۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
کد خبر: ۷۳۲۵۵۶
گزارشی از بخش حجاب نمایشگاه قرآن؛

از محیطی با طرح‌های اسلیمی و چشم‌نواز تا قیمت‌هایی که مخاطب را جذب می‌کنند

از محیطی با طرح‌های اسلیمی و چشم‌نواز تا قیمت‌هایی که مخاطب را جذب می‌کنند
غرفه‌داران بخش حجاب نمایشگاه قرآن می‌گویند: با وجود فاصله طولانی از ورودی مصلا تا بخش حجاب، عده‌ای از مردم اصلاً از این محصولات اطلاع ندارند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، وارد نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که می‌شوی، ناخودآگاه در پی آموزه‌هایی از سبک زندگی قرآنی هستی؛ الگوها و نمادهایی که نشان دهد نمایشگاه قرآن نه فقط تابلویی برای اسم و عنوان، بلکه محلی برای ترویج درس‌های قرآنی است.

دستاوردهای قرآنی از تابلوهای خطاطی و طراحی مزین به آیات قرآن شروع می‌شود و تا شکل گرفتن جمعیتی برای یادگیری و ترویج سبک و سیره زندگی قرآنی ادامه پیدا می‌کند.

در این میان، دور نیست که به دنبال بخش عفاف و حجاب هم باشیم؛ بخشی که یکی از آموزه‌های مهم و اصلی سبک زندگی قرآنی است که البته بنیادی بر نیاز فطری و ذاتی انسان دارد تا زندگی فردی و اجتماعی را حفظ کرده و اساس زندگی خانوادگی را هم در امان بدارد. به همین دلیل است که نمایشگاه عفاف و حجاب باید بخشی از نمایشگاه قرآن کریم باشد.

دست‌اندرکاران نمایشگاه قرآن کریم امسال هم از این مورد غفلت نکردند و بخش عفاف و حجاب را در نمایشگاه راه‌اندازی کرده‌اند. هر چند کاستی‌ها و ضعف‌هایی در این بخش دیده می‌شود اما خوب است همین کاستی‌ها را در نظر گرفته و به جای تضعیف بخش حجاب، نمایشگاه قرآن را با تقویت این بخش رونق بیشتری دهند تا سال‌های آینده شاهد تأثیر بیشتر و عمیق‌تر حوزه حجاب بر سبک زندگی اجتماعی مردم کشورمان باشیم.

فاصله طولانی شبستان تا بخش عفاف و حجاب

وقتی از قسمت‌های مختلف مصلای بزرگ تهران به سمت بخش عفاف و حجاب حرکت می‌کنیم، باید ابتدا از بخش تشریفات عبور کنیم. همچنان راه را ادامه می‌دهیم تا به رواق غربی برسیم و از در بزرگی عبور کنیم که مربوط به بخش عفاف و حجاب است.

این در حالی است که سال گذشته بخش حجاب در نمایشگاه قرآن در نیم طبقه مصلی قرار داشت و لازم نبود مردم برای تهیه لوازم حجاب این اندازه راه را طی کنند.

دسترسی آسان به محصولات و ملزومات حجاب یکی از ضرورت‌هایی است که نه فقط در نمایشگاه قرآن باید به آن توجه کافی و اساسی شود، بلکه حتی در سطح شهرها هم لازم است دسترسی آسانی برای این امر اتفاق بیفتد. زیرا زمانی ترویج حجاب در جامعه به خوبی نهادینه می‌شود که مردم بتوانند ملزومات و مایحتاج خود را در این زمینه به سادگی تهیه کنند.

حضرتی، یکی از غرفه‌داران بخش عفاف و حجاب در سی‌امین نمایشگاه قؤآن می‌گوید: فاصله نسبتاً طولانی میان بخش شبستان تا بخش حجاب در نمایشگاه موجب شده که در عرضه محصولات عفاف و حجاب مشکلاتی ایجاد شود. بهتر بود که این بخش هم در کنار سایر بخش‌های تولید محتوا در شبستان قرار داشت. به این صورت افراد بیشتری به این بخش می‌آمدند و ترویج حجاب و عرضه تولیدات بهتر صورت می‌گرفت.

