۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۷۳۲۵۴۸
حاشیه نگاری خبرنگار رسا از راهپیمایی روز قدس؛

گره خوردن شب قدر به روز قدس

گره خوردن شب قدر به روز قدس
خبرنگار رسا به مناسبت راهپیمایی روز قدس به میان جمعیت رفت و آنچه از شور و عشق ایمانی مردم حاضر نسبت به مردم مظلوم فلسطین را دید به رشته تحریر درآورده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، جمعیت آرام آرام از خیابان‌های مختلف به سمت صحن پیامبر اعظم حرم مطهر حضرت معصومه در حرکت بودند. گیت ورودی حرم مطهر با انبوهی از جمعیت مواجه بود. بسیجی‌هایی با لباس‌های دیجیتالی خاکی مشغول بازرسی بدنی کسانی بودند که می‌خواستند وارد حرم شوند. جمعیت به قدری فراوان بود که حتی چند راه ورودی دیگر باز کرده بودند. بعد از اینکه وارد حرم شدم، صداهای بلندگو را دنبال کردم تا به سنی که مجری روی آن ایستاده بود، رسیدم. عده‌ای به‌خاطر گرما و تابش مستقیم آفتاب، روی زمین چهارزانو نشسته بودند. مداح شروع به خواندن روضه کرد. پس از او هماهنگی‌های لازم جمعیت توسط مجری بیان می‌شد. یکی از برنامه‌هایی که مجری مورد تأکید قرار می‌داد، همخوانی سرودی توسط نوجوانان بود.

روز قدس؛ چشم‌های گریان شب قدر فریاد خشم بر ظلم استکبار سر دادند

به هر طرف سر می‌چرخاندم، دوستی یا آشنایی را می‌دیدم که با زبان روزه بعد از احیای شب‌های قدر خود را به جمعیت می‌رساندند. مردمی که در راهپیمایی امروز شرکت کرده بودند، شب قدر خود را به روز قدس گره زده بودند. مردم به امید تحقق تقدیر نابودی و محو اسرائیل آمده بودند. گریه کنان شب قدر، فریاد خشم بر ظلم و ستم صهیونیست‌ها سر می‌دادند.

به سختی مجدداً از لا به لای جمعیت عبور کردم تا به سمت چهارراه شهدا یا صفائیه بروم. جمعیت فراوانی از سمت مصلی در حال حرکت به سمت حرم مطهر بودند. تلاقی جمعیتی که می‌آمدند و جمعیتی که می‌خواست به سمت مصلی برود، باعث تجمع سنگینی در چهارراه شهدا شد. مجری از مردم می‌خواهد که همه جمعیت به سمت مصلی حرکت کنند.

روز قدس؛ چشم‌های گریان شب قدر فریاد خشم بر ظلم استکبار سر دادند

در میانه راه بچه‌های کوچکی که پرچم فلسطین و پلاکارد دست گرفته بودند و مادرانشان عاشقانه مشغول انداختن تصاویر فرزندانشان بودند، به چشم می‌خورد. حتی در جایی مادری فرزند خود را در آغوش افسران تیم چک و خنثی پلیس داد تا با آن‌ها عکس بگیرد. خانواده‌ها را تنها می‌شد با کالاسکه‌های کوچکی که دارند پیدا کرد. کالاسکه‌هایی که حداقل یکی دو تا بچه‌ی کوچک در آن نشسته بودند و پرچم یا پلاکاردی در دست داشتند.

غرفه‌هایی در پیاده روهای خیابان صفاییه در حال اجرای برنامه‌های مختلف و متنوع فرهنگی بودند. می‌توان به غرفه‌هایی که در حال اجرای سرود سلام فرمانده بودند تا غرفه‌هایی که برنامه‌های نقاشی برای بچه‌ها داشتند و نیز غرفه‌هایی که در حال اجرای مسابقات فرهنگی میان نوجوانان و کودکان بودند اشاره کرد.

روز قدس؛ چشم‌های گریان شب قدر فریاد خشم بر ظلم استکبار سر دادند

در هنگامی که پیاده می‌رفتم، ناگهان آتش فراوانی را کنار خود احساس کردم. فردی را دیدم که پرچم‌های آمریکا و اسرائیل را در دست دارد و آن‌ها را آتش زده است. مردم گوشی‌های خود را در آورده بودند و از این صحنه تصویر برداری می‌کردند. آن‌ها از اینکه پرچم‌هایی آتش زده می‌شدند که عوامل خودفروخته آن‌ها در اغتشاشات مختلف اقدام به آتش زدن پرچم مقدس کشورمان کرده بودند، خوشحالی و رضایتشان را نشان می‌دادند. کشورهایی که با رویه استکباری‌شان، سلطه بی‌چون و چرا در تمام جهان را خواستارند. کشورهایی که مرگ انسان دیگر برایشان اهمیتی ندارد و تنها منافع ملی خود را در چپاول ملت‌های دیگر می‌بینند.

روز قدس؛ چشم‌های گریان شب قدر فریاد خشم بر ظلم استکبار سر دادند

اندکی جلوتر دو گروه ایستاده بودند که هر کدام پلاکاردهای متفاوتی در دست داشتند. گروهی که از خانم‌های محجبه تشکیل شده بودند، پلاکاردهایی با مضامین حجاب در دست گرفته بودند. در مقابل آن‌ها نیز گروهی از طلاب و بسیجیان پلاکاردهایی در اهمیت روز قدس و مبارزه با صهیونیسم در دست داشتند. خودم را به میدان جانبازان رساندم. می‌خواستم شاهد عقبه جمعیتی باشم که در حال تلاش برای ورود به مصلی بودند. هرچه نگاه می‌انداختم، انتهای جمعیت پیدا نبود. بعد از حدود دو ساعت ایستادن جمعیت جسته و گریخته از پیاده روها خودشان را به مصلی می‌رساندند.

روز قدس؛ چشم‌های گریان شب قدر فریاد خشم بر ظلم استکبار سر دادند

وظیفه خبرنگاری‌ام، مصاحبه با شخصیت‌های حوزوی، کشوری و استانی بود که در راهپیمایی حضور داشتند. حضرت آیت الله نوری همدانی، مرجع معظم تقلید، آیت الله حسینی خراسانی، عضو فقهای شورای نگهبان، آیت الله سعیدی، امام جمعه قم، دکتر امیرآبادی، نماینده مردم شریف قم در مجلس شورای اسلامی، آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، دکتر محمدحسین کشکولی، مدیر شبکه قرآن سیما و گروه معارف سیما، احمد حاجی زاده، معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم، ابوالقاسم مقیمی، معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم، سیدمهدی قریشی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم و ... در میان جمعیت حضور داشتند.

روز قدس؛ چشم‌های گریان شب قدر فریاد خشم بر ظلم استکبار سر دادند

هم‌قدمی با علما، میزان عزت و احترام فراوان مردم نسبت به ایشان را نشان می‌داد. هر کس که عبور می‌کرد، ارادت عمیق قلبی خود را نسبت به علما ابراز می‌نمود. یک مورد که برایم جالب بود پدری فرزندش را که در کالاسکه گذاشته بود از ابتدای مسیر مصاحبه‌ام با آیت الله سعیدی به دنبال خود آورده بود. وقتی مصاحبه تمام شد، از آیت الله سعیدی خواست تا فرزندش را تبرک نماید و برای او دعا کند.

پیش خطبه‌های نماز جمعه توسط آیت الله اراکی و خطبه‌های نماز جمعه نیز توسط آیت الله اعرافی ایراد شدند و مردم به اقامه نماز جمعه پرداختند. پس از اقامه نماز، جمعیت آرام آرام به سمت محل‌های پارک خودرو و وسایل نقلیه خود یا اتوبوس‌های مستقر در اطراف مصلی می‌رفتند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات