۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۷۳۱۷۱۴
نماینده سابق ولی فقیه در آمریکای لاتین عنوان کرد؛

تدوین و اجرای ۲۰ اقدام جریان‌ساز فرهنگی در آمریکای لاتین

تدوین و اجرای ۲۰ اقدام جریان‌ساز فرهنگی در آمریکای لاتین
حجت‌الاسلام ربانی گفت: ۲۰ محور برای جریان‌سازی فرهنگی در آمریکای لاتین تهیه و اجرایی شده و امروز بزرگ‌ترین سایت اینترنتی شیعی توسط مرکز التوحید در آرژانتین اداره می‌شود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محسن ربانی نماینده سابق ولی فقیه در آمریکای لاتین و یکی از مبلغان بین‌المللی است که از روستایی در خراسان رضوی، به آمریکای لاتین رفت و 15 سال به تبلیغ مذهب تشیع و انقلاب اسلامی پرداخته است.

او متولد سوم بهمن ماه 1330 و اهل شهرستان تربت حیدریه خراسان رضوی است، تحصیلات اولیه را در روستای علاقه گذراند و سپس به مشهد مقدس رفت و در مدرسه آیت‌الله میلانی به تحصیل علوم دینی پرداخت و در ادامه به قم مهاجرت کرد و از محضر اساتیدی همچون آیات عظام فاضل لنکرانی و وحید خراسانی استفاده کرد.

پس از آن بود که به آرژانتین و دیگر کشورهای آمریکای لاتین سفر کرد تا مردم آن مناطق را با اسلام و انقلاب اسلامی آشنا کند. راه‌اندازی مرکزی اسلامی با محوریت مسجد «التوحید»، انتشار 400 عنوان کتاب مذهبی، راه‌اندازی بزرگ‌ترین سایت جهان تشیع به زبان اسپانیولی و انتشار دو عنوان مجله برای کودکان و نوجوانان و همچنین دانشگاهیان، از جمله اقدامات او به شمار می‌روند.

حجت‌الاسلام ربانی که مهمان ویژه برنامه «ماه عاشقی» بود با اشاره به پیشنهاد مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی برای سفر طلاب به کشورهای دور و نزدیک به دعوت مردم همان کشورها اظهار کرد: تصمیم به این کار سخت بود به همین دلیل به قرآن استخاره کردم و آیاتی از سوره نحل را دیدم که مرا برای این کار راهنمایی کرد.

وی افزود: ابتدا قرار بود فقط سه ماه در شیلی باشم ولی این سفر 14 سال طول کشید در حالیکه در آغاز اصلا زبان اسپانیایی هم بلد نبودم اما به تدریج متوجه شدم در این زبان، 4 هزار واژه عربی و قرآنی وجود دارد زیرا اسپانیا سال‌ها تحت حاکمیت اسلام بود و زبان اسپانیولی هم مستقیما از همین کشور به آمریکای لاتین رفته است.

حجت‌الاسلام ربانی با بیان اینکه 20 محور برای جریان‌سازی فرهنگی در آمریکای لاتین تهیه و اجرایی کرده است گفت: انقلاب اسلامی انفجار نور و معنویت بود و این معنویت را به جهان صادر می‌کند، باید قدر این انقلاب را بدانیم زیرا موجب احیای دین الهی در اقصی نقاط جهان شده است.

نماینده سابق ولی فقیه در آمریکای لاتین به برخی از این موارد اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی راه سومی را پیش روی بشریت گذاشت و شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی را به عینه عملی کرد.

وی تصریح کرد: سال 1362 وارد آمریکای لاتین شدم در حالیکه مردم آنجا آشنایی چندانی با اسلام نداشتند و صرفا برخی اعیاد اسلامی را می‌شناختند البته یأس مسلمانان آنجا هم نسبت به گسترش اسلام نشان‌دهنده ناامیدی آنها بود که نقطه ضعف حساب می‌شد بنابراین تصمیم گرفتیم ابتدا این نقطه ضعف را برطرف کنیم.

حجت‌الاسلام ربانی با بیان اینکه نخستین اقدام، راه‌اندازی یک مرکز اسلامی و مسجد بود گفت: در گام دوم، حوزه‌ علمیه‌ای را با یک طلبه به راه انداختیم تا مبلغ مذهبی متخصص تربیت کنیم.

این مبلغ بین‌المللی افزود: امروز اما 150 طلبه در این مرکز تربیت شده‌اند و بزرگ‌ترین سایت اینترنتی شیعی به زبان اسپانیایی توسط مرکز التوحید اداره می‌شود.

در ادامه برنامه، همسر و دختر حجت‌الاسلام ربانی هم به این گفت‌وگو پیوستند و درباره فعالیت‌های خود صحبت کردند.

«ماه عاشقی» ویژه برنامه افطار سیمای مرکز قم است که رمضان امسال با همکاری اداری کل اوقاف و امور خیریه استان قم از موقوفه سعدالحکما شهرستان کهک، روی آنتن شبکه نور می‌رود.

ارسال نظرات