۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۷۳۳۳۵۶
رأی الیوم:

مسکو روی خشمگین خود را به تل‌آویو نشان داد

مسکو روی خشمگین خود را به تل‌آویو نشان داد
روزنامه رأی الیوم، از مخالفت روسیه با درخواست تل‌آویو برای به تاخیر انداختن نشست شورای امنیت درباره سیاست‌های اشغالگران علیه فلسطینی‌ها و مجازات تل‌آویو برای دخالتش در جنگ اوکراین نوشت.

«رژیم صهیونیستی یک سیلی محکم و کوبنده از روسیه در سازمان ملل دریافت کرد. اقدامی که به تصمیم گیرندگان در تل آویو گوشزد کرد که مسکو فراموش نمی‌کند و مصمم است تل آویو را به دلیل دخالت در جنگ اوکراین مجازات کند. به ویژه که گزارش‌های اسرائیلی اخیراً تأیید کرده  که این رژیم اقدام به ارائه سلاح‌های پیشرفته به کی‌یف برای مبارزه با ارتش روسیه می‌کند».

روزنامه برخطِ «رأی الیوم»‌ با انتشار یادداشتی، ضمن بیان مطلب فوق، نوشت: «خرس روسی دندان‌های خود را نشان می‌دهد و برای حمایت اسرائیل از اوکراین یک سیلی محکم دیپلماتیک به [تل‌آویو] زد و با به تعویق انداختن نشست شورای امنیت برای بررسی سیاست‌های رژیم اشغالگر در کرانه باختری مخالفت کرد و این یک پیروزی برای فلسطین است».

در ادامه این یادداشت آمده است: «به گفته منابع بلندپایه سیاسی در تل‌آویو، قرار است امروز (سه‌شنبه، ۲۵ آوریل)، شورای امنیت سازمان ملل درباره آخرین تحولات منطقه خاورمیانه نشست برگزار کند؛ نشستی که هر سه ماه یک‌ بار برگزار می‌شود. به گفته "یارون آبراهام" خبرنگار سیاسی کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، این جلسه به موضوع فلسطین، وضعیت موجود و فعلی در مسجد مبارک الاقصی و وضعیت کرانه باختری اشغالی می‌پردازد».

آبراهام به نقل از منابع بلندپایه سیاسی در تل‌آویو گفت که طرف‌های مسئول در رژیم صهیونیستی و «گلعاد اردان» سفیر این رژیم در سازمان ملل از روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت خواستند که مناقشه امروز را به تاخیر اندازد.

بر اساس این گزارش، اردان طی نامه‌ای رسمی به نماینده روسیه در سازمان ملل از او خواست که مناقشه امروز را به تاخیر اندازد به این بهانه که امروز (سه‌شنبه) یک روز «مقدس مدنی» برای رژیم صهیونیستی است و مصادف است با مراسم یادبود نظامیان کشته شده اسرائیلی طی جنگ‌های مختلف.

وی افزود: «لذا روسیه باید این موضوع را جدی بگیرد تا مداخله روسیه در مناقشه اسرائیل و فلسطین بی طرف بماند».

در ادامه این یادداشت آمده است: اما به نظر می‌رسد که روسیه اهمیتی به این نامه سفیر اسرائیلی نداده و اقدامی برای به تاخیرانداختن این نشست نکرده است. بنا به گفته منابع آگاه در تل‌آویو، خطرناکتر از آن، روسیه به این بحث اعتبار جدیدی داد و اهمیت آن را از قبل بیشتر کرد». 

به گفته این منابع، پس از این تصمیم روسیه که به اطلاع وزارت خارجه رژیم صهیونیستی رسید، مشخص شد که «ریاض المالکی» وزیر امور خارجه فلسطین قصد دارد در این نشست حاضر شود و فلسطینی‌ها آن را به عنوان یک دستاورد می‌بینند زیرا به این ترتیب اسرائیل به دلیل سیاست‌هایش علیه فلسطینی‌ها در کانون انتقاد قرار خواهد گرفت. ضمن این‌که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز در این نشست شرکت خواهد کرد.

خبرنگار سیاسی کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در ادامه به نقل از یک منبع بلندپایه در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی بدون اشاره به نام او، گفت: روس‌ها به درخواست اسرائیل پاسخ مثبت نداد، زیرا می‌خواست این پیام را به تل‌آویو بدهد که از دخالت اسرائیل در جنگ اوکراین به نفع کی‌یف ناراضی است.

 روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نیز اواخر ژانویه گذشته گزارش داد که ایالات متحده، در زمان کنونی اقدام به انتقال صدها هزار گلوله توپخانه از تجهیزات نظامی خود که در اراضی اشغالی فلسطین ذخیره کرده، به ارتش اوکراین می‌کند.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی در همان زمان اعلام کردند که پنتاگون در حال بهره‌برداری از انبار بزرگ اما کمتر شناخته شده مهمات خود در سرزمین‌های اشغالی است، تا به نیاز شدید اوکراین به گلوله‌های توپ در جنگ با روسیه کمک کند.

این روزنامه آمریکایی، گزارش داد که ایالات متحده تا آن زمان، ۱۵۰ هزار گلوله توپخانه از اسرایئل به اروپا انتقال داده و این نیمی از میزانی است که واشنگتن قصد دارد از انبارهای خود در اسرائیل و کره جنوبی به کی‌یف بدهد. 

در این گزارش که در رسانه‌های صهیونیستی نیز بازنشر شد، آمده است: «اسرائیل در ابتدا نگران این موضوع بود که مبادا با این اقدام پنتاگون، در تسلیح اوکراین همدست ظاهر شود».

بر اساس این گزارش، ارتش آمریکا این تسلیحات و مهمات را برای استفاده احتمالی در درگیری‌های خاورمیانه در اراضی اشغالی فلسطین انبار کرده بود و در عین حال به تل‌آویو اجازه داده که در مواقع اضطراری از این تجهیزات استفاده کند همان‌طور که در طول جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ و حمله به نوار غزه در سال ۲۰۱۴ روی داد.

به اذعان تحلیلگران نظامی، توپخانه ستون فقرات قدرت آتش نبرد زمینی را برای اوکراین و روسیه تشکیل می‌دهد و نتیجه جنگ ممکن است به این بستگی داشته باشد که کدام طرف ابتدا مهماتش تمام شود.

در شرایطی که ذخایر تسلیحاتی در ایالات متحده به شدت کاهشی شده و سازندگان تسلیحات آمریکایی هنوز قادر به هماهنگی با سرعت عملیات در میدان نبرد اوکراین نیستند، پنتاگون برای پر کردن این شکاف به دو منبع جایگزین گلوله روی آورده است: یکی در کره جنوبی و دیگری در فلسطین اشغالی.

بر اساس این گزارش، ارسال صدها هزار گلوله توپ از این دو انبار برای کمک به کی‌یف، در ابتدا حساسیت‌های کره جنوبی و رژیم صهیونیستی را که علناً متعهد شده‌اند که کمک‌های نظامی مرگبار به اوکراین ارسال نکنند، برانگیخت.

در چنین فضایی، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر وزیر رژیم صهیونیستی چندی پیش در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان»  گفت که تل‌آویو در حال بررسی موضوع کمک نظامی به اوکراین است.

وی در پاسخ به سؤال مجری این شبکه مبنی بر احتمال کمک‌های تل‌آویو به اوکراین به خصوص در زمینه عرضه سامانه‌های «گنبد آهنین» گفت: «خب، من مطمئناً در حال بررسی آن هستم».

از زمان آغاز خصومت‌ها بین روسیه اوکراین به طور کلی رویکردی محتاطانه را در پیش گرفت و این جهت‌گیری را تا زمان بازگشت به قدرت و تصدی پست نخست‌وزیری حفظ کرد اما از زمان تصدی مجدد این پست گفت که اسرائیل ارائه سامانه‌های تلسیحاتی به اوکراین را در نظر خواهد گرفت و حتی در همین راستا، با تایید وی «الی کوهن» وزیر خارجه این رژیم به کی‌یف سفر کرد. 

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نیز چندی پیش گزارش کرد، در بخشی از اسناد محرمانه فاش شده پنتاگون که در روزهای اخیر جنجال‌های زیادی را به راه انداخته و نگرانی زیادی را در بین مقام‌های آمریکایی به وجود آورده، به ارسال تسلیحات مرگبار رژیم صهیونیستی به اوکراین نیز اشاره شده است.

در این اسناد آمده در صورتی‌که روابط میان رژیم صهیونیستی با روسیه در شرایط افزایش حمایت نظامی مسکو از برنامه موشکی و هسته‌ای ایران رو به وخامت برود، احتمالاً رژیم صهیونیستی با فشارهای ایالات متحده، موضوع ارسال تسلیحات مرگبار به اوکراین را مورد بررسی قرار دهد.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات