۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۷۳۱۲۲۲
دکتر صدرالحسینی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا:

بهبود روابط میان ایران و عربستان دست سوء استفاده استکبار را می‌بندد

بهبود روابط میان ایران و عربستان دست سوء استفاده استکبار را می‌بندد
کارشناس مسائل منطقه گفت: ارتباط میان ایران و عربستان منافع مختلفی درحوزه‌های مختلف دارد که می‌تواند کشورهای حوزه خلیج فارس را به ارتباط با ایران سوق دهد.

اشاره: قطع رابطه میان ایران و عربستان به عنوان دو کشور بزرگ و تأثیرگذار نفتی در منطقه که در شاهراه مهم انرژی جهانی قرار دارند، ترس و وحشت را بر پیکره استکبار جهانی به یادگار خواهد گذاشت. هرچند از امروز تمام تلاش‌های استکبار جهانی برای توقف این روند صلح و مذاکره بسیج خواهد شد؛ اما شوکی که تبدیل مذاکرات ایران و عربستان از سطح امنیتی به سطح سیاسی داشت، می‌تواند تا مدتی دستگاه دیپلماسی جهانی را تحت تأثیر قرار دهد.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ دکتر سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس ارشد مسائل بین الملل و منطقه رفت تا درباره ابعاد مختلف از سر گیری ارتباط میان ایران و عربستان سعودی گفت‌وگو کند.

رسا ـ علت قطع ارتباط جمهوری اسلامی ایران با دولت سعودی چه بود و وصل دوباره آن چه نتایج و منافعی در منطقه خواهد داشت؟

یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد و بیش از هفت سال از این مسأله نگذشته و نباید اجازه تحریف تاریخ را بدهیم این است که قطع ارتباط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عربستان از طرف عربستان صورت گرفت. البته اتفاقی در ایران افتاد حمله به سفارت عربستان سعودی بود که در واقع هیچ مقام رسمی و غیررسمی علاقه مند به این اتفاق نبود؛ اما متأسفانه این اتفاق افتاد. البته دلیل این مسأله نیز به شهادت رساندن شیخ نمر باقرالنمر و تعدادی از شیعیان و مبارزان شیعه در عربستان سعودی بود.

این حقیقت وجود داشت در ایامی که رژیم عربستان به شدت با شیعیان برخورد می‌کرد و رهبریت این حرکت اصلاح طلبانه در عربستان توسط شیخ نمر باقرالنمر بود که متأسفانه او را به شهادت رساندند و واکنش‌هایی را درپی داشت. متأسفانه شهادت شهید باقرالنمر باعث حرکت‌هایی در داخل کشور نیز شد که مسببان آن محاکمه شدند. امروز مسبب اصلی این تجمع نیز در زندان است. رهبر معظم انقلاب نیز در واکنش به این حمله ابراز کردند که من راضی به این اقدام نبودم و ناراحت شدم. اتفاقی که باعث ورود به سفارتخانه عربستان سعودی در تهران شده بود. البته بالأخره در این باره عده‌ای نیز سوء استفاده کردند، اموال آنجا را از بین بردند و سفارت را تخریب کردند، برخی از کامپیوترها دزدیده شد و حرکت‌های ناپسندی صورت گرفت.

عربستان نیز ظاهراً علاقه مند بود بهانه‌ای داشته باشد که رابطه خود را با جمهوری اسلامی قطع کند و این حرکت این بهانه را دست عربستان داد تا رابطه خود را قطع کند. البته در اینجا من به مسائل قبلی و کشتار حجاج و غیره نمی‌خواهم اشاره کنم که در این موضوع بی تأثیر نبوده‌اند.

الآن دو کشور مؤثر در غرب آسیا و جهان اسلام که قطع ارتباط داشته باشند، قطعاً توسط جریان استکبار جهانی مورد سوء استفاده قرار خواهد گرفت که رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها نیز از این قطع رابطه سوء استفاده کردند.

حال منافع او در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، انرژی، دیپلماسی جهانی، مسائل تجاری، حج عمره و موضوعات این چنینی را به دنبال دارد که البته بر اساس توافقاتی که در مطالب، موضوعات مختلف و جزئیاتی که بحث شده است ما به مرور می‌توانیم این منافع را ببینیم؛ اما آنچه که شفاف و روشن است این است که این دو کشور جزو صادرکنندگان نفت و اوپک و قوی‌ترین و قدیمی ترین اعضای اوپک هستند که می‌توانند روی موضوعی به نام قیمت انرژی در دنیا تأثیر گذار باشند و این حرکت می‌تواند باعث رابطه بیشتر و بهتر اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی منطقه بشود و نکته اساسی عدم سوء استفاده دشمنان جهان اسلام از این مسأله است که باید توجه کنیم که در این ایام هم بسیار سوء استفاده صورت گرفت.

