۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۷۳۱۲۷۴
دستاوردهای اسفندماهی دولت؛

ایستاده در غبار غفلت خبری؛ از احیای دریاچه ارومیه تا ایجاد سرپناه برای ۲۳۰۰۰ خانواده

ایستاده در غبار غفلت خبری؛ از احیای دریاچه ارومیه تا ایجاد سرپناه برای ۲۳۰۰۰ خانواده
دولت سیزدهم با همه سختی‌ها اما همچنان خدمت گزار مردم است و دشمن در سایه غفلت رسانه های خودی، دست به ساخت بحران و آشوب می‌زند تا این دستاوردها دیده نشود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ارزش خبری، مهم‌ترین عینکی است که رسانه با آن رویدادهای جامعه را می‌بیند. رویدادهایی که ارزش خبری داشته باشند، به صفحه اول رسانه‌ها و تیتر یک تبدیل می‌شوند، سردبیر برای آن‌ها سرمقاله‌ای آن چنانی می‌نویسد و یک رویداد را چنان در بوق و کرنا می‌کنند که رویدادهای دیگر از چشم مخاطب پنهان می‌ماند. نمی‌توان گفت که رسانه‌ها در پوشش خبری دستاوردهای دولت سیزدهم ضعفی دارند یا تنبلی می‌کنند؛ اما برنامه‌های دشمن را که هر دفعه با ایجاد یک بحران و آشوب جو خبری تازه‌ای را به راه می‌اندازد را نباید نادیده گرفت.

میزان و حجم بحران‌های ایجاد شده توسط دشمنان در طول دو سال ریاست جمهوری آیت الله رئیسی اگر بیشتر از بحران‌های ایجاد شده در هشت سال ریاست جمهوری روحانی نبوده باشد، کمتر نخواهد بود. بحران‌هایی که به خصوص از شهریورماه 1401 به صورت ترکیبی و پشت سر هم به وقوع می‌پیوندد. برنامه ریزی دقیق آن‌ها بعد از مرگ مهسا امینی با دروغ پردازی‌هایی که پدر او انجام داد و بارها خلاف واقع گویی‌هایش آشکار شد و همزمان ایجاد مسمومیت‌های عمدی توسط شبکه‌های تروریستی ضدانقلاب یا مرتبط با بیگانه در داخل کشور تا تلاش دشمن برای جهت دادن چهارشنبه سوری برای اقدام مستقیم علیه مأموران حافظ امنیت ادامه پیدا کرده است.

البته در این بین نباید چند نکته مهم را فراموش کرد؛ اول اینکه دولت آیت الله رئیسی در این مدت مسؤول دولتی شد که مسؤولان قبلی آن خود را مسؤول نمی‌دانستند، بلکه خیال می‌کردند طعمه‌ای چرب و نرم گیرشان آمده است و هر طور توانستند، دریدند. بانک مرکزی هم یکی از مصادیق همین موضوع بود که ضربه بسیار سخت اقتصادی سال 1397 را به کشور وارد ساخت. از طرفی استقراض‌های شدید داخلی و خارجی که باعث شد دولت سیزدهم مدت زیادی مشغول پرداخت آن‌ها باشد. دوم اینکه دولت سیزدهم در این مدت با افزایش حقوق و تلاش برای ایجاد ثبات در قیمت‌های اجناس ضروری بازار، کوشید تا وضع معیشتی مردم سخت‌تر نشود.

افزایش قیمت دلار و طلا نیز واکنشی به این موضوع بود که دولت سیزدهم درآمدهای خود را صرف پرداخت حقوق کارمندان و بودجه ادارات مختلف می‌کرد و از سوی دیگر در حال پرداخت بدهی‌ها و استقراض‌های شدیدی بود که دولت تدبیر و امید به ارمغان آورده بود. به همین جهت وقتی هنوز پشتوانه طلا و ارز در داخل بانک مرکزی به سامان نرسیده است، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت طلا و دلار افزایش پیدا نکند. البته در این افزایش قیمت نیز نباید تلاش‌های سرویس‌های جاسوسی دشمن به ویژه سرویس جاسوسی انگلستان که تلاش فراوانی را برای کاهش ارزش پول ملی در دستور و کارویژه خود دارد، فراموش کرد.

از طرفی اغتشاشات اخیر و آشوب‌ها نیز در بهم خوردن وضعیت اقتصادی و معیشتی بی تأثیر نبوده‌اند. تجربه نشان داده است که بعد از هر آشوب یا همزمان با آن، وضعیت اقتصادی کشور با بحران روبرو شده است. البته این را می‌توان به حساب همان جنگ ترکیبی گذاشت که دشمنان همزمان با فشار و افزایش تحریم‌ها، به این مسأله دامن زده‌اند. بعد از فتنه 88 تحریم‌های شدید اقتصادی وضع شدند، بعد از آشوب‌های پراکنده 96 و 97 بحران اقتصادی کاهش ارزش پول ملی با آن حادثه ناگوار به یغما رفتن پشتوانه پولی در بانک مرکزی همراه شد و بعد از اغتشاشات 98 نیز همزمان با افزایش قیمت بنزین، افزایش شدید قیمت‌های طلا و ارز را شاهد بودیم.

