۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۷۳۳۵۳۵
حجت الاسلام والمسلمین لک‌زایی:

شکست‌خوردگان براندازی به شعار «رفراندوم» پناه آوردند

شکست‌خوردگان براندازی به شعار «رفراندوم» پناه آوردند
حجت الاسلام والمسلمین لک‌زایی با بیان این که در قانون اساسی شرایط برگزاری رفراندوم مشخص شده است، تصریح کرد که شکست‌خوردگان براندازی به شعار رفراندوم پناه آوردند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در محفل فکرت گفت: دو طیف از افراد در سال‌های اخیر، بحث رفراندوم را مطرح کرده‌اند؛ دسته اول افرادی هستند که می‌خواستند از طریق اقدامات غیرقانونی و خشونت‌بار، نظام جمهوری اسلامی را به زعم خود تغییر بدهند؛ اما وقتی موفق نشدند دم از رفراندوم می‌زنند. دسته دیگر کسانی هستندکه پیشنهادشان در چارچوب قانون اساسی نیست و مبنایی هم برای آن تعریف نشده است، این افراد هر چند که معتقد به قانون اساسی هستند؛ اما حرفشان مبنای قانونی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی با بیان این که در قانون اساسی شرایط برگزاری رفراندوم مشخص شده که کجا الزامی است و کجا اختیاری است و چه کسی فرمان آن را بر اساس اصول قانون اساسی صادر می‌کند، گفت: پیشنهادهای برخی در دسته دوم، بنیان برافکن است چرا که در چارچوب قانون اساسی نیست و در راستای تحکیم قوانین عادی و قانون اساسی نیز قرار ندارد.

وی بیان داشت: مقام معظم رهبری چند سال پیش در سخنرانی که در استان کرمانشاه داشتند بیان فرمودند که نظام ما پیر نمی‌شود چون ساز و کار اصلاحی در آن گنجانده شده و همان زمان بحث نظام ریاستی یا پارلمانی مطرح شد و این نکته مورد تأکید قرار گرفت که بعد از کارهای دقیق علمی و پژوهشی و توجه به ظرفیت‌های قانون اساسی، باید دید چه تغییراتی اگر صورت بگیرد به پویایی نظام کمک می‌کند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین با بیان این که تاکنون سه بار در نظام جمهوری اسلامی ایران، رفراندوم برگزار شده است، گفت: رفراندوم اول و دوم در کشور ما تأسیسی بود و رفراندوم سوم اصلاحی و تکمیلی بوده است و ما تاکنون رفراندوم تقنینی نداشته‌ایم.

ارسال نظرات