۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۷۳۳۵۹۸
دبیر طرح عفاف و حجاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم:

حجاب؛ مسئله‌ای عقیدتی نه تقلیدی

حجاب؛ مسئله‌ای عقیدتی نه تقلیدی
موضوع حجاب و عفاف و حجاب برتر (چادر) مسئله‌ای عقیدتی است و نه تقلیدی؛ آموزش و پرورش یکی از این نهاد‌هایی است که نقش آموزشی-تربیتی داشته و وظیفه‌ سنگین بر عهده آنهاست.

اشاره: توجه به تربیت دینی در خانواده ها باعث حفظ سعادت و سلامت اجتماع می شود. خانواده اصلی ترین مرکز رشد انسان و محیط شکل گیری شخصیت اوست. وقتی شخصیت انسان ها در خانواده براساس تعالیم دینی رشد کرد و کرامت او حفظ شد، جامعه ای که این انسان ها در آن رشد می کنند به ارزش های دینی که حجاب جزء آن است بیشتر توجه می کنند و از هرگونه تزلزل و آسیب و انحراف مصون خواهد بود. از این رو، سلامت و سعادت و تعالی هر جامعه ای در گرو وجود خانواده های متعهد، دیندار است و رشد و تعالی خانواده نیز در گرو سلامتی و حفظ آداب دینی زوجین است. به همین مناسبت خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در گفت‌وگویی با سرکار خانم سایری دبیر طرح عفاف و حجاب استان قم به تبیین مسأله حجاب پرداخته است که در ادامه می خوانید:

رسا - حوزه های علمیه، ائمه جماعات، مبلغان چه نقش و تأثیری در تبیین مسأله حجاب و تحقق جامعه دینی بر اساس حجاب و عفاف داشته و دارند؟

به نظر بنده، نقش این نهادها، بسیار محوری و اساسی است. اصل انتقال ارزش ها، مفاهیم و آموزه های اعتقادی به عهده این نهادهاست. از این رو، حوزه های علمیه و نهادهای هم سو، نقش زیرساختی در پذیرش واجبات و دوری از محرمات الهی را دارند، همچنین شیوه انتقال و نهادینه کردن این باورها نیز به عهده ایشان است؛ لذا اعضای این نهادها و بخصوص مبلغین، علاوه بر دارا بودن محتوای غنی باید روش انتقال و نهادینه کردن این آموزه ها را نیز بدانند. متأسفانه حوزه ها با وجود محتوای غنی، روشمند و بروز  عمل نکرده و گاهاً به نتایج مثبت نمی رسند.

یسبسیبس

رسا - رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولین نظام مورخ 15/1/1402 فرمودند؛ دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم، کارهای بی قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد، مسئولین برنامه داشته باشند و دارند، انشاالله این کار با برنامه دنبال بشود. این هم یک مسئله . لطفا بفرمایید چه برنامه ریزی تاکنون انجام شده است؟

براساس فرمایش حضرت آقا (حفظه الله) اگر کاری براساس طرح و برنامه باشد، به نتیجه و خروجی مطلوب و هدفمند می رسد. دشمن چون روش دارد و برای رسیدن به هدف شوم خود با طرح و برنامه و روش حرکت می کند، بعضا به برخی از اهداف خود می رسد.

گرچه به لطف الهی بسیاری از موارد شکست خورده اما آسیب به بدنه نظام و جامعه رسانده است. باید پذیرفت که ما دغدغه مندان فرهنگی و اجتماعی چون غالباً سلیقه ای عمل می کنیم، لذا خروجی مطلوب را بدست نیاورده یا دیر به نتیجه می رسیم. از این رو، اگرچه مسئولین طرح دارند، اما غالباً در میانه یا ابتدای راه اعمال سلیقه مانع به نتیجه رسیدن آن طرح ها می شود.

رسا - نقش آموزش و پرورش، دانشگاه ها در ترویج حجاب برتر( چادر) چیست و چگونه باید فرهنگ عفاف  و حجاب نهادینه شود؟

موضوع حجاب و عفاف و حجاب برتر(چادر) مسئله ای عقیدتی است و نه تقلیدی.  آموزش و پرورش، یکی از  این نهادهایی است که نقش آموزشی-تربیتی داشته و وظیفه ی سنگین بر عهده آنهاست؛ زیرا باورهای اعتقادی، تقلیدی نیست و باید با آموزش و کسب آگاهی این باورها را نهادینه کرد.

اگر نهادهای مذکور در کتب درسی و حتی در پرورش اساتید و معلمان معتقد و دغدغه مند بتوانند به خوبی تبیین صحیح و معقولی از مقوله حجاب و عفاف را به مخاطبین خود با توجه به شرایط سنی و فضای فکری آنها داشته باشند تأثیر بسیار بالا خواهد بود و به نظر بنده نیمی از مشکلات حل می شود.

