۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۷۳۲۳۳۷
استاد درس خارج حوزه تبیین کرد؛

۱۰ دلیل عدم اجابت دعا در کلام نورانی پیامبر اکرم

۱۰ دلیل عدم اجابت دعا در کلام نورانی پیامبر اکرم
تهران - استاد درس خارج حوزه ضمن تبیین راهکار داشتن نیت صادق و قلوب پاک به بیان ۱۰ دلیل عدم اجابت دعا در کلام پیامبر اسلام(ص) پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تهران، حجت الاسلام رضا جلالی خمینی در مراسم احیای شب قدر که دوشنبه، بیست و یکم فروردین ماه همزمان با شب ضربت خوردن حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در مسجد احمدیه و با حضور جمعی از استادان و طلاب حوزه علمیه آیت الله جلالی خمینی رحمت الله علیه و سایر گروه های مردم برگزار شد، با اشاره به فضایل ماه مبارک رمضان، گفت: بهترین توصیف درباره عظمت شب قدر در قرآن کریم آمده است و اهمیت این شب را بالاتر از هزار ماه عنوان کرده است.

استاد درس خارج فقه و تولیت حوزه علمیه آیت الله جلالی خمینی رحمت الله علیه افزود: پیامبر اسلام صلوات الله علیه در روایتی با شرح اهمیت ماه رمضان و اعمالی که باید در این ماه با عظمت انجام داد، به مردم توصیه کردند که انسان با نیت صادق و قلوب پاک باید زندگی کند و خدا را عبادت کند. حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه فرموده اند که چه مواردی برای دعا کردن و اجابت دعا لازم است که نیت صادق و قلوب پاک، از شرایط آن است.

امام جماعت مسجد احمدیه منطقه نارمک تهران اضافه کرد: شرک نسبت به خداوند خلاف نیت پاک است. فرموده اند شرک، گناه عظیمی است و در روز قیامت، فرد مشرک آمرزیده نمی شود. در روایت بشارت داده اند کسانی که وضو می گرفتند از سوی خداوند اشاره می شود، صورت افرادی که جزو اشقیا هستند به خاطر همین وضو گرفتن، سوزانده نشود. در ادامه روایت آمده است که به دلیل قرآن خواندن و مسجد رفتن برخی دیگر از اعضای این افراد نیز سوزانده نمی شود؛ هرچند این افراد چون کارهای شان را برای غیر خداوند انجام می دادند، جهنمی هستند.

حجت الاسلام جلالی خمینی در ادامه با بیان اینکه قلب ها مورد هدف و تهاجم شیاطین است، گفت: قلب به سرعت می تواند انسان را به خداوند برساند به همین دلیل شیطان، قلب را احاطه می کند. شاید انسان رکوع انجام می دهد و خضوع دارد ولی گاهی نیت ها پاک نیست.

استاد درس خارج فقه و تولیت حوزه علمیه حضرت آیت الله جلالی خمینی رحمت الله علیه اظهار کرد: توصیه کرده اند یکی از راه های داشتن قلب پاک و نیت صادق، هم نشینی با علما است. در زمان انبیای گذشته، وسوسه ها کم بود ولی در حال حاضر، وسوسه ها بسیار زیاد است. در چنین شرایطی باید رفت، سوال کرد و قلب را مملو از حکمت در نتیجه هم نشینی و بهره مندی از علما کرد. پیامبر اسلام صلوات الله علیه در پاسخ فردی که از ایشان پرسیدند «چرا با وجود اینکه خیلی دعا می کنیم، دعاهای مان اجابت نمی شود» ده دلیل را فرمودند. یکی از این دلایل، تبعیت کردن از شیطان است. مشغول بودن به عیوب مردم از دلایل دیگر است.

تولیت حوزه علمیه آیت الله جلالی خمینی رحمت الله علیه تهران در ادامه با بیان اینکه ماه رمضان و شب های قدر، ایام و لیالی دعا کردن است، گفت: دعا کردن ما باید همچون دعا کردن حضرت را یونس در دل ماهی باشد زمانی که حضرت بونس، دل از همه برید و نجات خود را فقط از خداوند طلب کردند. امیرالمومنین علی علیه السلام نیز در شب های ماه رمضان مدام مشغول عبادت و نیایش و دعا بودند.

یادآور می شود، حوزه علمیه آیت الله جلالی خمینی رحمت الله علیه واقع در منطقه نارمک تهران، که از جزء مدارس علمیه برتر در سطح کشور است و کلاس های خارج فقه و اصول حوزه علمیه با مجوز از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور و شورای عالی حوزه های علمیه کشور در آن برگزار می شود، از میان علاقمندان، طلبه می پذیرد و برادران علاقمند برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره 09121474055 تماس بگیرند.

ارسال نظرات