۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۷۳۰۷۷۰

پیام رئیس مجلس خبرگان به چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی

پیام رئیس مجلس خبرگان به چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی
آیت الله جنتی در پیامی گفت: بدیهی است که تحقق کامل حکومت اسلامی که زمینه ساز تحقق حاکمیت قوانین الهی بر جهان است نیازمند مجاهدتی عظیم در عرصه های مختلف نظری و عملی است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی آغاز بکار کرد و در ابتدای این همایش پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، پیام رئیس مجلس خبرگان رهبری به این همایش قرائت شد.

متن پیام حضرت آیت الله جنتی، رییس مجلس خبرگان رهبری به چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدالله ربّ العالمین، ثمّ الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا حبیب اله العالمین، ابی القاسم المصطفی محمّد و علی اهل بیته الطّاهرین المعصومین المکرّمین، سیّما بقیة الله فی الارضین.

لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسط 1

انقلاب اسلامی یک اتفاق سیاسی نبوده است که حاصلش جایگزینی یک نظام حکومتی به جای نظام حکومتی دیگر باشد، که اگر چنین بود این همه دشمن برای ناکام ماندن آن صف نمی کشید. انقلاب اسلامی قیامی لله بود علیه بت های ظاهری و باطنی تمدنهای مادی؛ رجعتی بود به فطرت پاک انسانی برای تحقق مقام خلیفه اللهی انسان، و این قیام و رجعت رخ نداد الّا پس از توفیق مردی الهی و مجاهدان مومن همراهش در جهاد اکبر علیه نفس خویش. آن بزرگ، از خویشتن خویش وارهید و این رهایی، توفیق تحولی در عالم را به او و یارانش داد که پایه گذار برهم زدن نظم ظالمانه جهان سلطه خواهد شد. ان شاءالله. و جمهوری اسلامی ایران، نظام حکومتی برآمده از چنین انقلابی است؛ قانون اساسی اش حاکمیت مطلق بر جهان و انسان را از آن خدا میداند و گسترش حاکمیت قانون خدا در جهان را وظیفه حکومت برمی شمرد. برای تحقق این آرمان، از بنیانهای نظر ی بهره می برد و این مبانی نظری را در حوزه های مختلف به عرصه اجرا نیز کشانده است. نظریه مترقی ولایت فقیه که با احیای خداباوری مردم مسلمان ایران، جمهوری اسلامی ایران را از چالشهای عظیم عبور داده و سرافرازانه در مسیر وفاداری به آرمان های متعالی اش نگاه داشته است، خط بطلانی کشیده بر ادعای ایسم های عقیم مادی برای تحقق سعادت انسان، و اینکه دشمنان، امروز با تمام بضاعت خویش، بی پرده عمود خیمه نظام جمهوری اسلامی ایران را نشانه گرفته اند برخاسته از عجز آنان در برابر این توفیق عظیم است.

مردمسالاری دینی که به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) عطیّه ای الهی بود که به دست امام بزرگوار به ملّت ایران اهدا شد، جلوه ای دیگر از حفظ کرامت انسان در نظام حکومتی الهی است، الگویی است که استبداد بزک شده در قالب های دروغین دموکراسی مدرن را به چالش کشیده و بی اعتبار کرده است. براساس نظریه مردمسالاری دینی، دادن اجازه تعیین سرنوشت، لطف صاحبان قدرت به مردم نیست، بلکه حقی است که خداوند متعال به انسان عطا کرده است و هیچ کس نمیتواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد. تربیت انسانهای واجد ارزشهای والا و جهان شمول اسلامی که به دنبال آنند که جامعه اسوه را با موازین اسلامی بنا کنند و زمینه ساز پیروزی نهایی مستضعفین بر مستکبرین در تمامی عالم شوند، اثبات میکند که مبانی نظری جمهوری اسلامی ایران آرمانهایی دور از دسترس و نگاشته شده بر کاغذها نیستند، بلکه از قابلیت تحقق برخوردارند و عزت امروز ایران اسلامی در عالم، حاصل تحقق آرمانهای این حکومت اسلامی است. و اینکه پرچمدار جهان سلطه، با دست یازیدن به شقاوت بارترین شکل عداوت، مستقیما دست خویش را به خون عزیزترین فرزندان امت اسلام آلوده می کند و با اعتراف به این جنایت بشری، فریادگر استیصال خویش در مصاف با ارزشهای جهانی حکومت اسلامی میشود، نشان دهنده حرکت انقلاب اسلامی در مسیر صحیح و نزدیکی به سرمنزل موعود است.

