۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۷۳۱۳۷۷
استاد رفیعی مطرح کرد؛

ذکری که موجب گشایش در زندگی می‌شود

ذکری که موجب گشایش در زندگی می‌شود
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تأکید کرد که بر اساس روایات، اسم اعظم الهی در آیةالکرسی نهفته است،

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ناصر رفیعی،در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن تأکید بر اهمیت بهره‌مندی از روزهای پایانی ماه شعبان، در ادامه بیان نکات تفسیری آیات الهی قرآن کریم، آیه ۲۵۵ سوره بقره را مورد توجه قرارداد و اظهار کرد: قرائت این آیه شریفه که به آیةالکرسی معروف است؛ همواره مورد تأکید روایات اسلامی قرار دارد؛ امام علی علیه‌السلام نیز در روایتی ضمن تأکید بر قرائت روز و شب این آیه شریفه بر اثربخشی آن در صیانت انسان از خطرات تصریح می‌کنند.

وی در ادامه ضمن تبیین روایاتی در رابطه با فضائل آیةالکرسی بابیان این‌که هر کلمه این آیه شریفه ۵۰ برکت دارد، اظهار داشت: قرائت آیه‌الکرسی نور چشم را تقویت و برای مقابله با خوف خطرهای سفر، ترس از دزدی و حوادث ناگوار مؤثر است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بابیان این‌که قطع‌نظر از ثواب‌های آیةالکرسی، در این آیه شریفه ۱۲ ویژگی الهی ذکرشده است، اظهار داشت: توحید بالاترین معرفت و خداشناسی بالاترین ارزش است و این آیه شریفه نیز موضوع توحید و خداشناسی را تبیین می‌کند.

وی در ادامه تفسیر آیةالکرسی و تبیین ویژگی‌های الهی در این آیه شریفه، «الله که هیچ‌کس شریک او نیست» را نخستین صفت مذکور در آیةالکرسی دانست و خاطرنشان ساخت: خداوند متعال در رأس است و اطاعت از انبیا و اولیای الهی در مسیر اطاعت از ذات اقدس الهی است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی «الحی» و «القیوم» را از دیگر ویژگی‌های الهی در آیةالکرسی دانست و با تأکید بر این‌که ذات خداوند متعال حی و قیوم است و به‌جایی وابسته نیست، یادآور شد: خداوند متعال «لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ» است، چراکه خواب و کسالت متعلق به جسم و خستگی آن است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در تفسیر فراز «لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ» آیةالکرسی با تأکید بر این‌که هیچ‌کس در این عالم مالک هیچ‌چیزی نیست و مالکیت مطلق هستی از آن خداوند متعال است، خاطرنشان کرد: «مَنْ ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ» ششمین صفت مذکور در آیةالکرسی است؛ کسی مگر به اذن الله، نمی‌تواند شفاعت کند.

وی با تأکید بر این‌که خداوند متعال عالم به گذشته و آینده است «یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ»، اظهار داشت: قرآن کریم در آیةالکرسی می‌فرماید؛ « وَلَا یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ»؛ هیچ‌کس به علم الهی احاطه ندارد و علم الهی محیط و حاکم بر تمام علوم هستی است و هیچ‌کسی از علم الهی خبر ندارد مگر این‌که بدان اجازه داده شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی به فراز «وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ» اشاره نمود و بابیان این‌که کُرسی در عرف و لغت کنایه از جایگاه احاطه بر امورات است، اظهار داشت: کرسی در این آیه شریفه بدین معناست که قدرت، حکومت، علم و عظمت الهی تمام آسمان‌ها و زمین را شامل می‌شود و تمام آسمان‌ها و زمین در ید قدرت، عظمت و حکومت خداوند متعال است.

وی «وَلَا یَئُودُهُ حِفْظُهُمَا» را دهمین صفت ذات اقدس الهی در آیةالکرسی برشمرد و با اشاره به این‌که نگهبانی و مدیریت زمین و آسمان‌ها بر خداوند متعال آسان و بی‌زحمت است، اذعان داشت: « وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ»؛ خداوند متعال والا مرتبه و باعظمت است؛ این‌که قراء در انتهای تلاوت آیات الهی «صدق الله العلی العظیم» می‌گویند؛ اشاره به همین ویژگی و صفت ذات اقدس الهی است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش پایانی سخنان خود ضمن تبیین اهمیت صفت «الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ» الهی، اظهار داشت: شبی که رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله به معراج رفتند، خداوند متعال به پیغمبرش فرمودند؛ من دو کلمه به تو یاد می‌دهم که از گنجینه‌های عرش الهی است و آن «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» است؛ روایات اسلامی بر تداوم بهره مندی و استفاده انسان از این کلمات در تمام فرازهای زندگی تأکید دارند.

وی یادآور شد: بر اساس روایتی از اهل‌بیت علیهم‌السلام اگر کسی در زندگی مبتلا به فقر است و می‌خواهد در زندگی‌اش گشایشی رقم بخورد، ذکر «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» را فراوان تکرار کند؛ هرگاه انسان گرفتار حوادث هولناک می‌شود، برای رفع نگرانی ذکر «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» را تکرار کند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی با تأکید بر این‌که بر اساس روایات، اسم اعظم الهی در آیةالکرسی نهفته است، خاطرنشان ساخت: در آیةالکرسی ۱۲ ویژگی و صفت کلیدی ذات اقدس الهی ذکرشده است. التزام به قرائت مداوم آن آثار بسیاری بر تجلی فرهنگ دینی در زندگی خواهد داشت.

ارسال نظرات