۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۷۳۳۴۵۴

تنها راه مقابله با تهدیدات فرهنگی در جامعه، فناوری‌های فرهنگی است

تنها راه مقابله با تهدیدات فرهنگی در جامعه، فناوری‌های فرهنگی است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها راه مقابله با تهدیدات فرهنگی در جامعه را فناوری‌های فرهنگی دانست.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست شورای فرهنگ عمومی اصفهان اظهار کرد: اگر در هر مکانی فردی عمل مُنکری انجام داد یا مطلبی بیان کرد که به ذائقه برخی افراد خوش نیامد نباید با پخش آن تصویر یا مطلب در فضای مجازی، به تخریب او پرداخته شود.

وی تاکید کرد: اگر کسی اشتباهی کرد نباید با ادعای حزب‌اللهی بودن، به او حمله کنیم، باید این فرد را در هر کسوتی که هست، به جمع خود بیاوریم و به جای تخریب، به راهنمایی او بپردازیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: شک نکنید در جمع ما حزب اللهی‌ها، عده‌ای از سر جهالت، دوستان نادان و عده‌ای هم افراد نفوذی هستند و به اسم حزب اللهی، کارشان تخریب دیگران است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: اگر یک قرارگاه و مرکز رصد داشته باشیم درمی‌یابیم که چگونه تحلیل، بررسی و برنامه‌ریزی کنیم و کجا مُنکر را بگوییم و کجا نگوییم.

وی تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب چهار وظیفه دارد و قلمرو آن، علم، فناوری و فرهنگ است، این وظایف شامل «راه بینی» به معنی رصد، تحلیل، ارزیابی و اولویت سنجی، دوم «راهبردی» به معنی سیاستگذاری، سوم «راهبری» و چهارم «راه سنجی» به معنی بازرسی و اثرسنجی فرهنگی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تشکیل مرکز رصد، برنامه‌ریزی و ارزیابی در شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در کشور حدود ۴۰ دستگاه کار رصد انجام می‌دهند، ولی تاکنون هیچ مرکزی برای جمع‌آوری و تحلیل رصد‌های انجام شده وجود نداشت.

حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه ادامه داد: بر این اساس بناست وضعیت سنجی، مانیتورینگ و عملیات رصد در حوزه علم و فرهنگ کشور انجام شود.

وی یکی از اقدامات شورای فرهنگ عمومی را پیوند این نهاد با مجموعه‌های مردمی عنوان و اضافه کرد: بنابراین در سفر‌های خود با تشکل‌های مردمی ارتباط برقرار می‌کنیم، زیرا رهبر معظم انقلاب، هدایتگری را تنها از طریق دستگاه‌های دولتی مطالبه نکردند بلکه ارتباط با تشکل‌های مردم را نیز مورد تاکید قرار دادند.

دکتر خسروپناه، دو اولویت مهم فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب و آموزش و پرورش را از مباحث مهم در شورای یاد شده دانست و گفت: سالهاست این موضوعات مورد غفلت قرار گرفته، ولی در سه ماهه گذشته، بخشی از آن با تدوین سیاست‌های مهم دانشگاه فرهنگیان و آئین‌نامه‌های مربوط در حال پیگیریست.

* نقشه‌های فرهنگی در مقابل تهدیدات دشمن باید ایجابی باشد نه دفاعی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین تاکیدکرد: نقشه‌های فرهنگی در مقابل تهدیدات دشمن باید ایجابی باشد نه دفاعی، رهبر معظم انقلاب از شورای عالی انقلاب فرهنگی، رویکرد فرهنگی می‌خواهند و این خواسته باید در سطح استان‌ها هم انجام شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس اگر شورای فرهنگ عمومی، تنها یکبار در سال تشکیل جلسه دهد، این امر به مثابه ترک فعل است و مسئولان نیز باید جواب دهند و از نظر قانونی و هم از نظر مصوبات نظام، این ترک فعل نباید تکرار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه تاکید کرد: شورای فرهنگ عمومی باید بطور حتم در استان‌ها با ریاست استاندار یا یکی از معاونان ایشان و با حضور معاونان فرهنگی تمام دستگاه‌ها تشکیل شود و این جلسات نباید تنها با گزارش کار دادن اکتفا کند بلکه باید عملیات انجام شده مطرح شود تا کار تکراری صورت نگیرد و کاری هم بر زمین نماند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: معنا ندارد با بروز مشکلی فرهنگی از نیروی انتظامی و دادگستری انتظار داشته باشیم تا وارد عمل شوند، بلکه باید اول به سراغ قرارگاه فرهنگی برویم.