آنچه در سطور بالا ذکر شد، برخی نتایج درخشان مجاهدتهای طاقت فرسای صورت گرفته برای تحقق حکومت اسلامی است. از سوی دیگر، افول قدرتهای استکباری برآمده از نظریات غیرالهی، انسانهای آزاده جهان را به انتظار گفتمانی جدید فراخوانده است که مبنایش زیاده خواهی ها و نفسانیات حقیر بشری نباشد و سعادت انسان را به عنوان چشم انداز خویش برگزیده باشد و اعتقاد ما بر این است که تحقق تمدن نوین اسلامی و استقرار حکومت اسلامی، پایه گذار این گفتمان خواهد بود و این وعده تخلف ناپذیر الهی است.

و اما بدیهی است که تحقق کامل حکومت اسلامی که زمینه ساز تحقق حاکمیت قوانین الهی بر جهان است، قطعا به آسانی ر خ نخواهد داد و نیازمند مجاهدتی عظیم در عرصه های مختلف نظری و عملی است.

فقدان تجربه عملی متاخر برای تحقق مبانی نظری حکومت اسلامی در دوران معاصر، اهمیت تلاش برای تدوین چارچوبهای نظری حکومت اسلامی برای اداره جوامع جدید را دوچندان می کند و این درحالی است که انقلاب اسلامی امکان توقف و به انتظار نشستن ندارد و با صدور بیانیه گام دوم توسط مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، در ابتدای چله دوم حیات باعزت خویش قرار گرفته است. از سویی شاهد طرح سوالات نسبت به برخی ابعاد حکومت اسلامی هستیم و از سوی دیگر، شاهد خلق شبهات و الگوهای غلط و انحرافی توسط کسانی هستیم که از حرکت انقلاب در مسیر صحیح و شکل گیری کامل حکومت اسلامی بیمناکند و در این میان نقش خطیر اندیشمندان و فرهیختگان حوزه حکومت اسلامی آشکار می شود که همانا عبارت است از:

1 - شناخت و تدوین نظام مسائل اصلی که تحقق حکومت اسلامی منوط به حل آنهاست
2 - یافتن راه حل مسائل و تدوین و ارائه راهکارهای عملی برای حل مسائل
3 - پاسخگویی به شبهات مطرح شده در حوزه حکومت اسلامی

این کار مهم، قطعا مجاهدت فی سبیل الله است و جهاد تبیین بهترین نامی است که میتوان بر این مجاهدت نهاد. همایش کتاب سال حکومت اسلامی که به همت مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری چهارمین دوره خود را پشت سرگذاشته است نیز تلاشی گرانقدر و حرکتی بزرگ در این عرصه است که باید با تعمیم یافتن در تمامی جوامع حوزوی و دانشگاهی کشور، بر غنا و سرعتش افزوده شود.

البته نباید این حقیقت را از نظر دور داشت که ایفای صحیح وظایف مذکور در سطور فوق، مستلزم قرابت و آشنایی اندیشمندان این حوزه با مسائل حوزه اجراست که اگر این اتفاق رخ ندهد، حاصل اندیشه متفکران در کتابخانه ها خاک خواهد خورد و مشکلات حوزه اجرا نیز به قوت خود باقی خواهند ماند و این معضلی محتمل است که باید پیشاپیش برای حل آن تدبیری اندیشید.

در پایان، ضمن تشکر از همه کسانی که در جهت برگزاری چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی تلاش کرده اند، از خداوند مهربان مسئلت دارم بر برکات این همایش که تلاشی علمی برای تبیین ابعاد مختلف حکومت اسلامی است بیفزاید و آن را از باقیات الصالحات برگزارکنندگان و همراهان همایش و از مصادیق مجالسی قرار دهد که حضرت امام صادق(ع) درباره آن فرموده اند: تِلْكَ الْمَجَالِسُ أُحِبُّهَا فَأحَْيُوا أَمْرَنَا. 2

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

1 -سوره حدید، آیه 25
2 - الکافی ط - الإسلامیه ، ج 2 ، ص: 175

ارسال نظرات