حجاب؛ مسئله‌ای عقیدتی نه تقلیدی

رسا - دشمن در صدد است تا مسأله های فرهنگی و دینی را که همواره مایه قوام جامعه بوده است، با مهندسی معکوس تبدیل به چالش و گسل کند و از این رو به این وابسته است تا مردم را با یکدیگر به درگیری بکشاند و خوراک رسانه ای برای خویش فراهم سازد. تحلیل شما از این نقشه دشمن چیست؟

دشمن از این حربه، بارها استفاده کرده و بعضی مواقع به دلیل عدم آگاهی و اتحاد ما خصوصا مسئولین به نتایجی رسیده گرچه نتیجه قطعی نگرفته است. خصوصاً  در میان عامه مردم تاکنون نتوانسته است به نتیجه مطلوب خود برسد. زیرا عامه مردم، حتی از بعضی خواص، استقامتشان در مورد پایبندی به دین و نظام بالاتر است. پس باید با جهاد تبیین، روشنگری کرد و با رفتار حسنه مردم را آگاه نمود.  

رسا - زن در نظام سیاسی و اجتماعی و فرهنگی غربی چه جایگاهی دارد و تا چه اندازه نگاه جنسیت زده و کالایی به زن وجود دارد؟

زن در جامعه و فرهنگ غربی ابزار است، ابزاری برای کشورگشایی، اقتصاد، شهوت و غیره. لذا در مواقعی، زن شهروند درجه دو است و حتی نگاه انسانی به ایشان نیز نشده، کرامتش حفظ نشده است، سردمداران کشورهای غربی در بسیاری مواقع زن را به عنوان کالایی برای رسیدن به تمایلات دنیوی خود می بینند.

در ارتش زن را وارد می کنند و زن باید با وجود ظرافت جسمی و روحی کارهای خشن مردانه انجام دهد. اصلا جایگاه مادری و همسری او در بسیاری از موارد لحاظ نشده است. در اقتصاد، زن وسیله ای برای تبلیغ و فروش کالا است و سرمایه داران برای رسیدن به سود مادی بیشتر، زن را وسیله قرار می دهند.

جریان فمنیست در غرب محصول همین نگاه درجه دو به زن است. زن غربی از کالا بودن به ستوه آمد و طغیان کرد و بعد از دویست سال توانست به جامعه مرد سالار غربی ثابت کند که انسان است. زن غربی بعد از تحمل شکنجه های فروان توانست از دولتمران غربی اجازه شرکت در انتخاب را اخذ کند؛ اما تا کنون نتوانست انسانیت خود را ثابت کند و همچنان وسیله نیل به اهداف اقتصادی دولتمران غربی است.

البته اخیراً در بعضی از کشورهای اروپایی توجه به خانواده و صیانت از آن مطرح شده است، اما به دلیل فساد ریشه‌دار موجود در فرهنگ غربی، این صیانت ره به جایی نخواهد برد.

حجاب؛ مسئله‌ای عقیدتی نه تقلیدی

رسا - خانواده اصیل دینی چه مختصاتی دارد و چگونه زوجین می توانند با حفظ آداب دینی به سعادت اجتماعی کمک کنند؟ 

خانواده مهمترین بخش یک جامعه است که نقش مهمی در رشد و تعالی انسان ها دارد. در متون دینی اصلی ترین جایگاه رشد انسان ها متناسب با فطرت پاک توحیدی، کانون گرم خانواده است.

خانواده اصیل دینی خانواده‌ای است که در چارچوب دین، متناسب با فطرت در راستای رسیدن به هدف اصلی خلقت که همان رسیدن به کمال و تعالی است حرکت کند.

از مهمترین اهداف تشکیل خانواده با توجه به آیات قرآن رسیدن به آرامش است، هم چنین صداقت، حفظ احترام و تربیت متناسب با آموزه های اصیل دین، از دیگر اهداف تشکیل خانواده بوده که بیشترین توجه را به انسان می دهد. انسانی که اشرف مخلوقات معرفی شده است، داشتن این امور از جمله مختصات یک خانواده اصیل دینی است.

هر یک از زوجین می توانند با تقویت مبانی دینی خود و فرزندانشان و نیز الگوگیری از متون دینی به ویژه تعالیم روح بخش قرآن و روایات گهربار معصومین (علیهم السلام) به حفظ و تحکیم بنیان خانواده کمک کنند.

توجه به تربیت دینی در خانواده ها باعث حفظ سعادت و سلامت اجتماع می شود. خانواده اصلی ترین مرکز رشد انسان و محیط شکل گیری شخصیت اوست. وقتی شخصیت انسان ها در خانواده براساس تعالیم دینی رشد کرد و کرامت او حفظ شد، جامعه ای که این انسان ها در آن رشد می کنند از هرگونه تزلزل و آسیب و انحراف مصون خواهد بود. از این رو، سلامت و سعادت و تعالی هر جامعه ای در گرو وجود خانواده های متعهد، دیندار است و رشد و تعالی خانواده نیز در گرو سلامتی و حفظ آداب دینی زوجین است.

ارسال نظرات