۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۷۳۱۳۹۰

کتاب «اسرار فاطمی» روانه بازار نشر شد + لینک

کتاب «اسرار فاطمی» روانه بازار نشر شد + لینک
کتاب «اسرار فاطمی (شرح خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)» اثر آیت الله تحریری به همت انتشارات مروی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «اسرار فاطمی (شرح خطبه فدکیه حضرت زهرا(س)» اثر آیت الله محمدباقر تحریری در مؤسسه صراط مستقیم در ۴۴۴ صفحه تهیه و به همت انتشارات مروی منتشر شد.

این اثر، حاصل فرمایشات آیت الله محمدباقر تحریری در راستای بیان معارف خطبه فدکیه است که در طی جلساتی مطرح شد و اکنون بعد از پیاده سازی، تحقیق و تنظیم به جامعه اسلامی و جامعه علمی تقدیم می شود.

مولف با اشراف بر معارف دین مبین اسلام و مذهب تشیّع، شرحی متفاوت از شرح های قبلی این خطبه ارائه کرده است که برخی از این تفاوت ها عبارت‌اند از: توجه به عمق فرمایشات توحیدی حضرت زهرا(س)، تبیین پیامبر شناسی حضرت زهرا(س) با توجه به مبانی دقیق و عمیق معارف اسلامی، تبیین معرفتی از نگرش حضرت زهرا(س) به احکام الهی، استخراج براهین و شیوه های دقیق استدلال بر حقانیت امیرمؤمنان علی(ع) در ذیل فرمایشات حضرت صدّیقه طاهره(س).

از دیگر مزیت های نسبی این شرح نسبت به آثار مشابه می توان به استخراج مبانی تربیتی اسلامی در ذیل مباحث ایجاز گونه حضرت زهرا(س)، تبیین جنبه هایی از روش سیاسی اسلام بر اساس نگرش حضرت زهرا(س) به اوضاع جامعه عرب قبل و بعد از اسلام، تبیین دقیق از مخاطب شناسی حضرت زهرا(س) بر اساس مبانی معرفتی و تربیتی، توجه به وقایع بعد از ایراد خطبه (که روشنگری ویژه ای در نتیجه گیری از خطبه دارد و در شروح دیگر مورد توجه نبوده است) اشاره کرد.

ساختار اثر

این اثر در سه فصل تالیف شده است؛ در فصل اول که به «معرفی خطبه فدکیه» اختصاص یافته، پس از بیان جایگاه این خطبه نزد شیعیان و اهل سنت و اهمیت خطبه مذکور و تبیین معارف اسلام و تشیع، به تشریح ویژگی های این خطبه پرداخته و سپس سند خطبه بررسی شده و در ادامه ضمن بیان تاریخچه فدک، فرجام فدک پس از خطبه فدکیه می‌پردازد.

«حمد حق تعالی» عنوان فصل دوم این اثر است که در ابتدای این فصل پس از بیان مراتب و انواع حمد و حقیقت نعمت، شکر به عنوان نعمت الهی معرفی شده و پس از بیان ویژگی های نعمت های خدا، به حقیقت توحید پرداخته شده و همچنین کیفیت و هدف آفرینش خدا تشریح و در ادامه نیز به معرفی رسول خدا(ص) می پردازد و ویژگی های رسالت آن حضرت نیز بررسی شده و پس از بیان مطلبی با عنوان گزینش پیامبر اکرم(ص)، به وجود موجودات در غیب اشاره شده و در ادامه به مبحثی در خصوص بعثت پیامبر اکرم(ص) پرداخته می شود.

در ادامه این فصل، ویژگی های رحلت پیامبر (قبض روح پاکیزه، اختیار در رحلت، راحت از رنج دنیا، در حلقه فرشتگان، مورد رضایت پروردگارش، همسایه خدا) تشریح شده و سپس ضمن تبیین پایه های دین، به بیان فلسفه معارف و احکام الهی پرداخته شده است.

همچنین، عناوین برخی از مباحث مطرح شده در این فصل عبارتند از: معرفی حضرت زهرا از زبان خودش، معرفی پیامبر اکرم(ص)، تبیین نقش امیرمومنان علی(ع) در مبارزات و فتنه ها، اعتراض به غصب خلافت، دادخواهی از انصار و اتمام حجت، عظمت فقدان رسول الله(ص) و آثارش.

سومین فصل از این اثر در خصوص «محاجّه حضرت زهرا(س) با ابوبکر» است که در ابتدا ضمن بیان فرافکنی ها و عوام فریبی های ابوبکر و پاسخ حضرت زهرا(س) به ابوبکر، سپس پاسخ دوباره ابوبکر و در ادامه واکنش حضرت زهرا(س) در برابر سخنان ابوبکر مطرح شده و در ادامه پس از بیان مبحثی در خصوص بازگشت حضرت به منزل، به تسلا دادن امیرمؤمنان علی(ع) به حضرت زهرا(س) پرداخته شده است.

علاقه مندان برای تهیه این اثر می تواند از طریق لینک https://ppng.ir/d/UOce اقدام کنند.

ارسال نظرات