حال که دولت رئیسی چنین وضعیتی را دارد، با این حال دستاوردهای بسیار مهم و فراوانی را رقم زده است. دولت رئیسی دولت کم خبری نبوده است؛ اما رسانه‌ها فقط خبرهای بد و منفی را به دیدگاه مردم می‌رساندند. احیای دریاچه ارومیه یکی از شعارهای دولت روحانی بود برای اینکه بتواند رأی بیاورد؛ اما این دولت رئیسی بود که با باز کردن دریچه سدها بعد از سال‌ها، آن را احیا کرد. پنجم اسفند ماه آیت الله رئیسی برای رسیدگی به مشکلات مردم به ارومیه سفر می‌کند. در همین ایام برنامه‌های جدی دولت برای احیای دریاچه ارومیه آغاز می‌شود. روز 13 اسفندماه آب دریاچه ارومیه به دوبرابر می‌رسد. احیای دریاچه ارومیه می‌تواند تأثیر مثبتی بر اکوسیستم منطقه‌ای بگذارد و آب و هوای آن منطقه را تا حدود قابل توجهی تحت تأثیر خود قرار بدهد.

خبر بعدی افتتاح فاز 14 پالایشگاه پارس جنوبی بود که به عنوان ایرانی‌ترین فاز این مجتمع گازی شناخته می‌شود. با بهره‌برداری از این فاز روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین، 400 تن گوگرد‌، 75 هزار بشکه میعانات گازی‌، یک میلیون تن اتان و یک میلیون تن ال‌پی‌جی جهت خوراک واحدهای پتروشیمی تولید می‌شود. طراحی این پالایشگاه در زمانی که شدیدترین تحریم‌ها وجود دارد، دستاورد عظیمی به شمار می‌رود. آیت الله رئیسی یازدهم اسفندماه وارد بوشهر شد و این افتتاح خبر خوشی برای اقتصاد کشور بود. البته آیت الله رئیسی در این سفر، موضوع دیگری را در دستور کار خود قرار دادند و آن تأمین و رساندن آب شیرین به منازل بوشهری‌ها بود.

تکمیل 85 درصدی پروژه آبرسانی کردستان که با این وجود که از 22 بهمن سال 1399 آغاز شده بود؛ اما دولت یازدهم تنها 15 درصد آن را تکمیل کرده بود. تکمیل 70 درصدی این پروژه طی دو سال توسط دولت رئیسی در مقابل تکمیل 15 درصدی این پروژه طی حدوداً یک سال نشان می‌دهد که چقدر دولت روحانی نسبت به آرامش و رفاه مردم دغدغه داشته است!!

از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان نیز موضوع دیگری بود که توسط دولت سیزدهم تحقق یافت. با اینکه دولت یازدهم و دوازدهم بارها تلاش کرد با دیپلماسی زانو زدن در مقابل حکام کشورهای عربی، مجدداً راه ارتباطی میان ایران و عربستان را باز کند؛ اما موفق نشد. اما دولت رئیسی توانست بعد از هفت سال مجدداً رابطه دیپلماتیک میان ایران و عربستان را از سطح امنیتی به سطح سیاسی تغییر بدهد. هرچند این موضوع به علت ابعاد بین المللی آن مورد توجه رسانه‌های بین المللی قرار گرفت؛ اما رسانه‌های داخلی به اصطلاح منتقد دولت، درباره این موضوع سعی کردند سکوت خبری را جایگزین کنند و یا کمتر از موضوعات دیگر بدان بپردازند.

تحویل 23 هزار منزل مسکونی به متقاضیانی که از خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی بودند، خبر دیگری بود. دولت روحانی که در طول هشت سال ریاست جمهوری حتی یک واحد منزل مسکونی نساخته بود که تحویل کسی بدهد؛ اما دولت آیت الله رئیسی با جدیت وارد این عرصه شد و 14 اسفندماه با این خبر خوشحال کننده، از سرپناه یافتن 23 هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد خبر داد. وقتی چنین خبرهای خوشی وجود دارد اما کسی بدان نمی‌پردازد بیش از پیش به ضعف رسانه های خودی به ویژه رسانه دولت در انعکاس دستاوردهای دولت سیزدهم پی می بریم.

اینها تنها اخباری از دستاوردهای دولت بودند که در این ماه اتفاق افتادند؛ اما کمتر کسی نسبت به آن‌ها توجه نشان داد. شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جهاد تبیین این باشد که رسانه‌ها باید بتوانند این اخبار را به سمع و نظر مردم برسانند و از طرفی ارزش این دستاوردها را برای مردم تبیین نمایند. البته می‌توان یک دلیل مهم برای این موضوع پیدا کرد. خبر این دستاوردها در دو سال اخیر دولت آیت الله رئیسی به قدری زیاد شده‌اند که دیگر رسانه‌ها تمایلی به نشر آن ندارند. از طرفی به نظر آن‌ها انتشار چنین اخباری برای آن‌ها جذب مخاطب می‌کند. بدیهی است که با این بهانه‌ها بدین اخبار نپردازند!

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات