۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۷۳۲۴۷۳
دکتر صدرالحسینی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا بررسی کرد؛

۱۰ برابر شدن اقدامات محور مقاومت نسبت به روز قدس سال گذشته

۱۰ برابر شدن اقدامات محور مقاومت نسبت به روز قدس سال گذشته
آشکارتر شدن ضعف رژیم صهیونیستی در آستانه روز قدس و بیانات رهبری نوید نابودی زودهنگام آنها را میدهد و همین موضوع گفت وگو با کارشناس ارشد مسائل منطقه شد.

اشاره: وقتی صهیونیست‌ها تشکیل دولت جعلی خودشان را سرمست از خون‌های ریخته شده فلسطینیان جشن می‌گرفتند، فکر نمی‌کردند روزی برسد که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ورق پیروزی‌های صهیونیست‌ها برگردد و به شکست تبدیل شود. اما آن روز رسیده است. سال‌ها پیش رهبر انقلاب در پاسخ به تحلیلگران غربی که مدعی بودند جمهوری اسلامی ایران 25 سال آینده را نخواهد دید، پاسخ دادند که این رژیم صهیونیستی است که 25 سال آینده را نخواهد دید. رهبر انقلاب در یکی از دیدارهای اخیرشان نیز به کنایه  فرمودند که صهیونیست‌ها خودشان برای نابودی عجله دارند. حال که در آستانه روز قدس قرار داریم و این روزها جهان از کودک کشی و ستم صهیونیست‌ها به فغان برآمده‌اند، بررسی درباره سرنوشت این غده سرطانی به نظر لازم است.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس ارشد مسائل بین الملل و منطقه رفت تا پیرامون شرایط رژیم صهیونیستی در آستانه روز قدس گفت‌وگو کند.

رسا ـ روز قدس امسال در حالی برگزار می‌شود که رژیم صهیونیستی و دولت جعلی آن در ضعیف‌ترین حالت ممکن طی دوران حیات آن قرار دارد، به نظر شما چه باور و روحیه‌ای باعث شد که وضعیت منطقه که روزی آقایی رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط با کشورهای مختلف جریان داشت، چنین شود؟

یک روزی رژیم صهیونیستی را امن ترین کشور جهان می‌دانستند. او هم بر این تصور بود که می‌تواند با تبلیغات گسترده واقعیت‌های درون خود را بپوشاند. یکی از دلایل مهم موفقیت جبهه مقاومت با توجه به این نکته این است که در چند سال اخیر که واقعیت‌های داخلی رژیم صهیونیستی کاملاً بروز و ظهور پیدا کرده است.

آن‌ها بر همین اساس از زمان ترامپ تلاش کردند با عادی سازی یا بهتر است بگوییم آشکار سازی روابط خودشان با برخی از کشورهای عربی و اسلامی، شرایطی را پدید بیاورند که مشکلات و معضلات درون این سرزمین آشکار نباشد. آن‌ها به این وسیله به دنبال این بودند که تأثیر گذاری مستقیمی بر روی آن کشورها داشته باشند. همان طور که ما در بحرین این را مشاهده کردیم. البته آن‌ها به دنبال دخالت در حوزه‌های امنیتی برخی از کشورهای دیگر همچون امارات و دیگر کشورها هم بودند.

البته این اتفاق نیفتاد و با ایجاد رابطه مجدد میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی قطعاً سرعت نفوذ و عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی منطقه کند خواهد شد. ستیز و جدال رودررو، پنجه در پنجه و چشم در چشم تئوری سازش و تئوری مقاومت کار را به جایی رسانده است که محور مقاومت امروز توانسته است با موفقیت‌های گوناگون از انتفاضه سنگ به انتقاضه موشک برسد.

هیچ کس باور نمی‌کند که این شرایط در ایام کوتاهی برای مقاومت فلسطین پدید بیاید که رژیم صهیونیستی آن هم در تندروترین دولت در رژیم صهیونیستی بعد از پنجاه سال کمتر از شش ساعت مجبور به پذیرش آتش بس شود. در حقیقت اتفاقی که افتاد این بود که این دولت جعلی ضعف درونی خودش را در دو حوزه امنیتی و نظامی کاملاً نشان داد.

