۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۷۳۱۶۸۷

۷۲ تجربه جذب نوجوانان و جوانان به مسجد در کتاب"اینجا خانه عشق است" + لینک

۷۲ تجربه جذب نوجوانان و جوانان به مسجد در کتاب
کتاب «اینجا خانه عشق است» از سوی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شده و ۷۲ تجربه ارزشمند را برای جذب نسل جدید به مسجد نشان می‌دهد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، تشکّل‌های فرهنگی و تربیتی که درون مسجدها شکل و رشد یافته‌اند و نیروها و مخاطبان‌شان را از همین مکان مقدس به دست آورده‌اند، همیشه با این پرسش‌های اساسی روبه‌رو هستند که چرا حضور مردم در مسجد کمرنگ شده است، چرا نسل جدید رغبت چندانی به مسجد نشان نمی‌دهد و عمده مسجدی‌ها، پیرمردها و پیرزن‌ها هستند، چه کاری انجام بدهیم که نوجوان و جوان امروزی دوباره با مسجد آشتی کند و به‌صورت ثابت در آن حاضر شود، مشکل از کجا شکل گرفته، چگونه نوجوانان و جوانان را به مسجد جذب کنیم؟

کتاب «اینجا خانه عشق است» که به کوشش مجتبی همتی‌فر، مجید حسین‌زاده و سیدمحمد موسوی از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام به تازگی منتشر شده، مجموعه‌ای است از تجربه‌های فعالان و امامان جماعت مسجدهای مشهد مقدس، همدان و اهواز که به کمک مصاحبه، در پاسخ به آن پرسش‌ها و دغدغه‌ها استخراج شده است.

در این مجموعه تلاش شده است گفته‌های فعالان مسجدی (امام جماعت، هیئت‌أمنا، عموم افراد شرکت‌کننده در مسجد، خادم و اعضای تشکل‌های مسجدی) در مورد فضای مسجد، برنامه‌ها و فعالیت‌ها در مسجد و نیز عامل‌های مؤثر بر جذب، ملاحظه‌ها و شیوه‌های جذب، در قالب 72 تجربه در سیر مشخصی تدوین شوند.

برای استفاده بردن بیشتر از این تجربه‌ها، در ذیل هر تجربه، چکیده آن با عنوان «کلید» آمده است. همچنین برای دقت بیشتر و تأمل عمیق‌تر خوانندگان محترم، نکته‌ها و پرسش‌هایی درباره موضوع مطرح‌شده و مسئله‌های پیرامون آن، با عنوان «ملاحظه» آمده است.

۷۲ تجربه جذب نوجوانان و جوانان به مسجد در کتاب

«یک احوال‌پرسی ساده» عنوان یکی از این تجربه‌ها است که الگوی برخورد افراد فعال در فضای فرهنگی مسجد با اهالی محله و به‌ویژه بچه‌ها را به تصویر می‌کشد. این همان فنّی است که ما به آن می‌گوییم: «جذب سینه‌به‌سینه».

ذیل این تجربه می‌خوانیم: «ما (قدیمی‌ها و بزرگ¬ترهای کانون) همین‌طور که در محیط مسجد و اطراف آن راه می‌رویم، با نوجوانان آنجا ارتباط می‌گیریم و به قول خود بچه‌ها، سربه‌سر آن‌ها می‌گذاریم؛ از یکی احوالش را جویا می‌شویم، از دیگری اسم مدرسه و دوستانش را می‌پرسیم، به فوتبال بازی کردن‌شان گیر می‌دهیم و با همدیگر کل‌کل می‌کنیم و بعضی¬وقت¬ها، همان‌جا در کوچه فوتبال بازی می‌کنیم.
به باور ما، همین برخوردهای ساده، در ذهن فرد باقی خواهند ماند. ممکن است از¬نظر یک ناظر بیرونی، این اتفاق، برخوردی ساده باشد که در همان لحظه تمام شده است، اما در نگاه ما، این نوجوان هر بار که از جلوی مسجد رد بشود، به یاد این خاطره خوب خواهد افتاد. ما مطمئن هستیم که او به دلیل این خاطره خوب، بالأخره یک روزی به مسجد می¬آید و همین برخوردهای ساده و ابتدایی باعث می‌شوند که او کم‌کم بیاید و ارتباط بگیرد.»

در بخش چکیده «یک احوال‌پرسی ساده» آمده است: «مخاطب باید بفهمد که حواسمان به او هست؛ چه با احوال‌پرسی باشد یا هم‌بازی شدن».
در بخش ملاحظه هم با این نکته مواجه می‌شویم: «جذب افراد به مسجد، به‌قطع، هدف مقدسی است؛ ولی گاهی پیش می‌آید که ما برای اینکه خودمان و در نهایت مسجد را جذاب جلوه دهیم، به سراغ قالب‌ها یا روش‌هایی می‌رویم که با اصول تناسبی ندارند. در زمان انتخاب شوخی‌ها، قالب‌ها یا فضاسازی‌ها، باید حواسمان باشد که هدف اصلی را گم نکنیم».

کتاب «اینجا خانه عشق است» به کوشش مجتبی همتی‌فر، مجید حسین‌زاده و سیدمحمد موسوی در قطع رقعی، 152 صفحه، شمارگان 330 نسخه از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام چاپ و راهی بازار نشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این اثر می‌توانند به نشانی قم، بلوار نیایش، جنب مصلی قدس مراجعه و یا از طریق سایت اینترنتی www.pbshop.ir اقدام به خرید آن کنند.

ارسال نظرات