۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۷۳۲۸۹۱
بهادری‌جهرمی:

دولت قصد تغییر در وزارت صمت را ندارد

دولت قصد تغییر در وزارت صمت را ندارد
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه آمارهای عملکردی در حوزه‌های مختلف وزارت صمت قابل قبول است، تأکید کرد که دولت قصد هیچ گونه تغییری در وزارت صنعت، معدن و تجارت را ندارد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز ضمن تبریک روز ارتش گفت: در این ایام دیدارهای رئیس جمهور با اقشار مختلف برگزار شد تا کنون ۹ دیدار برگزار شده است، رییس جمهور جمعا دو دیدار دیگر نیز خواهد داشت.

وی افزود: محور اصلی دیدارهای رییس جمهوری در ماه مبارک رمضان در حوزه های اقتصادی و کار آفرینی و نخبگانی بوده است تا بیانات فعالین این حوزه شنیده شود.

بهادری جهرمی گفت: سفر آتی رئیس جمهور چهارمین سفر از دومین دوره سفرهای استانی به مقصد خوزستان است، افتتاح نیروگاه برق و پالایشگاه گازی از جمله برنامه های رئیس جمهور در این سفر است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت مستمراً در حال ارزیابی مدیران هست اما برنامه‌ای برای تغییر وزیر صمت وجود ندارد، گفت: وزارت صمت یک وزارتخانه بزرگ و با ماموریت های بسیار سنگین است و عملکرد آقای فاطمی امین در این وزارتخانه در مقایسه با گذشته مثبت و رو به رشد بوده است. عملکرد وزارتخانه ای با مسئولیت های متعدد و سنگین را نمی شود فقط با یک مسئله خودرو سنجید، البته استیضاح حق قانونی نمایندگان مجلس است و ما به آن احترام می گذاریم.

وی افزود: به گزارش مرکز آمار میانگین فصلی نرخ رشد بخش صنعت در دوره مدیریتی دکتر فاطمی امین 4.2 بوده که 2.5 برابر میانگین نرخ رشد در دولت های یازدهم و دوازدهم است. رشد تولید ناخالص داخلی در نه ماه 1401 معادل 5.1 و رشد بخش معدن که در تابستان 1400 معادل منفی 0.5 درصد بوده در طول دوره مدیریت ایشان و در پاییز 1401 چهار برابر شده و به 2 درصد رسیده است، در تجارت نیز ارزش حجم تجارت خارجی کشور(غیر نفتی) در سال 1401 نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد افزایش داشته و از 90 میلیارد دلار به 112 میلیارد دلار رسیده است.

بهادری جهرمی تصریح کرد: در حوزه سرمایه گذاری در ماشین آلات در نه ماه سال گذشته به طور متوسط 19.7 درصد رشد داشته ایم نرخ تورم تولید کننده در 4 فصل منتهی به پاییز 1401 معادل 43.7 بوده که در مقایسه با رقم 60.9 درصدی مدت مشابه سال قبل 28 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: برای ارزیابی عملکرد این وزارتخانه نمی شود صرفا به یک بخش نگاه کرد، بیشتر مسائل پیرامون مسأله خودرو است که برای آن هم باید به عوامل مختلف توجه شود. صرف نظر از حوزه خودرو این وزارتخانه گستره فعالیتی زیادی دارد، رشد تولید ناخالص داخلی در نه ماهه اول ۱۴۰۱، ۵/۱ درصد بوده است. در حوزه صنعت میانگین فصلی نرخ رشد فصلی ۴/۲ درصد بوده است که نسبت به دولت های یازدهم و دوازدهم  بیش از دو و نیم برابر بوده است، حجم تجارت خارجی هم نسبت به قبل افزایش داشته است. کاهش چشم گیر را در تورم تولید کننده شاهد بودیم.

بهادری جهرمی تصریح کرد: طبق گزارش بانک مرکزی طی ۱۲ ماه ۱۴۰۱ به ۲۱۱۳ شرکت دانش بنیان ۱۷۷۴ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که ۱۶۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است.

سخنگوی دولت در مورد میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات گفت: در ابتدای دولت سیزدهم میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات حدود ۳۰ درصد بود که اکنون به بیش از ۵۹ درصد پیشرفت رسیده است، ۹۵ درصد دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند.

وی افزود: راه اندازی سامانه صدور مجوزها، سامانه وثیقه گذاری الکترونیک، تکمیل نسخه نویسی الکترونیکی از جمله اقداماتی بود که برای اولین بار در دولت سیزدهم انجام شد. براساس آخرین رتبه بندی جهانی ایران در بخش الکترونیک شدن خدمات، وضعیت متوسط به بالایی را دارد، سال گذشته نیز در بخش مسابقات اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی، طرح دولت الکترونیک ایران جز پنج طرح برتر دنیا در محور دولت الکترونیک قرار گرفت.

سخنگوی دولت در مورد عملکرد بانک ها در حوزه ارائه  تسهیلات مسکن گفت: حدود ۷۱۱ هزار میلیارد ریال از شبکه بانکی تسهیلات برای حوزه مسکن پرداخت شده است. این مبلغ با توجه به جهت گیری دولت فاصله معنا داری دارد و نشان دهنده کم کاری در این حوزه است. این مسأله از منظر دولت پذیرفته نیست و این رویه باید اصلاح شود یکی از اولویت های دولت اصلاح نظام بانکی کشور است. ورود بانک ها به بنگاه داری یکی دیگر از معضلات این حوزه است.

بهادری جهرمی در مورد تمهیدات دولت برای کاهش تورم گفت: بیماری تورم در اقتصاد ایران مذمن شده است و سالهاست که درگیر تورم‌های مذمن شده هستیم بنابراین درمان های مقطعی کفایت نخواهد کرد و باید ریشه های این معضل از بین رود، بخشی از این ریشه ها نا‌ترازی‌ در بودجه است که مهار آن سال گذشته در دستور کار دولت بود، با لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۲ سعی داریم نا‌ترازی‌ های احتمالی را در بودجه امسال را نیز از بین ببریم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: وابسته کردن بیش از حد اقتصاد کشور به شرایط خارجی یکی دیگر از مشکلات است که برای اصلاح این رویه هم اقدامات متعددی جهت خنثی سازی تحریم‌ها انجام شده است. باید توجه داشت اصلاح ریشه ای این مشکل بلندمدت است که زمان‌بر خواهد بود.

وی در مورد جمع آوری کارت‌های سوخت از جایگاه‌ها افزود: کارت سوخت جایگاه داران برای مقابله با قاچاق سوخت محدود شده است اما در همه جایگاه های سوخت کارت سوخت اضطراری وجود دارد، از مالکان خودرو میخواهیم که با کارت سوخت شخصی سوخت گیری کنند و اگر کارت سوخت ندارند درخواست کارت سوخت المثنی داشته باشند. البته شرکت پالایش و پخش هم باید در صدور کارت های سوخت تسریع کند و عقب افتادگی گذشته را جبران کند.

ارسال نظرات