۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۷۳۰۶۹۷

شرح متفاوت آیت الکرسی

شرح متفاوت آیت الکرسی
حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای پیش از انقلاب، در یکی از جلسات قرآنی خود، موضوع سخنرانی شان را آیة الکرسی قرار می‌دهند. گفتار حاضر، خواننده را به آن جلسه می‌برد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، ترجمه تفصیلی «آیة الکرسی» رهبر معظم انقلاب منتشر شد.

ششمین گفتار از مجموعه گفتارهای «صهبا» منتشر شد. این گفتار که ترجمه تفصیلی «آیة الکرسی» با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه ای در مشهد مقدس در سال 52 است در 46 صفحه روانه بازار نشر شده است.

در اشاره این کتاب آمده است: « ...حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، پیش از انقلاب، در یکی از جلسات قرآنی خود، موضوع سخنرانی شان را آیةالکرسی قرار می دهند. گفتار حاضر، خواننده را به آن جلسه می برد. مخاطب ایشان در این جلسه، مردم عادی از هر سن و هر قشر و هر صنفی هستند که در مسجد، پای سخنان معظم له نشسته اند.»

متأسفانه مشخص نیست که این سخنرانی کِی و در کدام مسجد ایراد شده است. با توجه به نکات موجود در صوت، معلوم می شود که جلسه پیش از انقلاب، در یک مسجد و اوایل ماه محرم است. پیش از انقلاب سخنرانی های قرآنی معظم له، عموماً در مشهد بوده که از سال 51 و در مسجد امام حسن مجتبی آغاز می شود. در دی ماه 53، دستگیری ایشان و حبس در زندان کمیته مشترک ضدخرابکاری، این جلسات نورانی را قطع می کند. از اواخر پاییز تا اسفند سال 52، مسجد کرامت میزبان سخنرانی های ایشان است. آن سال ها، محرم الحرام تقریباً با بهمن ماه مصادف می شده، پس این سخنرانی در سال 1351 یا 1352 بوده است. از طرفی چون در آن، معظم له به سخنرانی در مسجد دیگری اشاره می کنند، معلوم می شود سخنرانی آیةالکرسی بعد از مطرح شدن مسجد کرامت انجام شده است.

در نتیجه به احتمال قوی، در ایام محرم سال 1352 و در مسجد کرامت بوده است. از آنجایی که جلسات قرآنی ایشان در این مسجد، شب های جمعه بوده، احتمالاً این سخنرانی در اولین شب جمعه محرم 52، یعنی 1352/12/11 انجام شده است.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، پیش از انقلاب، در یکی از جلسات قرآنی خود، موضوع سخنرانی‌شان را آیـت‌الکرسی قرار می‌دهند. مخاطب ایشان در این جلسه، مردم عادی از هر سن و هر قشر و هر صنفی هستند که در مسجد، پای سخنان معظم‌له نشسته‌اند.

آیـت‌الکرسی را برای این ما خواندیم و یاد گرفتیم که: یا برای حفظ امکنه و اجناس و دکّان و خانه‌مان،  یا جانمان و جان فرزندانمان، این آیۀ قرآن ما را محفوظ بدارد یا اینکه مثلاً در ضمنِ نمازی و اعمال روزهای خاصی این آیه وجود داشته، آن را یک‌بار، ده‌بار، صدبار، خواندیم؛ درحالی‌که آیـت‌الکرسی آیه‌ای است از قرآن، و قرآن همۀ آیاتش این‌چنین است که متضمّن مهم‌ترینِ مسائل است، مسائلی است که انسان می‌تواند برای ذهن خود و زندگی خود مطرح بداند.

حالا اگر ما بتوانیم آنچه را که در آیـت‌الکرسی هست یا آیۀ دیگری، درست بفهمیم یا نفهمیم، آن بسته به مَبلغ دانش ما و مطالعۀ ما و دقت ما در آیات قرآن است، و بسته به اینکه چقدر بتوانیم بفهمیم. ۱۳۵۲/۱۱/۱۱

اين گفتار مربوط مي‌شود به يکي از جلسات قرآنی حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، قبل از انقلاب در مشهد مقدس، که ايشان موضوع سخنرانی را آيـة الکرسی قرار داده‌اند.

در اين گفتار ترجمة آيات 255 تا 257 سورة مبارکة بقره به تفصيل شرح داده شده است. مباحث اعتقادي اين آيات، با زبانی ساده و کاربردی و در حد فهم عموم مردم ارائه می‌شود. ايشان آيـة الکرسی را کاملاً در بستر اجتماعی و با جهت‌گيری هدايتی و تربيتی شرح مي‌دهند.

ارسال نظرات