۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۷۳۳۳۶۸
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه مطرح کرد؛

حضور پرشور مردم در نماز عیدفطر؛ گویاترین رفراندوم در تایید نظام و انقلاب

حضور پرشور مردم در نماز عیدفطر؛ گویاترین رفراندوم در تایید نظام و انقلاب
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حضور میلیونی مردم در مناسبت‌ها حاصل یک امر تصادفی نیست تأکید کرد که چنین حضوری خود گویاترین رفراندوم در تایید نظام و انقلاب است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، این مساله که در ادوار مختلف عده‌ای بر اساس اغراض شخصی و با هدایت‌گری دشمنان یک ملت به میدان بیایند و مباحثی را مطرح کنند، نه تنها در تاریخ ایران که در سطح جهان سابقه‌ای طولانی دارد، از همان زمان که ملت‌ها به انسجام رسیده و دولت‌ها تشکیل شد، بحث منافع یکی از مهمترین مولفه‌هایی بود که منجر به اظهارنظر و دخالت در امور کشورهای دور و نزدیک از سوی قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی شد.

از این نظر همواره اندیشمندان رشته‌هایی چون علوم سیاسی و جامعه‌شناسی در مقام بررسی چیستی و چرایی این موضوع برآمدند و در این میان نقش مردم و جایگاه نگرش اجتماع در قبول یا نفی این فشارها را از زیر ذره‌بین و نگاه پرسش‌گرانه خود گذرانده‌اند تا از این رهگذر اثبات شود که هرچه‌قدر هم دشمن فرافکنی‌ها و دخالت داشته باشد، تا زمانی که مردم پشتیبان یک حکومت باشند، هیچ قدرتی قادر نیست پایه‌های یک کشور در عرصه‌های مختلف را متزلزل کند.

اما این روزها برخی افراد گویی که حتی پژوهش‌های علمی ثابت شده پیرامون مباحث مختلف عرصه سیاست و جامعه‌شناسی نسبت به خواست قاطبه مردم را به رسمیت نمی‌شناسند و صرفا بر پایه تمایل خود مباحثی نظیر رفراندوم را مطرح می‌کنند؛ این در حالی است که حضور پرشور در صحنه مردم ایران اسلامی همواره موید همراهی ملت با حکومت بوده است.

با هدف بررسی جایگاه همراهی مردم با حکومت و نظراتی که این روزها در برخی محافل شنیده می‌شود، با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه گفت‌وگویی اختصاصی داشته و نظرات وی را جویا شده است که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، ضمن اشاره به تلاش ضدانقلاب و برخی جریان‌ها و احزاب در ایجاد جو ملتهب سیاسی اجتماعی و القای مسایل مختلفی نظیر نارضایتی مردم از شرایط موجود بیان کرد: این قبیل موضوعات همواره پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سطوح گوناگون مطرح و هربار با شکست مواجه شده است چراکه مردم همراه نظام و رهبری هستند.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه ادامه داد: این روزها سخن از رفراندوم از سوی ضدانقلاب مطرح می‌شود و این در حالی است که مردم در برهه‌های مختلف همچون گذشته حضور در صحنه داشتند که نمونه آن را در راهپیمایی ۲۲ بهمن در سال گذشته، لیالی قدر، روز قدس و نماز عید سعید فطر شاهد بودیم و این جمعیت به مراتب حتی بیشتر از دوران قبل از کرونا بود و دشمن تصور نمی‌کرد که این جمعیت با چنین انسجامی به میدان بیایند و از نظام دفاع کنند.

وی گفت: این سه پدیده یعنی حضور بی‌بدیل در مراسم شب‌های قدر، شرکت میلیونی مردم از نقاط مختلف کشور در راهپیمایی روز جهانی قدس و حضور در نماز عید سعید فطر به ویژه در تهران که به امامت رهبر معظم انقلاب اقامه شد، تنها حکایت از این مساله دارد که اعتقاد مردم به اسلام و نظام نه تنها کم نشده که اتفاقا بیشتر شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه تصریح کرد: از سوی دیگر یکی از اصلی‌ترین مسایلی که در تداوم و استقبال مردم از حضور در صحنه می‌توان به عنوان نقطه قوت و تایید ملت در تایید این نظام و انقلاب به آن اشاره کرد، عشق و علاقه و تبعیتی است که مردم از مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) دارند؛ ذکر این نکته ضروری است که امسال معظم‌له یک یا دوبار به حضور مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن و روز قدس اشاره کردند، اما مردم اینگونه مفصل و گسترده برنامه‌ریزی کرده و حضور حداکثری داشتند.