غرفه‌دار دیگری می‌گوید: با وجود فاصله طولانی از ورودی مصلا تا بخش حجاب، عده‌ای از مردم اصلاً از بخش عفاف و حجاب اطلاع ندارند و گروهی هم هرچند که اطلاع دارند، اما به علت فاصله طولانی اصلاً به این سمت نمی‌آیند.

یکی دیگر از غرفه‌داران که خود را حسینی و تولیدکننده محصولات مرتبط با حجاب معرفی می‌کند، پیشنهاد می‌دهد: در سال‌های آینده بخش حجاب را تا حد امکان به نمایشگاه اصلی نزدیک کنند. این فاصله طولانی مردم را خسته می‌کند و هر اندازه برای فرهنگ‌سازی آن تلاش شود، باز هم به دلیل طولانی بودن فاصله، کمتر افرادی به این غرفه‌ها می‌آیند.

او ادامه می‌دهد: در سطح جامعه هم همین اتفاق افتاده است. گاهی تولیدکنندگان محصولات حجاب به اندازه‌ای مهجور و دورافتاده هستند که خانم‌های محجبه از حضور آنها کمتر اطلاع دارند. در حالی که برای ترویج حجاب در جامعه لازم است به تولیدکنندگان محصولات هم توجه شود تا هم محصولات و تولیدات آنها در جامعه دیده شود و هم مزایا و تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شود تا کار تولید چادر و ملزومات حجاب رونق پیدا کند.

محیطی با طرح‌های اسلیمی و چشم‌نواز

معماری چشم‌نواز یکی از مزایای بخش عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن کریم است. طرح‌های اسلیمی با طاق‌های آبی رنگ روح آرامش را به مخاطب هدیه می‌کند و البته یکسان بودن طرح‌ها در غرفه‌های متعدد، نشان از نظم طراحان دارد.

هر یک از غرفه‌های بخش حجاب با محصولاتی مانند چادر، عبا، ، شال ، روسری و جانماز تلاش می‌کنند دستاوردهایی در زمینه حجاب را عرضه کنند. البته مانتوهای این بخش هم طراحی‌هایی دارند که اصل حجاب را رعایت کرده و برای خانم‌ها قابل استفاده هستند.

قیمت‌هایی که مخاطب را جذب می‌کنند

یکی دیگر از نکاتی که برای ترویج حجاب باید در جامعه رعایت شود، قیمت مناسب ملزومات عفاف و حجاب است. بالا بودن قیمت‌ها به خصوص برای انواع مانتو و چادر، تهیه آن را برای خانواده‌ها بخصوص در شرایط فعلی اقتصادی سخت می‌کند و به خصوص دختران جوان را در این مورد در مضیقه می‌گذارد. چون  وقتی می‌توان درباره حجاب صحبت کرد و جوانان را به رعایت پوشش مناسب تشویق کرد که بازار آن مناسب باشد؛ نه آنکه بازار آکنده از مانتوهای کوتاه و جلو باز و با ظاهر غیر اسلامی باشد و ما تنها در حوزه فرهنگ تلاش کنیم حجاب را در جامعه ترویج دهیم.

همین نکته است که انتظار از نمایشگاه قرآن و به خصوص بخش عفاف و حجاب آن را بالا برده تا دست‌اندرکاران تلاش کنند محصولات حجاب را با قیمت‌های مناسب به مخاطب عرضه کنند.

امسال در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن سعی شد محصولات دارای قیمت مناسب باشند؛ چنانکه به گفته غرفه‌داران تلاش شد تا قیمت‌های مناسب مخاطب را جذب کنند و حتی افرادی که دارای تمکن مالی نیستند در ماه مبارک رمضان و در نمایشگاه قرآن بتوانند محصولات مورد نیاز خود را تهیه کنند.

این نکته به خصوص در مورد برخی از روسری‌ها و دوخت چادر دیده شد. به‌طوری که صفی نسبتاً طولانی در مقابل یکی از غرفه‌های دوخت چادر توجه را جلب می‌کرد. وقتی علت این صف را سؤال کردیم، متوجه شدیم دوخت رایگان چادر در این غرفه انجام می‌شود تا خانم‌ها در زمان محدود بتوانند دوخت چادر خود را به طور رایگان دریافت کنند.

این کار البته یکی از نمونه‌های خوب و مهم است؛ چراکه دوخت انواع چادر در بازار هم زمان چند روزه را می‌طلبد و هم لازم است خانم‌ها برای دوخت چادر خود مبالغی را پرداخت کنند.

مدیر بخش عفاف و حجاب چه می‌گوید؟

اسدالله سلیمانی، مدیر بخش عفاف و حجاب در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است. او درباره امکانات این بخش گلایه دارد و می‌گوید: در شرایطی که مقام معظم رهبری بر موضوع حجاب تأکید می‌کنند و رئیس جمهور نیز تصریح می‌کنند که باید زمینه‌های ترویج حجاب در جامعه رونق بگیرد، لازم است مسئولان توجه ویژه‌ای به این نکته داشته باشند. به خصوص مسئولان مصلای تهران لازم بود با بخش عفاف و حجاب همکاری بیشتری می‌کردند تا امکان تردد مردم تا این بخش به سادگی انجام شود.

او تصریح می‌کند: زیرساخت‌های مصلا برای بخش حجاب بسیار بد بود. از یک طرف فاصله بسیار از شبستان اصلی مردم را دچار مشکل کرد. از طرف دیگر برق این بخش مشکلاتی داشته و از طریق ژنراتور برق را تأمین کرده‌اند. همچنین باز بودن محیط و نبودن امکانات مناسب باعث شد تولیدکنندگان دچار مشکلاتی شوند و خاک روی محصولات بنشیند.

سلیمانی همچنین از معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی می‌کند و ادامه می‌دهد: ایشان با بخش عفاف و حجاب تعامل‌های خوبی دارند و پیگیری‌هایی انجام داده‌اند که بخشی از مسائل را حل کرده است. حتی تلاش شده بود تا بخش حجاب و عفاف به دست کارگروه مد و لباس باشد، اما با حمایت معاونت قرآن و عترت، این بخش در اختیار انجمن تولیدکنندگاه محصولات عفاف و حجاب قرار گرفته است.

این آرزو باید محقق شود

وجود همه محاسن و نواقص در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن کریم، تلاش جدی و عزم راسخ مسئولان را می‌طلبد تا اگر دغدغه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه را دارند، در کنار تلاش فرهنگی و زمینه‌سازی برای نهادینه کردن فرهنگ و آموزه‌های قرآنی و دینی در زمینه حجاب، زیرساخت‌های اجتماعی آن را تهیه و تقویت کنند.

دسترسی مشکل مردم به عرضه‌کنندگان محصولات حجاب، مسائل موجود برای تولیدکنندگان مانند تهیه پارچه و سختی فروش، قیمت‌های بالای محصولات حجاب، آکنده شدن بازار و مغازه‌ها از مانتوهای نامتعارف و بسیاری از مسائل دیگر، نشان می‌دهد ترویج حجاب در جامعه تنها در حد شعار باقی مانده و عزم قاطعی برای حل مسائل وجود ندارد.

این در حالی است که تأکید مقام معطم رهبری بر موضوع حجاب و نامگذاری سال جاری با عنوان مهار تورم و رشد تولید، اراده‌ای را می‌طلبد تا تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب سدها و موانع را طی کرده و بازار مملو از ملزومات حجاب با قیمت‌هایی مناسب باشد تا هم سبک زندگی قرآنی در این زمینه تحقق یابد و هم مهار تورم و رشد تولید این محصولات، در راستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی محقق شود.

ارسال نظرات