رسا ـ واکنش رسانه‌های عبری، عربی و غربی نسبت به این موضوع چگونه بود؟

رسانه‌های عبری به شدت از این مسأله ناراحت هستند؛ چرا که می‌توانستند در قالب عملیات روانی ادعا کنند که ایران و عربستان در حال جنگ هستند یا رژیم صهیونیستی بتواند با کمک عربستان اجماعی را در حوزه عربی و اسلامی علیه ما ایجاد کند که این برگ برنده از دست آن‌ها خارج شده است که دیگر نمی‌توانند این کار را کنند. آن‌ها به شدت از این مسأله ناراحت هستند.

کشورهای عربی منطقه اکثراً نسبت به این مسأله واکنش مثبت داشتند و این واکنش مثبت را اعلام کردند و به صورت مستقیم توسط مقامات آن‌ها یا مقالات و ارائه گزارش‌هایی در این رابطه صورت پذیرفت.

غربی‌ها در حقیقت شوکه شدند. اروپایی‌ها نسبت به این مسأله رضایت بیشتری دارند؛ چون تصور می‌کنند که می‌توانند از این مسیر روابط خودشان را با کشورهای اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران بهبود ببخشند. ولی آمریکایی‌ها از این مسأله ناراحت هستند ضمن اینکه ابراز ناراحتی خودشان را مستقیم بیان نکردند.

اما اینکه ما نقشه‌هایی برای ایجاد فاصله بیشتر میان ایران و عربستان و یا سوءاستفاده‌های رژیم صهیونیستی داریم را بیان کردند. آمریکایی‌ها خیلی از این موضوع راضی نیستند؛ چرا که در این رابطه پکن به عنوان مهم‌ترین رقیب اقتصادی آمریکا دارد وارد می‌شود و در حقیقت در حوزه سیاسی هم رقابت خود را با آمریکایی‌ها آغاز می‌کند؛ یعنی نشان داده شد که کشورهای منطقه خلیج فارس و غرب آسیا با پکن مشکلات کمتری دارند تا با آمریکایی‌ها.

پکن هم اعلام کرده است که من چشم داشتی به جز ایجاد امنیت و ثبات در منطقه ندارم؛ اما آمریکایی‌ها علاقه مند به ثبات و امنیت در این منطقه نبودند. حالا آمریکایی‌ها ناراحت هستند؛ چون ضمن اینکه از خلاء در حقیقت بهتر است بگویم از اختلاف میان ایران و عربستان سوء استفاده می‌کردند، حال دیگر این خلاء حضورشان را مهم‌ترین رقیب اقتصادی آن‌ها یعنی چین دارد پر می‌کند که به شدت از این مسأله ناراحت هستند.

رسا ـ تأثیر بهبود روابط میان ایران و عربستان در اغتشاشات و ناآرامی‌های اسرائیل چگونه خواهد بود؟

تأثیر بهبود روابط میان ایران و عربستان به نظر می‌رسد که می‌تواند بر روی حرکت‌های فلسطینی‌ها و مجاهدان آن ضمن اینکه امیدی به عربستان در سال‌های اخیر نداشتند و این را هم اعلام کرده بودند؛ اما به نظر می‌رسد که می‌تواند به حرکت  انقلابیون، مجاهدان و جریان‌های مقاومت در فلسطین اشغالی کمک کند و آمادگی بیشتری داشته باشند که با یک دلگرمی بیشتری در حقیقت به اقدامات مقاومتی خودشان ادامه بدهند.

هر چقدر که این اتفاق رقم بخورد از طرفی ما می‌توانیم مشاهده کنیم که اغتشاشات و ناآرامی‌ها و ناامنی‌ها در رژیم صهیونیستی به دلیل مشکلات عدیده داخلی از جمله مشکلات هویتی، موضوع مهاجرت معکوس، مسائل اقتصادی، بر سر کار آمدن یک جریان تندروی مذهبی و ... می‌تواند افزایش پیدا کند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات