۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۷۳۲۹۱۸

مجموعه دو جلدی درسنامه فقه تبلیغ منتشر شد + لینک

مجموعه دو جلدی درسنامه فقه تبلیغ منتشر شد + لینک
انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام کتاب «درسنامه فقه تبلیغ» را در دو جلد منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مجموعه دو جلدی «درسنامه فقه تبلیغ: اصول و مبانی نظری سخنرانی و روش سخنرانی دینی با رویکرد استدلالی» اثر مشترک علیرضا اسد‌نژاد، میثم‌علی زلفی و روح‌الله نعمتی از سوی انتشارات پژهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر و راهی بازار نشر شد.

مجموعه حاضر در دو جلد «پیش‌نیازهای اساسی روش سخنرانی دینی» و «مهمّات روش سخنرانی دینی» تدوین شده و به چیستی، چرایی و چگونگی سخنرانی و روش سخنرانی دینی پرداخته است.

اگرچه جهت اصلی کتاب -خصوصاً در جلد دوم آن- تمرکز بر موضوع «روش سخنرانی دینی» است؛ اما برخی مطالب آن به جهت مفید بودن و در عین حال لزومی که داشته است، از حالت اختصاص خارج شده و به موارد اشتراکی آن با اصل «سخنرانی دینی» پرداخته است. نوع تحقیق برحسب هدف، در این اثر واحد نبوده؛ بلکه به فراخور هدف و موضوعِ فصلِ مدنظر، از دو نوع بنیادی و کاربردی استفاده شده است.

پژوهش حاضر از این جهت که به کشف قوانین علمی و اصول علمیِ بنیادی پرداخته و به دنبال تبیین و تعیین روابط میان پدیده‌ها و مفاهیم اساسی بوده و درصدد افزودن به قوانین و اصول علمی و نیز پیشبرد منبع شناخت و روش‌شناسی است، یک پژوهش بنیادی محسوب می‌شود و از دیگر سو، از آن جهت که به‌دنبال توسعه دانش کاربردی و عملیاتی درزمینۀ تعلیم و تربیت، تبلیغ و سخنرانی مبلّغین دینی و درصدد تبیین و تعیین روابط تحلیلی در این زمینۀ خاص بوده است، یک تحقیق کاربردی قلمداد می‌شود.

روش تحقیق در این اثر واحد نبوده؛ بلکه به فراخور هدف و موضوعِ فصلِ مدنظر، از دو روش تحلیلی- استنباطی و تحلیلی- توصیفی استفاده شده است. از ویژگی‌های اساسی اثر پیشِ‌ رو این است که بخش معظم مطالب ارائه‌شده در این مجموعه ماحصل مباحثات سخت علمی است، به‌گونه‌ای که کلیات و جزئیات آن بارها و بارها در معرض مباحثۀ علمی گذاشته و نتیجۀ در قالب یک یا چند پاراگراف تدوین شده است.

از دیگر ویژگی‌های کتاب «درسنامه فقه تبلیغ»، ارائه مفاهیم عملیاتی در ضمن مباحث نظری است. به این منظور سعی شده است مباحث نظری به‌گونه‌ای بیان شود که ثمره عملیاتی نیز به دست دهد. از این رو در سراسر کتاب علاوه بر تنقیح نظری مطالب، نگاه عملیاتی و کاربردی نیز به متن شده است. همچنین همواره کوشش شده است ورود و خروج به مطلب، شکل کاریکاتوری به خود نگیرد.

در این اثر از علوم مختلف در فهم، تفهیم و تدوین مطالب استفاده و بهره برده شده است؛ علومی همچون: علم حدیث و متون روایی، علم روان‌شناسی، علم جامعه‌شناسی، علم ارتباطات، علم فقه، علم اصول، علم منطق، علم فلسفه، علم تفسیر، علم فن خطابه و متون تبلیغی، علم زبان‌شناسی و همانند آن.

استفاده از اساتید متعدد سطوح عالی در راستای راستی‌آزمایی و سنجش صحت‌وسقم نتیجه‌های -غالباً فقهی، اصولی، منطقی و رواییِ- حاصله، در طول تدوین کتاب از دیگر ویژگی‌های این اثر است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های اثر پیشِ رو، استدلالی بودن محتوای آن است؛ به این معنا که سعی شده است در تمامی موارد حسّاس و قابل خدشه، رویکرد استدلالی به متن داده شود. به همین سبب بیش از نیمی از کتاب، مورد استدلال مستقیم قرار گرفته و کیفیت استدلال در نیم دیگر کتاب به نحو غیر مستقیم بوده است؛ به این معنا که این محتواها بر اساس و پشتوانه استدلال‌های انجام‌شده، بنا نهاده شده است و به عبارت دیگر استدلال‌ها در آن‌ها به نحو ارجاع به قسمت‌های استدلالی شکل گرفته است.

با توجه به اینکه حدود نیمی از کتاب، صبغه تحلیلی- استنباطی به خود گرفته و از پیچیدگی و در عین حال، از تازگی خاصی برخوردار است، در پیشگفتار اثر پیشنهاد شده است که متعلمین و خوانندگان برای فهم و درک بهتر محتوا و به دست آوردن چارچوب کلی فصل، قبل از مطالعۀ هر فصل، ابتدا خلاصه‌ای که در انتهای هر فصل قرار داده شده است را با دقت و نگاه انتقادی مطالعه و سپس به مطالعه آن فصل اقدام کنند.

نگارنده این اثر معتقد است که یافته‌ها و نتایج این پژوهش، منحصر در تبلیغ و سخنرانی دینی نبوده؛ بلکه با اندکی بومی‌سازی، در سایر موضوعات از جمله مباحث «تعلیم و تربیت»، انواع مباحث «روان‌شناختی»، مباحث «عملیات روانی» و «جنگ‌های شناختی»، «مشاوره و روان‌درمانگری»، کاربرد و کارکرد اساسی خواهد داشت.

جلد نخست کتاب «درسنامه فقه تبلیغ: اصول و مبانی نظری سخنرانی و روش سخنرانی دینی با رویکرد استدلالی» در چهار فصل با بیست و هفت درس و جلد دوم آن در شش فصل با سی و یک درس به زیور طبع آراسته شده است که هرکدام به ترتیب عبارت‌اند از:
جلد یک: «پیش‌نیازهای اساسی روش سخنرانی دینی»
فصل یک) تبلیغ: جایگاه و اهمیت آن
فصل دو) انواع و عرصه‌های تبلیغ
فصل سه) ابعاد و مراحل تبلیغ
فصل چهار) سخن و سخنوری و اهمیت آن
جلد دو: «مهمات روش سخنرانی دینی»
فصل یک) سخنرانی دینی
فصل دو) روش سخنرانی دینی (تعریف، مبانی، اصول)
فصل سه) علائم موفقیّت و ملاک‌های مطلوبیت سخنرانی دینی
فصل چهار) فواید و آفات یادگیری روش سخنرانی دینی
فصل پنج) اخلاق و آداب سخنرانی دینی
فصل شش) بررسی و نقد شبهات سخنرانی و یادگیری روش سخنرانی دینی

مجموعه دو جلدی «درسنامه فقه تبلیغ: اصول و مبانی نظری سخنرانی و روش سخنرانی دینی با رویکرد استدلالی» به قلم علیرضا اسد‌نژاد، میثم‌علی زلفی و روح‌الله نعمتی در قطع وزیری و شمارگان 300 نسخه از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر و پیش‌روی پژوهشگران این عرصه قرار گرفته است.

برای تهیه این اثر به نشانی قم، بلوار نیایش، جنب مصلی قدس مراجعه و یا از طریق سایت اینترنتی www.pbshop.ir اقدام شود.

ارسال نظرات