۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۷۳۲۳۶۳

«جهاد فرهنگی» و پاسخ به یک سؤال اساسی

«جهاد فرهنگی» و پاسخ به یک سؤال اساسی
کتاب «جهاد فرهنگی» تلاش دارد به یکی از معضلات اساسی جامعه بپردازد و به این سؤال پاسخ دهد که چرا برخی از برنامه‌های فرهنگی به بار نمی‌نشیند و گاه اثر سوء نیز دارد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «جهاد فرهنگی»، به قلم ابراهیم کلانتری با نگاهی به چیستی فرهنگ و چگونگی به بار نشاندن کار فرهنگی از سوی نشر معارف چاپ و به بازار نشر رسید.

در معرفی این اثر آمده است: با تغییر فرهنگ حاکم بر یک جامعه، بسیاری از نظام‌ها و ساختارهای حاکم بر آن جامعه نیز فرو می‌پاشند و جای خود را به نظام‌های دیگری می‌دهند. تلاش برای حفظ نظام‌ها و ساختارهای اجتماعی‌ای که به‌دلیل فروپاشیِ فرهنگ در یک جامعه، در آستانۀ نابودی هستند تلاشی بی‌نتیجه است.

همین نکتۀ ظریف در حوزۀ فرهنگ شیوه‌های مقابلۀ دولت‌های متخاصم را در جهان کنونی، از «جنگ سخت» به «جنگ نرم» تغییر داده و به تناسب آن نیز ابزارها و وسایل نوین بسیاری را به تولید انبوه رسانده و آن‌ها را به‌کار گرفته‌است.

«جهاد فرهنگی» و پاسخ به یک سؤال اساسی

کتاب «جهاد فرهنگی» می‌کوشد که در ابتدا نگاهی عمیق به ماهیت فرهنگ و مختصات فرهنگ داشته باشد و سپس نوع تقابلی که میان فرهنگ غربی و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی برقرار است، ارائه دهد. سپس  با رویکردی عملیاتی، به بررسیِ چگونگیِ به‌بار نشاندنِ فعالیت‌ها و تلاش‌های فرهنگیِ مؤثر بپردازد و به این ترتیب، سربازان و جهادگران این عرصۀ خطیر را در جهاد مقدس فرهنگی یاری کند، به‌ویژه گروه‌ها، تشکل‌ها و مراکز جهادی و مردمیِ خودجوش و تکلیف‌مدار.

مطالب اصلی این کتاب در دو بخش تنظیم شده است: نخست درنگی بر چیستیِ فرهنگ، تعاریف، اهمیت، مختصات، ارکان و دیگر مباحثِ نظریِ مربوط به فرهنگ؛ و دیگری؛ ترسیمی از چگونگی به‌نتیجه رساندن کار فرهنگی خوب و مؤمنانه، متناسب با مقتضیات و نیازهای این عصر.

یکی از اهداف مهم کتاب «جهاد فرهنگی» این است که در بخش دوم کتاب درصدد طراحی و عرضۀ یک نقشۀ عملیاتی در حوزۀ کار فرهنگی است و این همان خلأ و نیازی است که کمتر به شناسایی و رفع نواقص آن پرداخته شده‌؛ به همین خاطر است که بسیاری از برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی‌ای که خالصانه نیز انجام می‌شوند، آن‌چنان که باید، مؤثر واقع نمی‌شوند و حتی بعضاً تأثیر منفی نیز برجای می‌گذارند.

کتاب حاضر از سوی نشر معارف در 264 صفحه و چاپ اول آن در هزار نسخه به قیمت 85 هزار تومان به چاپ رسیده است.

ارسال نظرات