۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۷۳۰۶۴۵
گروسی:

آماده هستیم کار را به پیش ببریم

آماده هستیم کار را به پیش ببریم
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت آماده هستیم کار را به پیش ببریم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز پس از دیدار و گفت‌وگو با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.

گروسی ضمن ابراز خرسندی از محمد اسلاحضور در ایران گفت آماده هستیم کار را به پیش ببریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما درباره اینکه هرگونه حمله به تاسیسات هسته‌ای کشورهای عضو آژانس تخلف است، چرا شما حتی تهدیدهای مکرر رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ایران را محکوم نکردید؟ گفت: دو مساله است؛ اشاره به حمله به نیروگاه های اتمی رایج شده و این بخاطر حمله به اوکراین است که ممکن است خاطرات گذشته را به یاد بیاورد. طی کنفرانسهای عمومی آژانس اینها توسط آژانس محکوم شده است. هرگونه اقدام نظامی علیه نیروگاه‌های اتمی محکوم و غیر قانونی و خارج از نرم‌های قانونی است.

گروسی در پاسخ به این سوال که آیا از سفرتان رضایت دارید؟ گفت: همیشه از دیدار با اسلامی استقبال می کنم و رضایت بخش است ولی بحث ما بحث ضرورت است می‌خواهیم گفت‌وگوی سیستماتیک با ایران داشته باشیم. خوشحالم به ایران بیایم. هنوز کار ما تمام نشده.کار و همکاری با ایران ادامه دارد.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا آژانس برنامه دارد بازرسی‌های مثل ایران را از اسرائیل انجام دهد؟ گفت: سوالی است که مرتبا می‌شنوم، بخصوص وقتی به ایران و خاورمیانه می‌‌ایم. سوال مهمی است. ایران عضو ان‌پی تی است. ما برپایه توافقات و ان پی تی بازرسی انجام می‌دهیم. من را مقصر ندانید؛ اینگونه نیست با یک کشور منصفانه و یا غیرمنصفانه برخورد کنم. اسرائیل عضو ان‌پی تی نیست و با آنها توافق متفاوتی داریم. از نظر من همه کشورها در جهان باید عضو ان پی تی شوند.

گروسی در پاسخ به سوالی درباره درز اطلاعات برنامه هسته‌ای ایران در رسانه‌های غربی اظهار داشت هر وقت خبری درباره درز اطلاعات به من می رسد عصبانی می شوم، این گزارش دست همه اعضایت و چیز خوشایندی نیست که من از آن رضایت داشته باشم.

مدیرکل آژانس در پاسخ به این سوال که آیا درباره سه مکان قرار است به نتیجه برسیم ؟ گفت: ما سخت در حال کار کردن هستیم و همکاران ما سخت در حال کار کردن هستند.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد: طبیعی است کشورهای مختلف با انگیزه‌های مختلف از نفوذ خود برای تاثیرگذاری استفاده کنند. ضروری است ایران و آژانس با هم همکاری داشته باشند و این‌گونه دیگر کشورها نمی‌توانند تاثیرگذاری داشته باشند.

گروسی در پاسخ به سوالی گفت: از آژانس هیچ وقت بعنوان ابزار سیاسی استفاده نشده است. ما شورای حکام داریم و از کسی دستور نمی‌گیریم برای ما مهم است تحت پادمانها کار کنیم. بندهای غروب هم مربوط به برجام است.

ارسال نظرات