۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۷۳۲۸۴۱
معارف رمضانی(۱۸)؛

هشداری نسبت به سلامت دین و تغییر ماهیت آن

هشداری نسبت به سلامت دین و تغییر ماهیت آن
خراسان - رییس دانشگاه رضوی به هشدار پیامبر اکرم(ص) نسبت به حفظ سلامت دین اشاره کرد و از مراقبت اعمال و نیز حساسیت به تغییر ماهیت دینداری سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام جهانگیری در ادامه بیان فضائل رمضان از خطبه شعبانیه فراز«ثُمَّ بَکی فَقُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ مَا یُبْکیکَ» را قرائت کرد و گفت: در ادامه خطبه پیامبر اکرم(ص) بعد سوال امام علی(ع) در مورد افضل اعمال در ماه رمضان و پاسخ به اجتناب از گناهان، پیامبر گریست و دلیل آن را رفتاری که با امام علی(ع) در آینده می شود بیان کرد.

وی افزود: «فَقَالَ یا عَلِی أَبْکی لِمَا یسْتَحَلُّ مِنْک فِی هَذَا الشَّهْرِ کأَنِّی بِک وَ أَنْتَ تُصَلِّی لِرَبِّک وَ قَدِ انْبَعَثَ أَشْقَی الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ شَقِیقُ عَاقِرِ نَاقَةِ ثَمُودَ فَضَرَبَک ضَرْبَةً عَلَی قَرْنِک فَخَضَبَ مِنْهَا لِحْیتَک» فرمود گریه من به خاطر آن رفتاری است که با تو در این ماه دارند گویی می بینم که مشغول نماز هستی و بدبخت ترین انسان ها از خلایق اولین تا آخرین و شقی ترین آدمی که شبیه به قاتل ناقه صالح است اقدام به قتل تو می کند و از ضربه ای بر فرق تو ریشت را از خون خضاب می کند.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: «قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) فَقُلْتُ یا رَسُولَ اللَّهِ وَ ذَلِک فِی سَلَامَةٍ مِنْ دِینِی فَقَالَ فِی سَلَامَةٍ مِنْ دِینِک» امام در واکنش به این خبر غیبی فرمود آیا در آن هنگام دین من سلامت است؟ که پیامبر تایید کرد.

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: در این بخش از فرمایش پیامبر چند نکته وجود دارد اول آنکه اخبار غیب را از آینده امام علی و امت بعد خویش بیان می کنند که به چه جایی می رسند که شخصیتی مثل علی در حال نماز در محراب با ضربه یکی از همین امت به شهادت می رسد.

حجت الاسلام جهانگیری افزود: دوم تعبیر پیامبر از قاتل که او را شقی ترین آدم روی زمین معرفی می کند هرچند ابن ملجم در احوالات خود به عنوان یک کار عبادی در نظر گرفته بود!

وی ادامه داد: ماهیت تدین و دینداری آنگونه تغییر یافته بود که جلوه اشتباه و غلطی را نمایش می داد این عمل زشت که کشتن یک انسان کامل وارسته است از دیدگاه او یک عمل عبادی و خیر شده بود.

حجت الاسلام جهانگیری بیان داشت: این بخش از خطبه درحقیقت هشدار پیامبر نسبت به تغییر ماهیت دینداری بود که در آینده شقی ترین عمل به دست شقی ترین آدم به عنوان یک عمل عبادی مطرح می شود.

وی افزود: هر انسانی باید مراقب باشد که گاهی ممکن است در نظر او عملی کارخوب جلوه کند اما در حقیقت مورد رضایت خدا نبوده و سبب خشم او می شود بنابراین باید مراقب اعمال و رفتارمان باشیم با سوء ظن به خود بنگریم.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: رفتار و کردار، ایمان و عقاید خود را به اولیاء الهی یا بزرگان دین عرضه کنیم و از سلامت دین خویش مطلع باشیم که مبادا عملی را مرتکب شویم که در نظرمان نیک بوده اما درواقع عملی بد محسوب می شود. از این رو در قران می فرماید« قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالً الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا» خسارت بارترین عمل این است که به عملی عمر بگذارنیم که در نظرمان نیک بوده اما در واقع باطل و بیهوده بوده است.

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: نکته دیگر آنکه در مقابل این خبر غیبی امام علی(ع) از تنها چیزی که برای ایشان مهم است یعنی سلامت دین سوال می کنند و این حساسیت نسبت به سلامت دین در هنگام مفارقت از دنیا که با پاسخ مثبت پیامبر همرا شد نکته ای درس آموز برای ما است.

وی افزود: اصل این دغدغه و پرسش امام نسبت به زمانی که پرونده حیات بسته می شود که آیا توانستیم دین خود را حفظ کنیم یا خیر به ما می آموزد باید از خود حساب بکشیم نسبت به اعمال و رفتار خویش دقت کنیم و به این موضوع حساس باشیم که سلامت دین ما حفظ شود همچنان که امام حساسیت نشان دادند./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات