال پایین تر وجود دارد و همین مساله سبب خروج پول از نمادهای صادرات محور بوده است.

وی ادامه داد: دلیل دیگر ریزش بورس، اخبار منتشر شده از سوی وزارت صمت جهت عرضه 500 هزار دستگاه خودرو به متقاضیان بدون قرعه کشی است. بسیاری از افراد در حال نقد کردن سرمایه خود از بورس هستند تا بتوانند خودرو ثبت نام کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار از هر جهت ارزنده بوده و سهامداران باید مراقب باشند در چنین شرایطی گرفتار نوسان گیران نیفتند. خرید سهم در صف خرید در صورتی که نمودارهای سهم حالت اشباع را نشان می دهند، می تواند منجر به زیان سهامداران شود.

* افت شاخص های عملکردی بورس

در پایان معاملات امروز بورس، شاخص کل با ریزش 16 هزار و 348 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 821 هزار و 771 واحد پائین آمد. بازدهی این شاخص منفی 89 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افت 922 واحدی در رقم 537 هزار و 871 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی 17 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس با کاهش 33 واحدی در سطح 23 هزار و 7 واحد قرار گرفت.

* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 47 هزار و 676 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 31 هزار و 23 میلیارد تومان بود که 65 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

امروز ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش 8 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 10 هزار و 238 میلیارد تومان رسید.

* رشد خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای چهارمین روز پیاپی منفی بود و هزار و 136 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته افزایش  490 درصدی داشته است.

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شستا (شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی)، فولاد (فولاد مبارکه) و شتران (پالایش نفت تهران) اختصاص داشت. در سوی دیگر، رمپنا (گروه مپنا (سهامی عام))، فپنتا (سپنتا) و کچاد (معدنی ‌و صنعتی‌ چادرملو) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* افت ارزش صف های خرید بورس

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 233 نماد رشد قیمت داشتند و 422 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 36 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 64 درصد بازار افت قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، 70 نماد صف خرید داشتند و 61 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افت 50 درصدی به 402 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 14 درصد افزایش یافت و 332 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد وبانک (شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی)، کساپا (شرکت سایپا شیشه) و فاذر (شرکت صنایع آذر آب) بیشترین صف خرید را داشتند.

در سوی دیگر در پایان معاملات نمادهای بزرگ خودروساز یعنی خودرو (ایران خودرو)، خساپا (سایپا) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) بیشترین صف فروش را داشتند.

ارسال نظرات