۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۷۳۳۴۴۷
حجت الاسلام صادقی واعظ:

شکیبایی کلید حل تمامی مشکلات است

شکیبایی کلید حل تمامی مشکلات است
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه صبر و شکیبایی هیچ‌گاه به معنی تسلیم شدن، قبول شکست نیست، گفت: شکیبایی کلید حل تمامی مشکلات است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ صادقی واعظ در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، تصریح کرد: قرآن کریم برای رسیدن انسان به بالاترین درجات و مقامات و برای دستیابی به قرب الی الله و محبوبیت نزد پروردگار درآیات متعددی راه‌ها و نشانه‌های این هدف مهم را بیان نموده است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: از نظر قرآن کریم صبر و شکیبایی، یکی از ویژگی‌هایی است که ما را به‌جایگاه و منزلت والای قرب الهی می‌رساند که به‌جای مغضوب، محبوب خداوند متعال باشیم و به‌جای خشم و عذاب شایسته رحمت و مهربانی ذات اقدس الهی قرار گیریم.

وی ضمن اشاره به آیه شریفه «… وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ»، با تأکید بر این‌که آنچه ما را به ‌جایگاه محبوبیت خدا می‌رساند، صبوری و شکیبایی است، خاطرنشان ساخت: صبر و شکیبایی هیچ‌گاه به معنی تسلیم شدن، قبول شکست، تن دادن به ذلت و خاری نیست؛ بلکه صبر، ایستادگی و مقاومت در برابر مشکلات و سختی‌ها و پایداری در برابر مسائل و افراد مختلفی است که مانع رشد و پیشرفت انسان هستند.

صبر از منظر قرآن و روایات

این استاد حوزه بابیان این‌که صبر ازنظر قرآن و روایات همان ایستادن و مقاومت برای رهایی از مشکلات و عبور از سد و موانع رشد و پیشرفت انسان است، اظهار داشت: اگر در زندگی دنبال پشتوانه قوی در برابر مشکلات و سختی‌ها و تکیه‌گاه مطمئن هستیم و بناست در فراز و نشیب زندگی دلگرمی داشته باشیم که بتوانیم با تکیه بر آن بر مسائل مختلف فائق آمده به موفقیت برسیم، باید «… إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ»[۲] را سرلوحه خود قرار دهیم. صبر و شکیبایی معیت و همراهی خدا را در پی داشته، به دلگرمی‌های امیدوارانه زندگی جریان می‌بخشد.

وی تصریح کرد: « إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ» یعنی با ایستادگی و مقاومت انسان بر هر مشکل، مانع و سدی که در مسیر رشدش قرار دارد، فائق آمده پیروز خواهد شد. یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت رسول گرامی اسلام در دوران ۲۳ سال رسالتش، صبر و شکیبای در همه امور و سطوح است و صبری که قرآن کریم بدان تأکید دارد، همه‌جا و در همه احوالات را در برمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌ صادقی واعظ بابیان این‌که قرآن کریم در ۷۰ آیه شریفه از صبر و شکیبایی سخن به میان آورده است، اظهار داشت: درآیات الهی صبر و شکیبایی برابر مصیبت به رضایت، صبر بر شهوت عفت، صبر در برابر مردم سعه‌صدر و صبر در برابر دشمن به مقاومت تعبیر شده است؛ صبر بسیاری از صفات پسندیده وجودی انسان را متجلی می‌سازد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به حدیث « اَلصَّبْرُ مِنَ اَلْإِيمَانِ بِمَنْزِلَةِ اَلرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ …» از امام صادق علیه‌السلام اشاره نمود و اذعان داشت: صبر نسبت به ایمان مانند سر است نسبت به تن، هرگاه سر برود تن می‌رود، همچنين هرگاه صبر برود ايمان می‌رود. صبر به دستوارت دین، روح و اثربخشی می‌دهد.

تغافل از پیش نیازهای اساسی زندگی

وی آراستگی به هنر تغافل را از نیازمندی‌های زندگی توصیف نمود و خاطرنشان ساخت: گاهی اوقات در فراز و نشیب زندگی و در مواقع مختلف عمر درجاهایی باید خود را به‌غفلت بزنیم و یک حرف‌هایی را نشنیده و برخی از امورات را نادیده بگیریم؛ اگر بنا باشد در برابر هر مسئله‌ای واکنش نشان دهیم، در کمترین حالت آرامش خود را برای رسیدن به اهداف از دست خواهیم داد.

مهمترین دستاوردهای صبرپیشگی

حجت‌الاسلام‌ صادقی واعظ آیه شریفه « وَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِيلًا»[۳] را موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: انسان با صبری که می‌کند، سه چیز به دست می‌آورد؛ نخست این‌که با عبور صبورانه از مسائل، رفتار انسان خود پاسخی محکم بر آتش غضب و عصبانیت طرف مقابل خواهد بود، شیطان از انسان ناراضی خواهد و در مرحله‌ای والا خداوند متعال از انسان راضی خواهد شد.