وی با بیان اینکه چنین حضوری حاصل یک امر تصادفی نیست، افزود: اگر همراهیِ مردم مساله‌ای تصادفی بود یکبار اتفاق می‌افتاد، اما شاهد هستیم که در هر مناسبتی با شور و اشتیاق در میدان حضور می‌یابند که این پدیده نشان‌دهنده یک امر عقلانی، بینشی و شناختی است؛ اینگونه نیست که مردم فقط دلشان برای فلسطینیان سوخته باشد و به راهپیمایی آمده باشند، البته که مسایل عاطفی دخیل است اما در بُعد ژرف‌تر این حضور حاکی از آن است که مردم به ظلم رژیم صهیونیستی اعتراض دارند که این مساله زاییده شناخت و بینش ملت است که شور و شعور و دریافت و درک معرفتی نسبت به مسایل و وقایع دارند.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه ادامه داد: در این مجال و با توجه به مباحثی که مطرح شد به مساله‌ای اشاره می‌کنم که این روزها به عنوان یک کلیدواژه از سوی دشمنان نظام و انقلاب تحت عنوان رفراندوم مطرح می‌شود؛ سوال من از مدافعان و کسانی که این مساله را طرح می‌کنند این است که آیا حضور مردم و این اجتماعات گسترده در مناسبت‌هایی نظیر ۲۲ بهمن و روز قدس یک رفراندوم نیست؟ اینکه مردم به همراه خانواده‌های خود در این ایام در میدان حضور می‌یابند آیا یک رفراندوم نیست؟ اگر این رفراندوم نباشد پس چیست؟ این حضور نشان از تایید و همراهی مردم دارد.

وی افزود: امروز دشمنان آگاه و دوستان نادان که فاقد هرگونه بصیرت سیاسی هستند به دنبال پیاده‌سازی اهداف خود در ایران اسلامی هستند، در واقع می‌خواهند با رفراندوم بلایی که آمریکایی‌ها سَر ایتالیا آوردند درباره ایران اجرا کنند و ایران را تبدیل به یک گاو شیرده کنند، البته که در این مسیر نقشه‌های مختلفی کشیدند که همواره با شکست مواجه شد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: آمریکا به دنبال این بود که ایران همانند عراق خود را تسلیم کند، به دنبال این بود که مثل افغانستان در ایران ناامنی ایجاد کند، می‌خواست مردم ایران را همانند مردم مصر فریب دهد اما موفق نشد تا جایی که طبق نظر کارشناسان نظامی، آمریکایی‌‎ها برای ۷ عملیات نقشه قطعی کشیدند تا در ایران اجرا کنند اما با تدبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) موفق نشدند.

وی با اشاره به سابقه رفراندوم در کشور ایتالیا بعد از جنگ جهانی دوم افزود: آمریکا دقیقا دنبال پیاده‌سازی جریانی در ایران است که در ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم و پیروزی متفقین ایجاد کرد؛ در واقع پس از آنکه آلمان و ژاپن خلع سلاح ارتش شدند، آمریکایی‌ها نسبت به ایتالیا نتواستند همین رویه را اجرا کنند در نتیجه با رفراندوم ایتالیا را زمین زدند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اکنون پس از گذشت بیش از ۷۰ سال از جنگ جهانی دوم هنوز شرایط در ایتالیا مبتنی بر رفراندوم است، تصریح کرد: پس از جنگ بالای ۸۰ رفراندوم انتخاباتی در ایتالیا برگزار شد و دولت مستقر ندارند، در واقع تا دولت جدید استقرار می‌یابد با آسیب مواجه می‌شود و این روالی است که ادامه دارد.

وی با بیان اینکه طرح اسم رمز رفراندوم از سوی دشمنان، اقدامی در راستای سلب آسایش از ایران است، اظهار کرد: این در حالی است که ایران کشوری دموکراتیک و مبتنی بر مردم سالاری دینی است و انتخابات سر موقع برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در دیدار با دانشجویان و اشاره‌ای که معظم‌له به مساله رفراندوم داشتند، تصریح کرد: ایشان فرمودند: «کجای دنیا این کار را می‌کنند؟ مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است؟ مگر همه‌ی مردمی که در رفراندوم باید شرکت کنند و شرکت می‌کنند، امکان تحلیل آن مسئله را دارند …»، این سخن رهبری بدان معنا بود که بابت هر مساله‌ و جزئیاتی که نمی‌توان رفراندوم برگزار کرد و اساسا مردم فرصت آن را ندارند که بابت هر موضوعی رفراندوم گذاشته شود و بیایند برای جزئی‌ترین مسایل در این رویداد حضور یابند.

عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه با تاکید بر اینکه مردم نزد مقام معظم رهبری جایگاهی والا، با بصیرت و آگاه دارند، گفت: متاسفانه برخی از احزاب بی بصیرت و بعضا افرادی که مسئولیت‌هایی دارند دست روی حرکت‌هایی می‌گذارند و متاسفانه کسانی که بعضا در برخی مسندها قدرت و مسئولیت هایی دارند مباحثی را مطرح می‌کنند که از اساس در گستره مباحث جامعه نیست و باید مراقب بود.

وی در پایان گفت: حضور میلیونی مردم در مناسبت‌هایی نظیر عید سعید فطر، خود گویاترین رفراندوم در تایید نظام و انقلاب اسلامی بود.

ارسال نظرات