از یک طرف رژیم صهیونیستی از سلاح مقاومت لبنان وحشت دارد که در حقیقت در مقابل رژیم صهیونیستی یک بازدارندگی ایجاد کرده است. از طرفی هم رژیم صهیونیستی از سلاح فلسطینی‌ها می‌ترسد. هیچگاه چنین توازن وحشتی که امروز میان مجموعه کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی وجود دارد در طول این سال‌ها پدید نیامده بود. این واقعیتی است که باید بدان توجه داشته باشیم.

پس اگر به دنبال این هستیم که چرا و به چه دلیل امروز رژیم صهیونیستی به این وضعیت گرفتار شده است باید به روحیه خودباوری و روحیه پرانگیزه برای مبارزه با رژیم صهیونیستی که در کشورها به وجود آمده دقت کنیم. بایستی پیروزی تئوری مقاومت را در اینجا مورد بررسی قرار دهیم. قطعاً یکی از مهم‌ترین اقدامات مقاومت، مردمی کردن مبارزات علیه رژیم صهیونیستی توسط خود فلسطینی‌ها بود.

از طرفی نکته دیگر که باید مورد توجه قرار دهیم پر شدن دست مقاومت است. رهبر معظم انقلاب فرمودند که شهید حاج قاسم سلیمانی دست فلسطینیان را پر کرد. ما به این دلیل می‌توانیم بگوییم که این نهضت شرایط بسیار نزدیکی برای رسیدن به آرمان‌های اصلی خود یعنی آرمان فلسطین را دارد.

رسا ـ حمله رژیم صهیونیستی به حومه دمشق که باعث شهادت و زخمی شدن تعدادی از نیروهای مقاومت شد با چه منظوری بود و اقدام متناسب ایران در پاسخ به رژیم صهیونیستی چگونه می‌تواند باشد؟

ایران به هیچ عنوان نباید این پاسخ را بدهد، بلکه این انتقام کاری است که باید محور مقاومت آن را انجام دهد. البته این انتقام نیز گرفته شد. اگر دو نفر از برادران محور مقاومت که منتسب به جمهوری اسلامی ایران بودند به شهادت رسیدند، سه برابر این تعداد از نیروهای مزدور رژیم صهیونیستی توسط عملیات‌هایی که صورت گرفت کشته شدند. این عملیات‌ها به دلایلی بیان نشده است و من هم نمی‌خواهم آن را مورد ارزیابی قرار بدهم.

با این وجود که انتقام این شهدا و حتی سه برابری نیز گرفته شده است؛ اما هنوز این وحشت در آنجا وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران به تلافی خون این شهدای مظلوم عملیاتی را با استفاده از پهپادها و ... علیه مواضع و منافع رژیم صهیونیستی انجام دهد. البته این که این خبر آن‌ها درست یا غلط است، به عهده خودشان است؛ اما این ترسی که به دل فرماندهان رژیم صهیونیستی افتاده است، قابل توجه است. آن‌ها و بسیاری از کارشناسان دنیا می‌دانند که توانمندی پهپادهای جمهوری اسلامی ایران چگونه است.

رسا ـ نظر شما درباره حمله مستقیم حزب الله لبنان به صهیونیست‌ها که پاسخی بر رفتارهای زننده تندروهای صهیونیست بود، چیست؟

نکته‌ای که باید در سؤال شما اصلاح کنم این است که اصلاً حزب الله در این عملیات ورودی نداشت. امروز خط ترسناکی برای رژیم صهیونیستی به وجود آمده است. مقامات ارشد رژیم صهیونیستی از جمله نتانیاهو به طور رسمی در همین روزها اعلام کردند که ما نمی‌خواهیم با حزب الله درگیر شویم. این به دلیل همان بازدارندگی و ترسی است که در سؤال قبلی گفتم. حزب الله در این دوره هم وارد نشد. شاید سؤال باید اینطور اصلاح شود که چرا حزب الله در این عملیات اخیر وارد نشد؟

ممکن است بخش کوچکی از جنوب لبنان که با هماهنگی حزب الله در اختیار حماس قرار گرفت اقدام به پرتاب موشک به صورت الکترونیک به سمت رژیم صهیونیستی و سرزمین‌های اشغالی کرده‌اند که در این عملیات هم گنبد آهنین آسیب دید. اما نکته قابل توجه این است که خود حزب الله در این باره هیچ حضور میدانی نداشت. اگر حزب الله وارد شده بود، واقعیت امر این بود که وضعیت رژیم صهیونیستی این نبود که امروز است.