وی اظهار کرد: قرارگاه فرهنگی چند شاخصه دارد که اصلی‌ترین آن داشتن رویکرد توحیدی، ولایی و جهادی است کمااینکه امام خمینی (ره) بعنوان یک مُوحد و روحانی، توانست دنیا را مُتحول کند و شهید حاج قاسم سلیمانی هم قبل از اینکه فرمانده باشد، یک مُوحد بود که وجود او را اثربخش کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه همچنین بر ضرورت راه اندازی مرکز رصد، تحلیل و برنامه‌ریزی و شناخت اولویت در استان اصفهان تاکید کرد و گفت: اصفهان باید مرکز رصد فرهنگی، علمی و فناوری داشته باشد و روزانه در این استان مانیتورینگ وقایع انجام شود و اگر جریان نوپدیدی شکل گرفت، بلافاصله قرارگاه فرهنگی استان برای دستیابی به راهکار‌ها و رفع معضل تشکیل شود، قبل از اینکه آن موضوع به درخت تنومند فساد تبدیل شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: وقتی رصد وقایع به معنی درست کلمه انجام شود می‌توان برنامه‌های استان را در حوزه فرهنگی و اجتماعی تدوین کرد.

وی تنها راه مقابله با تهدیدات فرهنگی در جامعه را فناوری‌های فرهنگی دانست و افزود: از جمله این فناوری‌ها می‌توان به فناوری راهیان نور، فناوری شناختی و فناوری هنری اشاره کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاسیس این نهاد از سال ۶۳ تاکنون تصریح کرد: نخستین درخواست ما این است که این شورا را بخوبی بشناسیم، این عدم شناخت به این دلیل است که تاکنون در این زمینه گفتمان سازی لازم انجام نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه اضافه کرد: این شورا در حوزه علم، فناوری و فرهنگ فعالیت می‌کند و کار‌های بزرگی هم انجام می‌دهد از جمله تدوین سند ملی ۲۲ صفحه‌ای علوم و فناوری سلول‌های بنیادی که ایران ششمین رُتبه جهان را در این زمینه دارد.

وی سند جامع توسعه هوا- فضای کشور را از دیگر دستاورد‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی برشمرد و گفت: اگر ما سند هسته‌ای کشور را نیز در این شورا می‌نوشتیم بدانید که این مواردی که در دنیا در حوزه هسته‌ای برای ما درست کردند، ایجاد نمی‌شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین یکی از اولویت‌های شورای مزبور را تدوین سند «امنیت قضایی» عنوان کرد و گفت: این سند تدوین شده و در دستور کار شورا قرار گرفته است و تا حدود ۲ هفته آینده نیز ابلاغ می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان اینکه ۷۰ درصد از موضوعات کشور در حوزه قضایی است، تاکید کرد: اگر این سند تدوین شود تا چند سال دیگر، سیل بحران قوه قضاییه و بحث حجاب، بطورکلی به سامان می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه علم و فناوری و فرهنگ باید دیده‌بانی لازم انجام شود افزود: بر این اساس سند توسعه فناوری فرهنگی نرم نیز در دستور کار شورا قرار دارد.

* حداقل باید ۵۰ درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبات فرهنگی باشد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: تاکنون در این شورا ۷۰ درصد مصوبات در حوزه علم و فناوری، ۲۰ درصد در حوزه فرهنگی و ۱۰ درصد در حوزه مشترک علمی و فرهنگی بوده است در حالی که باید حداقل ۵۰ درصد از مصوبات، فرهنگی و ۵۰ درصد، علم و فناوری باشد.

خسروپناه همچنین اصفهان را نمادی از تمدن عظیم ایرانی اسلامی دانست و گفت: در بیشتر کشور‌های اسلامی، آثار تمدن اسلامی بویژه از زمان صفویه، از اصفهان به آن مناطق رسوخ پیدا کرده است.

وی افزود: بخش عظیمی از اثر تمدنی و صنایع دستی فوق‌العاده متعلق به این استان است که در کل جهان بی‌نظیر محسوب می‌شود و هیچ شهری در جهان وجود ندارد که به اندازه اصفهان از تنوع، کیفیت و کمیت صنایع دستی برخوردار باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با نام بردن از بزرگانی مانند علامه مجلسی، حاج آقا رحیم ارباب، علامه نائینی و دیگر علما و شهیدانی همچون شهید خرازی، کاظمی و حجازی و دیگر بزرگان زاده شده در این خطه گفت: این بزرگان باید الگو‌هایی برای تمام ما مردم باشند.

مالک شریعت ناصری
ارسال نظرات