۲۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۷۳۱۷۹
استاد حوزه علمیه قم:

روش های مدیریتی و تربیتی مرحوم آیت الله تهرانی باید در حوزه های علمیه رایج شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم بر ضرورت ترویج روش های تربیتی و مدیریتی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی در حوزه های علیمه تاکید کرد و گفت: باید روش های تربیتی و مدیریتی این عالم ربانی و معلم اخلاق در حوزه های علمیه رایج و پیاده شود.
آيت الله مجتهدي تهراني

حجت الاسلام محمد باقر ادیبی، استاد حوزه علمیه قم و مدیر داخلی سابق مدرسه علمیه مجتهدی تهران، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ویژگی های اخلاقی و مدیریتی این عالم ربانی اظهار داشت: مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی تمام عمر خود را وقف تربیت طلاب کرد و همه شاخصه های یک مربی موفق را داشت.

وی نظم، ساده زیستی، همت و پشتکار، اخلاص، دلسوزی و اراده قوی را از جمله ویژگی های بارز این عالم برشمرد و گفت: یکی از شاخصه های مدیران موفق این است که در عین حال که غفلت ندارند، دارای تغافل و چشم پوشی هم هستد و این ویژگی به تمام معنی در وجود مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی وجود داشت.

این استاد حوزه علمیه قم داشتن نظم را ازجمله عوامل موفقیت این عالم دانست و تصریح کرد: وی برای امر تربیت طلاب، خودش را قربانی کرده بود و همواره دغدغه تربیت صحیح طلاب را با خود داشت و حتی برای تحقق این امر وقت بسیار زیادی را در مدرسه می گذراند و نسبت به رفع مشکلات آنان اهتمام ویژه ای داشت.

وی تاکید کرد: اگر مدیران مدارس علمیه می خواهند موفق باشند باید به روش های مدیریتی الگوهای موفقی همچون آیت الله مجتهدی تهرانی توجه کرده و از آن الگو بگیرند.

حجت الاسلام ادیبی با بیان اینکه مدیران مدارس باید خود را همچون آیت الله مجتهدی تهرانی وقف طلاب کنند گفت: این عالم با وجود جایگاه بلندی که داشتند حتی در هنگام حضور در منزل نیز دغدغه وی رفع مشکلات طلاب و اهتمام به امر تربیت آنان بود.

مدیر داخلی سابق مدرسه علمیه مجتهدی تهران در ادامه تاکید بر اقامه نماز در اول وقت را از دیگر ویژگی های آیت الله مجتهدی تهرانی ذکر کرد و بیان داشت: این عالم همواره طلاب را به اقامه نماز در اول وقت آن هم به صورت جماعت سفارش می کرد و خود نیز به این امر اهتمام ویژه ای داشت.

وی ادامه داد: آیت الله مجتهدی تهرانی بر اقامه نماز شب نیز تاکید بسیاری داشت و حتی نماز شب وی در سفر هم ترک نمی شد که این موضوع برای همه ما جالب توجه و قابل تامل بود.

این استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش با ارائه راهکارهایی خواستار تبیین شخصیت علمی و معنوی آیت الله مجتهدی تهرانی شد و خاطرنشان کرد: ما باید با برنامه ریزی مناسب از شیوه رفتاری و مدیریتی وی درس بگیریم و آن را سرلوحه کار مدیریتی خودمان قرار دهیم.

حجت الاسلام ادیبی تاکید کرد: باید شاخصه ها و ویژگی های اخلاقی، تربیتی و مدیریتی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی تدوین و در حوزه های علمیه رایج و پیاده شود.

مدیر سابق داخلی مدرسه علمیه مجتهدی شهر تهران در ادامه با اشاره به دیگر ویژگی های اخلاقی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی، از این عالم ربانی به عنوان مجسمه اخلاق یاد کرد و گفت: این عالم عامل با زهد و تقوایی که داشت نسبت به استفاده ازبیت المال حساسیت بسیار زیادی داشت و به شاگردان و طلاب نیز این موضوع را گوشزد می کرد.

وی بیان داشت: جلسات درس و مباحث اخلاقی این استاد برجسته حوزه های علمیه بسیار پربار بود و علاوه بر حضور طلاب و روحانیون، دیگر اقشار مردمی از جمله بازاریان نیز در مدرسه مجتهدی تهران حضور پیدا کرده و از مباحث اخلاقی و سخنرانی های با محتوای وی استفاده می کردند.

گفتنی است مراسم دومین سالگرد ارتحال آیت الله مجتهدی تهرانی چهارشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه شهدا واقع در خیابان صفائیه قم برگزار می شود./924/ت302/ع
ارسال نظرات