مقامات رژیم صهیونیستی برای اینکه حزب الله وارد نشود گفتند که ما با حزب الله اصلاً جنگی نداریم. حزب الله نیز در این جنگ وارد نشده است؛ چون اگر می‌گفتند حزب الله وارد شده، باید جواب او را می‌دادند و جواب دادن به حزب الله یعنی نابودی بخش اعظمی از رژیم صهیونیستی و یا به قول سیدحسن نصر الله نابودی کل رژیم صهیونیستی، باید این را توجه داشته باشیم.

رسا ـ با این روند تسریع شده سقوط رژیم صهیونیستی آیا می‌توانیم انتظار داشته باشیم که نماز جمعه روز قدس سال بعد را در مسجدالأقصی برگزار کنیم؟

نکته حائز اهمیت این است روندی که از روز قدس سال گذشته تا روز قدس امسال مشاهده می‌کنیم، شرایط به طور کاملاً محسوس و بسیار شگفت آوری به نفع محور مقاومت شده است. در طول این یک سال اقدامات و عملیات‌های مقاومت بر علیه رژیم صهیونیستی و نیروهای متجاوز صهیونیست یا شهرک نشینان غاصب صهیونیست چند ده برابر شده است.

بله ممکن است این تصور به وجود بیاید روندی که داریم مشاهده می‌کنیم نماز جمعه روز قدس سال آینده ان شاءالله در مسجدالأقصی خوانده شود؛ اما نباید انتظارات را به این شکل بالا ببریم. چرا؟ به این دلیل که امکان دارد این دولت مستعجل نتانیاهو به خاطر این اقدامات تندروانه‌اش مجبور به استعفا شود و دولت دیگری بیاید که مانند چند سال گذشته ضمن فشار به فلسطینی‌ها رفتار خود را به شکلی تنظیم کند که حداقل تومارش پیچیده نشود و از بین نرود.

در حال حاضر دولت تندروی نتانیاهو ضمن افزایش فشارهایی که به فلسطینی‌ها آورده شرایط را در داخل رژیم صهیونیستی نیز به شدت متشنج و آشفته و رو به افول قرار داده است. از طرفی رفتارهای او استحکام مقاومت را نیز افزایش داده و اگر این ادامه پیدا کند قطعاً و یقیناً مشکلات عدیده و غیرقابل جبرانی برای رژیم صهیونیستی به وجود می‌آید.

بنابراین عقلای رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها هم که مدیریت پشت صحنه را برعهده دارند، این موضوع را متوجه شده‌اند. به همین دلیل نیز بین نتانیاهو و بایدن اختلافاتی به وجود آمده است. اگر شرایط به شکلی باشد که بتوانند نتانیاهو را عوض کنند یا دولت او را یک دولت متعادل‌تر نسبت به دولت فعلی قرار بدهند، حتماً این شعله‌های آتش خشم فلسطینی‌ها نسبت به رژیم صهیونیستی کاهش پیدا خواهد کرد و نابودی‌اش نیز به تأخیر می‌افتد. بنابراین الآن نمی‌توانیم یک تصویر دقیق و چشم انداز روشنی را از آینده رژیم صهیونیستی و برقراری نماز جمعه قدس در مسجد الأقصی سال آینده را به عنوان یک پیروزی نهایی امروز ترسیم کنیم. البته در حقیقت بالابردن انتظارات نیز قطعاً برای افکار عمومی در جهان اسلام و ایران صحیح نیست. وضعیت نباید به گونه‌ای شود که انتظارات به قدری افزایش پیدا کند که اگر سال دیگر حتماً رژیم صهیونیستی سرکار بود، وضعیت روحی و روانی جامعه بهم بریزد.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات