۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۷۳۱۰۰۶
حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی:

فقه، نرم‌ افزار اداره جامعه را طراحی می‌کند

فقه، نرم‌ افزار اداره جامعه را طراحی می‌کند
دوره مکتب شناسی فقهی رهبر معظم انقلاب توسط موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام با همکاری دفتر حفظ و نشر مقام معظم رهبری برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی معاونت پژوهش حوزه های علمیه کشور در کلاس ماهیت و قلمروه فقه، دوره مکتب شناسی فقهی مقام معظم رهبری در آئیین افتتاحیه اولین دوره  مکتبی شناسی با بیان این لزوم ضرورت طراحی نرم افار های اداره جامعه به وسیله فقه بیان نمود: نیاز فعلی جامعه ما این است که فقه، نرم افزارهای اداره جامعه را طراحی کند.

نیاز فعلی ما این است که فقه، نرم‌افزارهای اداره جامعه را طراحی کند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: این دانش فقه از نظر حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه)؛ تئوریِ واقعیِ اداره انسان از گهواره تا گور است. همان تعریفی که حضرت آقا از فقه دارند که همۀ حالات و شئون زندگی انسان را شامل می‌شود.

ایشان در ادامه با بیان این موضوع که فقه تمام حالات انسان را شمال می‌شود افزود: وقتی نگاه این شد که فقه همۀ حالات و شئون زندگی انسان را شامل می‌شود، این فقه در دل علوم دیگر جای می‌گیرد.

وی در ادامه با بیان تاثیری که شرایط زمان و مکان در بازفهم روایات دارد، ادامه داد: فقه سنتی مختص به بحث فردی نبوده و تحلیل و رویکرد اجتماعی هم داشته است؛ اما چون حکومت نبوده است، فقها فقه را حکومتی بحث نکرده‌اند.

حجت الاسلام مقیمی حاجی در پایان گفت: نیاز فعلی ما این است که فقه، نرم‌افزارهای اداره جامعه را طراحی کند، مسائل حکومتی بابی از ابواب فقه نیست؛ بلکه همه ابواب در ذیل فقه حکومتی هست.

ارسال نظرات