۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۷۳۲۸۳۳

ماهواره بومی با دقت تصویربرداری یک متر

ماهواره بومی با دقت تصویربرداری یک متر
تلاش سازمان فضایی برای دست‌یابی به ماهواره بومی با دقت تصویربرداری یک متر که همچنان ادامه دارد.

حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی با اشاره به آخرین وضعیت ماهواره خیام و روند انتشار تصاویر آن اظهار داشت: ماهواره خیام یک ماهواره سنجش با قدرت تصویربرداری با دقت یک متر است و هم‌اکنون در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد. مراحل هدایت و کنترل آن توسط متخصصان کشورمان در سازمان فضایی ایران انجام می‌شود.

وی افزود: سازمان فضایی ایران در سه مرحله تصاویر دریافتی از ماهواره خیام را منتشر کرد که در وهله نخست، یک آلبوم شامل چند تصویر از نقاط مختلف کشور به مناسبت روز فناوری فضایی منتشر شد. دوم، به مناسبت نیمه شعبان و میلاد با سعادت منجی عالم بشریت (عج)، اولین تصویر از مسجد مقدس جمکران که توسط ماهواره خیام از ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری گرفته شده بود، منتشر شد و با استقبال خوب مردم مواجه شد.

دلیریان اظهار داشت: در روز‌های اخیر و هم‌زمان با شب شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع)، اولین تصویر ثبت شده توسط خیام از بارگاه علوی و صحن حضرت زهرا (س) در شهر نجف اشرف، منتشر شد.

وی اضافه کرد: به غیر از روند ادامه دار عمومی انتشار برخی از تصاویر ماهواره خیام از جای جای ایران، سازمان فضایی و برخی نهاد‌های دولتی و بخش ویژه تحقیقات بسیار خوبی در جهت استفاده از داده‌های ماهواره خیام انجام داده اند که برخی از این نمایندگان در شرف امضای تفاهم نامه قرار دارند.

مشاور رئیس سازمان فضایی ایران گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده توسط سازمان فضایی و با مدیریت رئیس سازمان فضایی ایران، قرار است که در سال جاری، گام‌های خوبی در جهت ارائه خدمات فضایی به مردم برداشته شود که از آن جمله می‌توان داده‌های ماهواره‌ای خیام را ارائه کرد. 

دلیریان گفت: به موازات این پدیده، سازمان فضایی ایران در سال گذشته برنامه ریزی دقیقی جهت آماده سازی زیرساخت‌ها برای توسعه فضای فناوری در حوزه سنجش از دور به منظور تصویربرداری با دقت یک متر انجام داده است که این روند در سال ۱۴۰۲ با تکیه بر توان داخلی و دانش متخصصان صنعت فضایی کشورمان ادامه خواهد داشت.

ارسال نظرات