۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۷۳۱۳۹۹
دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه:

نخستین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی برگزار می‌شود

نخستین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی برگزار می‌شود
قاسمی در نشست خبری با اصحاب رسانه از برگزاری نخستین همایش بین‌المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی خبر داد.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آقای محمدرضا قاسمی دبیر اجرایی همایش بین‌المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی در نشست خبری نخستین همایش بین المللی هوش مصنوعی فرهنگ و علوم اسلامی که صبح امروز در خبرگزاری حوزه برگزار شد.

محمدرضا قاسمی دبیر اجرایی همایش بین‌المللی هوش مصنوعی؛ فرهنگ و علوم اسلامی، در نشست خبری این همایش که ۲۵ اسفند برگزار شد، عنوان کرد: هوش مصنوعی علم جدیدی نیست و از همان زمان که علوم کامپیوتر متولد شده هوش مصنوعی نیز بوده است و به هر میزان که ظرفیت‌های پژوهشی تقویت شده هوش مصنوعی نیز قوی‌تر شده است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری کلان قدرت‌های جهانی در زمینه هوش مصنوعی، تحرکات جریان‌های غیرهمسو در کشورهای منطقه (جذب نیروی نخبه از کشور ایران/ راه‌اندازی وزارت هوش مصنوعی و...) و کاربرد هوش مصنوعی در تمامی عرصه‌های سرنوشت‌ساز از دلایل اهمیت هوش مصنوعی در آینده جهان و حرکت کشورها به سمت توسعه این فناوری است.

وی با تاکید بر اینکه عقب ماندگی در عرصه هوش مصنوعی، موجب عقب ماندگی در تمامی عرصه‌های مهم و راهبردی خواهد شد، گفت: سال گذشته رهبر معظم انقلاب بر قرارگرفتن ایران در میان ۱۰ کشور برتر دنیا در زمینه هوش مصنوعی تاکید کردند؛ زیرا در آینده اداره دنیا موثر است.

قاسمی ادامه داد: در حال حاضر در زمینه هوش مصنوعی در عرصه مطالعات و تحقیقات در رتبه ۱۴ جهان قرار داریم اما در عرصه کاربردی سازی تقریبا در رده ۷۰ جهان هستیم.

وی با بیان اینکه همایش ملی «هوش مصنوعی و علوم اسلامی» نویدبخش آغاز دوره‌ای نوین در علوم اسلامی بود، اضافه کرد: در همایشی که سال ۱۳۹۹ برگزار شد دو مرجع تقلید آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله صافی به مسئله هوش مصنوعی فرصت‌ها و تهدیدها تاکید کردند.

دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی به رشد و بالندگی «تمدن نوین اسلامی» تسریع می‌بخشد، بیان کرد: پیشگامی حوزه علمیه در هوش مصنوعی موجب پیشگامی حوزه علمیه در حکمرانی آینده خواهد شد.

وی بر لزوم توجه به مبانی و مطالعات بنیادین هوش مصنوعی ناظر بر رویکردهای اسلامی تاکید کرد و گفت: توسعه صرفا فنی هوش مصنوعی بدون بهره‌گیری از معارف عمیق اسلامی به بیراهه خواهد رفت. معتقدیم هوش مصنوعی با تجهیز به اندیشه اسلامی، یک فناوری تعالی ساز خواهد شد.

قاسمی اظهار کرد: در راستای برگزاری این همایش اقدامات بین‌المللی انجام شده است و در سفری به عراق و ترکیه با شخصیت‌ها و مجموعه‌های حوزوی و دانشگاهی و شخصیت‌های اثرگذار جلساتی برگزار شد. در این سفر ظرفیت‌هایی شناسایی و تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده است.

دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه هشت دانشگاه تاثیر گذار کشور در این همایش مشارکت دارند، افزود: این همایش در شهریور ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و برنامه‌ریزی شده است تا شهریور ۱۴۰۲ مقالات دریافت شده باشد.

وی یادآور شد: اعطای جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) برای برگزیدگان محورها و قالب‌های ارائه آثار به همایش، تبادل تجارب موفق در قالب نشست‌های اندیشه ورزی (از طریق فراخوان و ارزیابی)، اجرای کارگاه‌های آموزشی و ترویجی (از طریق فراخوان و ارزیابی)، برگزاری نمایشگاه‌های ادواری وبرگزاری نمایشگاه جانبی از جمله برنامه‌هایی است که برای این همایش در نظر گرفته شده است.

گفتنی است در پایان این نشست از سایت همایش به نشانی aicisc.com رونمایی شد.

ارسال نظرات