۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۷۳۲۰۷۳

هشدار مرکز امنیت داخلی رژیم صهیونیستی درباره انزوای اسرائیل

هشدار مرکز امنیت داخلی رژیم صهیونیستی درباره انزوای اسرائیل
مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی از تحولات اخیر منطقه از جمله توافق ایران و عربستان و تلاش ریاض برای همگرایی با دمشق، درباره انزوای اسرائیل در منطقه هشدار داد.

بعد از توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط که صهیونیست‌ها را به‌شدت نگران و آنها را یک گام دیگر از گسترش پروژه عادی‌سازی با کشورهای عربی در منطقه دور کرد، این بار تلاش ریاض برای همگرایی با دولت دمشق و احیای مناسبات با آن بعد از یک دهه، شوک دیگری برای رژیم اشغالگر بود.

اسرائیلی‌ها تحولات جدید منطقه را در قالب شکست پروژه «بهار عربی» می‌دانند که در دهه قبل توسط آمریکا طراحی شد و اولین هدف آن سرنگونی نظام سوریه و سپس از بین بردن محور مقاومت و در نهایت تثبیت موجودیت صهیونیستی در منطقه بود، به‌ویژه اینکه کشورهای عربی که در آن زمان برای سرنگونی نظام سوریه با آمریکا همکاری می‌کردند اکنون با چرخش 180درجه‌ای در رویکرد خود، در تلاش برای گشودن باب روابط با سوریه و ازسرگیری مناسبات دیپلماتیک هستند.

در همین زمینه اخیراً دولت عربستان رسماً از «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه دعوت کرده است که در اجلاس سران کشورهای عربی که ماه مه در ریاض برگزار خواهد شد شرکت کند. بسیاری این گام را مقدمه‌ای برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و بازیافتن جایگاه سوریه در منطقه و میان کشورهای عربی می‌دانند. از طرف دیگر یک توافق عربی برای کمک میلیاردها دلاری برای بازسازی سوریه وجود دارد که اردن پیشتاز آن است.

مجموع این تحولات موجب افزایش نگرانی اسرائیلی‌ها شده است و آن را خطرناک می‌دانند، در این راستا مؤسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای ضمن اشاره به دلایل تجدید روابط ریاض و دمشق، پیامدهای همگرایی میان این دوطرف برای اسرائیل را به‌شکل زیر شرح داده است:

بشار اسد اینجاست تا بماند: بعد از گذشت بیش از یک دهه که ایالات متحده سیاست «فشار حداکثری» را علیه دولت بشار اسد در سوریه با هدف سرنگونی آن و تغییر نظام سوریه اعمال کرد، اکنون کشورهای منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست مذکور آمریکا شکست خورده است، بنابراین بشار اسد نه‌تنها در رأس قدرت سوریه باقی می‌ماند بلکه هیچ قصدی برای تغییر سیاست‌های خود نیز ندارد.

کاهش توجه بین‌المللی به منطقه: کشورهای منطقه فرآیندی را برای تنش‌زدایی در روابط خود و ایجاد یک واقعیت منطقه‌ای جدید آغاز کرده‌اند تا فضا برای همه طرف‌ها باز باشد، شاید آنها به این نتیجه رسیده‌اند در شرایطی که توجهات بین‌المللی معطوف به عرصه‌های دیگر همچون چین و اوکراین است، کشورهای منطقه باید خودشان به‌تنهایی راهی برای مقابله با چالش‌های پیشِ‌رو پیدا کنند.

تشدید تنش‌های اسرائیل در فلسطین و منطقه می‌تواند منجر به انزوای تل‌آویو شود

مؤسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی درباره تأثیر همگرایی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بر اسرائیل معتقد است که نزدیکی میان کشورهای این منطقه با ایران و سوریه، تلاش‌های اسرائیل برای تشکیل یک ائتلاف ضدایرانی و منزوی کردن این کشور در منطقه را ناکام می‌گذارد، علاوه بر توافق عربستان و ایران شاهد گام‌هایی در احیای مناسبات ایران و بحرین نیز هستیم و گذشته از آن کشورهای حوزه خلیج فارس روابط خود را با عراق و ترکیه و مصر نیز گسترش داده‌اند، در این شرایط شانس دستیابی به یک توافق بلندمدت در صحنه یمن نیز افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، تجدید روابط دمشق و ریاض بخشی از تلاش‌های عربستان برای کاهش شدت درگیری‌ها در نقاط اصلی اطراف عربستان است. سعودی‌ها در مرحله فعلی تصمیم به رشد اقتصاد خود و اجرای پروژه‌های چشم‌انداز 2030 برای توسعه بلندمدت در سطح اقتصادی و اجتماعی گرفته‌اند، به همین منظور ریاض به‌دنبال اتخاذ سیاستی بدون مشکل در روابط خارجی خود است.

در گزارش مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی درباره تشدید تجاوزات هوایی این رژیم علیه سوریه در دوره اخیر نیز اشاره شده است که احتمال دارد همگرایی عربستان با دمشق موجب افزایش فشارها بر اسرائیل جهت توقف حملات ضدسوریه شود.

این مرکز صهیونیستی در ادامه مقاله خود تأکید کرد، همگرایی عربستان با سوریه بخش مهمی از تصویر جدید منطقه است که در آن اکثر بازیگران منطقه اعم از عرب و غیرعرب به‌دنبال نزدیک شدن به طرف‌هایی هستند که قبلاً آنها را دشمن خود می‌پنداشتند. این کشورها همچنین در صدد ایجاد ائتلاف‌های جدید با قدرت‌های رقیب آمریکا همچون روسیه و چین هستند، همچنین این احتمال وجود دارد که روند گشایش منطقه‌ای در عرصه‌های مختلف ادامه داشته باشد؛ عاملی که استراتژی اسرائیل در تعامل با تهدید ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این مقاله می‌افزاید، بر همین اساس اسرائیل باید از تحرکاتی که منجر به تشدید تنش در فلسطین یا منطقه می‌شود اجتناب کند؛ چرا که در غیر این صورت خطر انزوای اسرائیل در منطقه وجود دارد، ازاین‌رو اسرائیل باید تا جایی که می‌تواند برای حفظ و تقویت تفاهم‌های خود با کشورهای سازشکار عربی و نیز همکاری با آمریکا تلاش کند.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات