۲۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۷۳۲۶۰۱
یادداشت؛

جای خالی افراد متخصص در موضوع عفت عمومی احساس می شود

جای خالی افراد متخصص در موضوع عفت عمومی احساس می شود
قرن‌هاست بشر به دنبال به دست آوردن سیستم امنیتی است تا در مقابله با آسیب های روحی و جسمی مصونیت به خود ببخشد و امروزه برای بی‌عفتی ناشی از بدحجابی باید نسخه ارائه شود.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، قرن‌هاست شاید باید بگویم هزاران سال است که بشر به دنبال به دست آوردن یک سیستم امنیتی قوی است تا در مقابله با آسیب های روحی و جسمی مصونیتی به خود ببخشد و در این مسیر چه پژوهشکده ها که تاسیس شد و چه کارخانه ها و آزمایشگاه هایی بوجود آمد و آزمون و خطاهایی صورت گرفت و حقیقتا این امور لازم بوده اند چون بشر به دنبال آرامش و آسایش و امنیت است، آنجا که حضرت ابراهیم خلیل هم چنین درخواستی از خداوند دارد و اذ قال ابراهیم رب اجعل هذا البلد آمنا [1] و البته که حال مطلوب هر انسان در داشتن آرامش است و این تعادل روان است که به جسم اجازه بقاء بیشتر و نشاط مطلوب را میدهد (الهی ازل سکینه علی قلبی).

آنهایی که به دنبال ساخت دارو های آرامبخش و محرک بوده اند آیا به دنبال کشف حقیقت بوده اند که انگیزه ها و محرکهای ناهنجاری ها چه بوده؟ یا اینکه با ناهنجاریها برای خود تجارت جدیدی طراحی کرده اند، آیا با توجه به زیبایی دوستی انسان مسیر کمال زیبایی مطلق را باز کردند یا اینکه این فطرت خدایی زیبایی دوستی را به انحراف کشیدند؟ با طراحی لباسها و سبک آرایش های خاص زیبایی انسان را تبدیل به پلیدی میکنند که روح پاک آنرا نمیپسندد و برای شیاطین جاذبه ایجاد میکند و این آغاز پرورش یک ضد فرهنگ است که با بی حجابی ابتدائا و فحشا و بی عفتی و بی بند و باری در ادامه تداوم حیات طیبه را به خطر می اندازد.

حال با توجه به اینکه ما می دانیم یکی از مصادیق ناامنی و... در جامعه بی عفتی ناشی از بدحجابی است و عنایت داریم که هر خلاء عقلایی وحیانی را ظلمت پر میکند و اگر بدحجابی هست به دلیل عدم آگاهی یا کمبود معرفت دینی و خودکم بینی انسان را دچار انحراف میکند باید ارائه طریق کرد؛ در مرحله اول همانطور که علمای علم اخلاق نسخه میدهند باید به فوائد و مضرات هر عملی متذکر شد و اینجاست که استراتژی آموزش و بیان معارف و محسنات حجاب و عفاف را طی کارگاه های آموزشی توسط اساتید مجرب و مخلص تعلیم داد، چرا کلمه مخلص را بکاربردم چون دیده شده افرادی این امر خطیر را بعضا ترویج میکنند که خود فقط در محل کار و تدریس حجاب دارند و یا با پوشش چادر یا در آقایان با ظاهر متشرع اما آلوده به منکراتی هستند که باعث میشود حرفشان نفوذی نداشته باشد در روایت امام علی(علیه السلام) می فرماید:«مَنْ حَسُنَتْ سَرِیرَتُهُ حَسُنَتْ عَلَانِیَتُه»؛ «هر کس درونش نیکو باشد، ظاهرش نیز نیکو می گردد»[2]

جای خالی افراد متخصص در موضوع عفت عمومی احساس می شود

از طرفی در سازمانهای دولتی ستادهایی به نام امر به معروف و نهی از منکر داریم که بعضا افرادی متصدی آن شده اند که فقط عنوان ریاست و دبیری آن برایشان اهمیت دارد، چگونه با تصدی مشاغل خطیر حکومتی که خیلی وقت گیر است شما میتوانید برای مساله بسیار تخصصی و پرکار امر به معروف و نهی از منکر وقت بگذاری؟ و نهایت کاری که در این راستا انجام میدهند چند پوستر یا جلسات گزارش پر کن است.

تا وقتی افراد متخصص که ممحض در کار آموزش و متخصص این امر کار را به دست نگیرند، این ستاد کار از پیش نمی برد. نمی شود بودجه بیت المال را بگیرند و صرف خودنمایی کنند.

باید فرزندان ما کشف شهود کنند و راه را پیدا کنند، ببینند عاقبت خارج از شریعت بودن ، شکستهای مختلف است ، در دادگاه و پاسگاه و خودکشی و سقط جنین و گسست خانواده هاست. یکی دیگر از راهکارهای زندگی پر فضیلت این است که والدین طوری عمل کنند تا اعتماد به نفس در کودکشان شکل بگیرد و آنهم به شکل واقعی آن، معمولا جوانانی که مجهز به تکنیکهای مختلف هستند و دوره های گوناگون علمی و یا فنی را شرکت کرده اند، ورزش را مداوم پیگیر بودند و والدین اجازه نداده اند وقت تلف شده داشته باشند از اعتماد به نفس واقعی بهرمند هستند ، والدینی که چون خود در چارچوب شریعت بوده اند دائما متذکر این حدیث امام صادق عليه السلام هستند : مَنْ قَرَاَ الْقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِخْتَلَطَ الْقُرآنُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ...[3] میدانند اگر انتظار داریم فرزندمان از بلاهایی مثل دین گریزی و بی عفتی مصون باشند، باید با معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام مانوس باشند.

در این بین اگر برای فرزندمان از مشاورین هم کمک بگیریم تا کشف استعداد فرزندمان آسان تر شود میتوانیم خیلی بهتر رسالت آینده کودکمان، جوانمان را برایش ترسیم نماییم، پس اگر بخواهیم اعتماد به نفس خوبی داشته باشیم باید هدفگذاری کنیم و بر مبنای استعدادی که موجود است او را به رسالتش نوید دهیم و تشویق نماییم و بدانید شیوه پیامبر اکرم (ص) تشویق کارهای خوب جوانان بود.

حالا با بکارگیری این دو راه حل چه اتفاقی خواهد افتاد؟ نشاطی در جامعه خواهید دید که نوید بخش امید به آینده خواهد بود، دختر و پسر و زن و مرد ما آنچنان از کرامت وجود بهرمندند که هیچگاه راضی به ذلالت ریبه ها نمیشوند، دختران ما خود را برای تربیت نسل آینده آماده میکنند و پسران ما خود را وقف وصول به چشم اندازهای متعالی خواهند کرد (وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا)[4]

امیرمیثم سعیدی اعلا

........................

[1] (سوره ابراهیم35)
[2] (غرر الحكم : 8026)
[3] (کافی ج 2 ص 603)
[4] (سوره اسراء 70)

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
رضا موحدي
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
برای کارهای اداری مربوط به فوت بابا رفته بودیم؛ یکی از مدارکش کم بود. یه لحظه از ذهنم گذشت که خب زنگ میزنم از خودش می‌پرسم.
به خودت میای میبینی یک ساعته داری بی‌هدف راه میری و فکر می‌کنی یعنی چی که دیگه نیست.
0
0