وی در ادامه به ایذاء زبانی کفار نسبت به رسول گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله اشاره نمود و بابیان این‌که اثری که جسارت زبانی بر قلب و دل انسانی می‌‎گذارد بسیار بیشتر از زخمی است که بر جسم انسان وارد می‌شود، اظهار داشت: کسی که نتواند زبان خود را کنترل کند، به‌جای خیر، شر می‌رساند و حقیقت را برای مردم وارونه جلوه داده، در عین تهمت، آبرویی را ببرد و دلی را بشکند، زندگی‌ها را از هم می‌پاشد و با قضاوت عجولانه دیگران را ناراحت می‌سازد؛ قطعاً چنین فردی اهل جهنم خواهد بود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت صبر در گفتار و شنیدار را از مهم‌ترین و نخستین تأکیدات روایی در رابطه با صبر توصیف نمود و یادآور شد: صبر در برابر حوادث و پیشامدهای ناگوار از دیگر تأکید روایی است؛ این دنیا دار سختی‌ها و مشکلات است و فراز و نشیب دنیا در زندگی تمامی بندگان خداوند متعال وجود دارد.

حجت‌الاسلام‌ صادقی واعظ با تأکید بر این‌که همه مشکلات و سختی‌های زندگی یا ابتلا و امتحان الهی و یا آثار سوء اعمالمان است، اظهار داشت: ابتلا و امتحانات برای مشخص شدن عیار ایمان است که به‌صورت فردی و یا جمعی دنبال می‌شود. دوران انتظار و عصر غیبت از برجسته‌ترین امتحانات جمعی است.

هراندازه ایمان و قرب بالاتر، امتحان الهی سخت‌تر

وی بابیان این‌که خداوند متعال بیشتر از ظرفیت بندگانش از آن‌ها امتحان نمی‌گیرد، خاطرنشان ساخت: هراندازه ایمان و قرب بالاتر، امتحان الهی سخت‌تر خواهد بود، «هر که در این بزم مقرب‌تر است، جام بلا بیشترش می‌دهند»؛ در اصل امتحان، همه بندگان خدا مشترک هستند و همه بندگان امتحان می‌شوند تا عیار ایمان مشخص و منزلت و جایگاهشان در آخرت معلوم گردد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به فرازهایی از دعای کمیل با تأکید بر این‌که سختی‌های زندگی حاصل نافرمانی و سرپیچی انسان از مسیر درست است، تصریح کرد: در برخی از موارد مشکلات و سختی‌ها، حاصل بی‌تدبیری، بی‌مسئولیتی و نداشتن تعهد و تخصص و عدم پایبندی به تعهدات است.

وی افزود: متأسفانه در بسیاری از مواقع در زندگی‌هایمان به اسلام عمل و بر مبنای دین کاسبی نمی‌کنیم وزندگی زناشویی خود را نیز بر محور اسلام و قرآن تنظیم نکرده، حتی بر مبنای اسلام فرزندانمان را تربیت نمی‌کنیم و بر مبنای اسلام و قرآن با مردم معاشرت نمی‌کنیم؛ ولی بااین‌حال تمام مشکلات را به اسلام و دین نسبت می‌دهیم.

صبر کلید حل تمام مشکلات زندگی

حجت‌الاسلام‌ صادقی واعظ با تأکید بر این‌که قرآن کریم صبر را کلید حل تمامی مشکلات ذکر می‌کند، اظهار داشت: مشکلات انسان یا چاره دارد که باید برای حل آن تلاش کرد، یا در ظاهر چاره ندارد که باید صبر را در پیش گرفت و به خداوند متعال توکل نمود. در اوج مشکلات و سختی‌ها، خداوند متعال راه نجات و گشایشی قرار داده است؛ انسان زمانی به نجات و رستگاری نائل می‌شود که مسیر صبر را در پیش گیرد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این‌که کار شیطان ایجاد یاس و ناامیدی است، خاطرنشان ساخت: رمز رستگاری در مصیبت، صبر است و کسی که مأیوس و ناامید نشود و همواره صبور و امیدوار به خداوند متعال بنگرد؛ ذات اقدس الهی، راه رستگاری را در پیش پای انسان قرار خواهد داد.

وی تصریح کرد: خداوندی که علیم و عالم به همه عوالم است، خدای حکیم که هیچ کاری را بی‌سبب و دلیل انجام نمی‌دهد و خداوندی که رحیم و بسیار مهربان است، به‌طوری‌که مهربانی مادر تنها جزئی از مهرورزی ذات اقدس الهی است؛ این خداوند علیم، حکیم رحیم، هیچ‌گاه بدی بندگانش را نمی‌خواهد.

حجت‌الاسلام‌ صادقی واعظ در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به فرازهایی از آیه ۲۱۶ سوره بقره، تصریح کرد: اگر به خداوند متعال اعتماد کنیم و همه امورمان را به خدا واگذار کنیم، بهترین‌ها در زندگی‌مان رقم خواهد خورد و رستگار، موفق و در برابر زندگی صبور خواهیم بود.

ارسال نظرات