۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۷۳۱۲۸۴
آیت الله اعرافی مطرح کرد؛

امضای ۵۰ توافقنامه مهم با نهادهای نظام/باید خروجی هدفمند داشته باشیم

امضای ۵۰ توافقنامه مهم با نهادهای نظام/باید خروجی هدفمند داشته باشیم
مدیرحوزه های علمیه با اشاره به اینکه مدیران مدارس باید با آموزش طلاب به خروجی های هدفمند و ماندگار برسند از امضای ۵۰ توافقنامه مهم با نهادهای نظام خبر داد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار مدیران مدارس سطح یک حوزه علمیه قم که در دفتر مدیر حوزه برگزار شد، با اشاره به فیوضات ماه شعبان و تبریک اعیاد این ماه خجسته به برخی از مسائل حوزه اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم حوزه که بارها بر روی آن تأکید شده است، سیاست دو ضلعی خروجی و ماندگاری هدفمند است. این موضوع به عنوان یک اصل کلیدی تاکنون پشتوانه ده‌ها طرح بوده که بخشی از آنها هم به سمت عمل و اقدام حرکت کرده است.

وی افزود: معنای این سیاست آن است که جریان حوزه باید به گونه‌ای تدبیر و تمشیت شود که بپذیرد با معیارهای درست و در درون تربیت کند و بعد از رسیدن به یک نصاب اولیه، ما باید هم ماندگاری هدفمند داشته باشیم هم خروجی هدفمند، بزرگان ما در اینجا هر از گاهی به یکی از این دو ضلع اشاره می‌کنند، ولی مقصودشان جمع است.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: طبعاً گاهی گفته می‌شود که نهال‌فروشی نشود، نخبگان اداره بشوند، حمایت بشوند، گاهی هم گفته می‌شود که این جامعه با این تنوع نیازی که دارد باید نیرو برای آن تربیت کرد و حوزه مأمور به تأمین این نیازها می شود کما اینکه از دیرباز چنین بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: گاهی در صحبت‌ها این عام ترجیح داده می‌شود، حقیقت مسئله این است که دو ضلعی متوازن نیست که باید با چشم درست و تنظیم درست آن را اداره کرد، حوزه هم جایی است که باید سال به سال نیروهای آماده شده را برای انجام مأموریت‌ها در عرصه‌های گوناگون اعزام کند و خروجی داشته باشد هم در عین حال این درخت تنومند اگر بخواهد بماند باید از بهترین استادها، صاحب‌نظران، متفکران، محققان و مدیران برخوردار باشد، این دو با هم است.

آیت الله اعرافی در ادامه در توصیه به مدیران مدارس بیان کرد: به عنوان مدیران مدارس باید طلبه‌هایتان را مراقبت کرده و هدایتشان کنید تا به یک خروجی و ماندگاری هدفمند برسیم، این دو حالت سیاست راهبردی و جامع ما است، لذا باید درست تلقی کنیم، به نظرم نمی‌شود گفت که ما دائم نیرو تربیت کنیم که برود و نگاهی به ممتازین، نخبگان و ماندگاری آنها حمایت و هدایت آنها نداشته باشیم، نمی‌شود گفت که دائم به این طرف بیندیشیم و خروجی را توجه نکنیم، بحمدلله گام‌های خوبی برای تحقق خروجی و ماندگاری هدفمند برداشته شده است و البته در آغاز راه هستیم.

مدیرحوزه های علمیه ادامه داد: در خصوص بخش اول خروجی هدفمند، یک زنجیره‌ای از طرح‌ها و به دنبال آن اقدامات انجام شده، این را طلبه‌های شما باید بدانند که این زنجیره ها کجاست؟، از ۵ سال پیش گفته ایم ۲۰۰ کارکرد حوزه و روحانیت به عنوان کارویژه های روحانیت و رسالت های در طرح های کوچک و بزرگ در چهار گروه نیرو برای درون حوزه، برای جامعه، برای نظام اسلامی، بین‌الملل طراحی شده است که ذیل آن ریز فعالیت های متعددی شکل گرفته اند که در طول این سالها همکاران خیلی کار کرده اند.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: در خصوص خروجی های هدفمند می توان به کارویژه های روحانیت، طرح آمایش، در این طرح که حداقل حاوی ۵۰ عملکرد روحانیت است تا ۲۰ سال آینده و نیازهای قوه قضائیه، آموزش و پرورش، دانشگاه، تا مسجد و منبر را در دستور کار خود دارد، این کار بزرگی است که انجام شده است و شاید صدها ساعت شخص من پای کار بودم با ده‌ها کارشناسی که در این مسئله کار کردند. آمایش یعنی سنجش نیازهای یکی، دو دهه آینده در حداقل ۵۰ محور که به آن اشاره شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، امضای ۵۰ توافقنامه مهم با نهادهای نظام را از دیگر خروجی های هدفمند حوزه دانست و افزود: براساس نکات در حال حاضر حوزه حدود پنجاه توافقنامه مهم دارد که تعدادی از اینها به برنامه پنج ساله و عملیاتی شده است، نمونه آن، توافقنامه ای که به امضای من و وزیر آموزش و پرورش در قالب ۳۵ برنامه رسیده و چندسالی است که بخش های مهمی از آن در حال اجرا است.

مدیر حوزه های علمیه بر وظیفه همه به خصوص اساتید و مدیران در راستای جذب و پذیرش طلبه به لحاظ کمی و کیفی از میان جوانان در حوزه های علمیه تاکید کرد.

ارسال نظرات