۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۷۳۰۹۱۰

توسعه آرامستان کلانشهر مشهد

توسعه آرامستان کلانشهر مشهد
مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری مشهد از توسعه آرامستان این کلان‌شهر خبر داد.

«مهدی علی‌آبادی» ظهر امروز در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: 12 هزار قبر آماده وجود دارد که چهار هزار قبر آن در بهشت رضوان است و تا پایان سال هفت هزار قبر به این رقم در بهشت رضا اضافه می‌شود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1402 بالغ بر 20 هزار قبر در بهشت رضا و 15 هزار قبر در بهشت رضوان ایجاد شود و هزینه‌ای برای قبر گرفته نمی‌شود بلکه صرفاً برای ارائه خدمات است.

علی‌آبادی گفت: برای حمل به آرامستان، تغسیل، تدفین که در مجموع دو میلیون و 860 هزار تومان است. پنج بلوک برای دفن اختصاص داده شده که خانواده متوفی می‌توانند انتخاب کنند.

مدیر عامل سازمان مدیریت آرامستان‌ها اذعان کرد: مبلغ پیشنهادی هزینه کفن و دفن برای سال آینده حدود سه میلیون و 600 هزار تومان است و جهت شست‌وشو از دستگاه استفاده نمی‌شود و ضرورتی هم ندارد.

علی‌آبادی اضافه کرد: موضوع خرید زمین با شهردار مطرح شده است و مقرر است در شورای استان دغدغه خرید زمین‌های اطراف آرامستان‌ از آستان قدس مطرح شود.

افزایش سه درب ورود و خروج در بهشت رضا برای ایام چراغ‌برات

مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری مشهد، ادامه داد: ذخایر قبور به واسطه ویروس کرونا کاهش یافته اما در حال افزایش ظرفیت هستیم. قبور خانوادگی وجود دارد و امکان ساخت قبور برای شرایط بحرانی را داریم و با توجه به اتفاقی که در سال 1400 رخ داد، سوله انتظار را به سوله بحران تبدیل کردیم و 11 تخت غسالخانه در آن مستقر شده است که امیدوارم تا دو ماه آینده سالن انتظار جدید به بهره‌برداری برسد.

وی اظهار داشت: بستر آب آشامیدنی در آرامستان وجود دارد و خط لوله تا چند ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد تا در صورت مشکل بتوانیم از آن استفاده کنیم.

علی‌آبادی در مورد پیش‌بینی‌ها برای مراسم چراغ‌برات نیز گفت: این مراسم سنت دیرینه‌ای است که تلاش می‌کنیم خدمات خوبی را برای مردم ارائه دهیم. تفاوت آن را با سال گذشته این است که سه درب ورود و خروج پیش‌بینی و هماهنگی با پلیس راهور نیز انجام شده است. بار ترافیکی و ورودی خودروها گنجایش این فضا را ندارد. در این راستا نیز جمع‌آوری متکدیان و ساماندهی دستفروشان نیز با کمک منطقه هفت انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری مشهد گفت: هیچ دستفروشی را تا روز جمعه نخواهیم داشت و آتش نشانی و هلال احمر نیز همچون گذشته مستقر خواهند شد وهمچنین ایستگاه فرهنگی با موضوعیت انتظار پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: مسیریابی بلوک ها از دغدغه ها بود و فرایند نامگذاری در مراحل تصمیم گیری است همچنین از مسیریاب ها استفاده کردیم و نقشه ای در اختیار مردم قرار می‌گیرد که شهروندان از طریق کد QR و شماره بلوک می‌توانند آدرس موردنظر را پیدا کنند و درخواست ما از شهروندان در این ایام، استفاده از خطوط حمل و نقل عمومی است به همین منظور تعداد زیادی ون در آرامستان برای جابه‌جایی شهروندان پیش بینی شده است.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در ادامه اظهارداشت: پیش از سال نو چندین خط جدید برای مسیر اتوبوس ایجاد خواهد شد، پلیس اعلام کرده در آمار 11ماهه شش درصد افزایش فوتی در معابر داشتیم که نسبت به کل کشور آمار پایینی است وبلوار وکیل آباد از مسیر شریانی به مسیر دسترسی تغییر کاربری داده است. شب ها متاسفانه شاهد رفتارهای پرخطر شهروندان در این مسیر هستیم که گاه به رانندگی با سرعت تا 160کیلومتر می‌رسد! مام موانع سمت چپ که سمت سرعت است ایمن سازی می‌کنیم و امیدواریم تا سال تحویل آماده شود و عمده تلفات در همین باند است.

علی سمیعی تصریح کرد:ترافیک موجود در سطح شهر به واسطه افزایش 50درصدی خودرو نسبت به سال گذشته است و این رقم به 60 درصد نیز می‌تواند برسد.

وی افزود:در ساعات اوج 70 درصد از خودروها تک سرنشین هستند که این میزان در بولوار فردوسی 80درصد بوده است وعلت این افزایش استفاده، گرانی اسنپ و تپسی است زیرا معتقدند استفاده از خودرو شخصی صرفه اقتصادی بیشتری دارد با این روند تا چند سال دیگر ترافیکی همچون تهران را در مشهد شاهد خواهیم بود.

تمهیدات ترافیکی ایام چراغ‌برات/ تردد رایگان در آزادراه شهید شوشتری

مدیر امل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، نیز اظهارداشت: برای ایام چراغ‌برات از 15پایانه سطح شهر 400 دستگاه اتوبوس هر روز به مقصد بهشت رضا تردد دارند و 240 اتوبوس از 6 پایانه انقلاب، آزادی، مفتح، فردوسی و... به بهشت رضا می‌روند، 150 اتوبوس نیز به خواجه ربیع خواهند رفت.

سمیعی ادامه داد: همچنین سرویس دهی تمام خطوط عبوری منتهی به حرم در نیمه شعبان رایگان خواهد بود و داخل بهشت رضا نیز 16دستگاه ون به صورت رایگان از ساعت 8 صبح تا 18 از پایانه به بلوک‌های داخلی سرویس دهی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: شهریور امسال گیت ها جمع آوری شد و اولین پاسخش را در دهه پایانی صفر نشان داد، ترافیک در این ایام سنگین اما روان بود و تردد از سمت ملک‌آباد به سمت مشهد بدون گیت انجام می‌شود و تنها مشکل در محل خروجی بهشت رضا است.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با اعلام اینکه تردد در آزادراه در ایام خاص به بهشت رضا رایگان است افزود: سه روز ایام چراغ‌برات از ساعت صبح 8 تا 6 عصر رایگان است و اگر پیامکی برای شهروندان ارسال شود، بعدا حذف خواهد شد و شهروندانی که در سمت شرقی مشهد زندگی می‌کنند از طریق آزادراه شهید شوشتری می‌توانند تعیین مسیر کنند.

7میلیون سفر روزانه شهری در مشهد

سمیعی ضریب استفاده از حمل و نقل عمومی هفت میلیون سفر در روز عنوان کرد وگفت: تراکم مدارس غیرانتفاعی شهر در محدوده وکیل آباد است که از تمام شهر دانش آموز دارد و در شهر مشهد مشکل عمده احمدآباد به دلیل وجود مطب پزشکان است و تردد کامیون ها و ناوگان سنگین باید با مجوز انجام شود و محدوده‌های خاصی را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: توقفگاه‌های باری وجود دارد که باید خودروها در آنجا پارک شود؛اگر مواردی از توقف خودروهای سنگین در شهر مشاهده شد باید از طریق پلیس به تخلفات آنان رسیدگی شود.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات