۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۷۳۳۸۲۶

اختلاف شدید موسسات امنیتی اسرائیل در تعامل با تهدیدات مقاومت

اختلاف شدید موسسات امنیتی اسرائیل در تعامل با تهدیدات مقاومت
در میان بحران‌های فزاینده داخلی و خارجیِ لاینحل رژیم صهیونیستی، سران این رژیم و نهادهای امنیتی و نظامی آن هنوز نتوانسته‌اند درباره یک استراتژی واحد برای مقابله با تهدیدات مقاومت توافق کنند.

در پی ادامه نگرانی سران رژیم اشغالگر از تحولات اخیر و سریع منطقه که همگی بر خلاف میل و منافع این رژیم است، سفر سید «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان به سوریه که به زودی انجام خواهد شد، آنگونه که رسانه‌های عبری فاش می‌کنند، تبدیل به یکی از دغدغه‌ها و منبع نگرانی‌های جدید صهیونیست‌ها شده است.

نگرانی صهیونیست‌ها از نتایج سفر رئیسی به سوریه

رسانه‌های صهیونیستی در این زمینه گزارش دادند، سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به سوریه در روزهای آینده سفری استثنائی بوده و اسرائیل باید نگران پیامدها و نتایج این سفر برای خود در سطح سیاسی، امنیتی و حتی دیپلماتیک باشد.

کارشناسان صهیونیست معتقدند که نکته اصلی سفر رئیس جمهور ایران به سوریه، در جنبه راهبردی این سفر است؛ جایی که تهران استراتژی جدیدی را درباره سیاست‌های منطقه‌ای خود اتخاذ کرده‌ است. به ویژه اینکه سفر ابراهیم رئیسی به دمشق در شرایطی صورت می‌گیرد که ایران اخیرا توافقی را با عربستان برای احیای روابط امضا کرده و همه این‌ها در حالی است که اسرائیل گرفتار بحران‌های داخلی و خارجی متعدد است.

تحلیلگران صهیونیست ضمن ارزیابی نتایج خطرناک سفر رئیسی به دمشق، برای اسرائیل، تاکید کردند که اسرائیل اکنون در حال ثبت یک شکست خطرناک و سرنوشت‌ساز برای خود است؛ درحالی که ایران در حال تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی و تاثیرگذار در منطقه می‌باشد.

البته نگرانی صهیونیست‌ها از تحولات منطقه به ویژه با آغاز سال 2023 میلادی مسئله جدیدی نیست و تنش میان آنها از زمان امضای توافق ایران و عربستان به شدت بالا گرفته است.

شکست نظریه امنیتی اسرائیل

«ناصر اللحام» مدیر دفتر المیادین در فلسطین در این زمینه اعلام کرد: نگرانی رژیم صهیونیسی ناشی از شکست نظریه امنیتی این رژیم است؛ جایی که اسرائیلی‌ها اکنون متوجه شده‌اند اعتبار و قدرت آمریکا در جهان به شکل عمومی و در منطقه به شکل ویژه، افول کرده است. با افول قدرت آمریکا همه معادلات از نظر نظامی، امنیتی و سیاسی تغییر کرده و مقاومت قدرتمندتر از قبل شده است. اکنون می‌بینیم که جبهه کرانه باختری علیه دشمن صهیونیستی باز شده و تهدیداتی در این زمینه از جبهه اراضی اشغالی 1948 نیز وجود دارد.

هراس اسرائیلی‌ها از همگرایی عربستان و حزب‌الله و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

وی درباره درک و واکنش صهیونیست‌ها به این تغییرات گفت: تیتر اخبار و گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی بیانگر میزان توجه و درک این رژیم از تحولات اخیر منطقه است؛ جایی که صهیونیست‌ها بعد از توافق تهران و ریاض، نگران همگرایی عربستان با حزب‌الله و به دنبال آن بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هستند. بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، سنگ‌بنای بازسازی محور مقاومت و شکست پروژه عادی‌سازی با رژیم اشغالگر در منطقه خواهد بود.

اللحام تصریح کرد، اتفاقاتی که در منطقه افتاد، با چیزی که صهیونیست‌ها تصور می‌کردند بسیار متفاوت بود. اکنون رژیم اشغالگر کاملا ناامید است؛ زیرا انتظار آنچه که در سوریه و حتی لبنان اتفاق افتاد را نداشت و خود را در شرایطی می‌بیند که حتی آمادگی ورود به جنگ با یک طرف را نیز ندارد؛ چه برسد به جنگ با همه جبهه‌های مقاومت.

«عباس صباغ» خبرنگار المیادین در بیروت نیز اعلام کرد، شواهد نشان می‌دهد که در مرحله وحدت جبهه‌های مقاومت قرار داریم. سران رژیم اشغالگر امروز برخلاف دهه‌های گذشته بسیار نگرانند و قبل از انجام هر اقدامی مقابل مقاومت، ده‌ها بار فکر می‌کنند. معادلات جدیدی که مقاومت بعد از جنگ جولای 2006 ترسیم کرد اکنون تاثیرات خود را به خوبی نشان می‌دهد.

از سوی دیگر رسانه‌های عبری در واکنش جدید خود به توافق تهران و ریاض اعلام کردند، اکنون ایرانی‌ها می‌بینند که عصر جدیدی در خاورمیانه آغاز شده و ویژگی‌های این عصر جدید را می‌توان در تلاش کشورهای عربی برای همگرایی با سوریه و بازگشت این کشور به اتحادیه عرب برای نخستین بار از سال 2011 مشاهده کرد.

اختلاف شدید نهادهای امنیتی اسرائیل برای تعامل با تهدیدات مقاومت

«تسفی بارئیل» خاورشناس اسرائیلی و تحلیلگر امور عربی در روزنامه عبری «هاآرتص» اعلام کرد، درحالی که ارتش اسرائیل به حملات خود در سوریه ادامه می‌دهد، ایران مشغول تحکیم موقعیت منطقه‌ای خود می‌باشد و روابط این کشور با عربستان در وضعیت مثبتی قرار گرفته است. تغییراتی که اخیرا در منطقه رخ داده، آزادی عمل نیروی هوایی اسرائیل را در سوریه کاهش می‌دهد و حتی می‌تواند منجر به توقف کامل حملات ارتش علیه سوریه شود.

این خاورشناس صهیونیست افزود، در صورت تحققِ اقداماتی که عربستان درحال انجام آن است، به زودی سوریه به کشوری مستقل تبدیل می‌شود که از حمایت عربستان برخوردار است. بعد از آن ترکیه نیز از خاک سوریه عقب‌نشینی خواهد کرد و بعید نیست که روسیه در سیاست خود مقابل حملات اسرائیل به سوریه تجدید نظر کند و قصد واکنش به این حملات را داشته باشد.

علاوه بر آن بعد از گذشت نزدیک به یک ماه از زمان حمله موشکی از جنوب لبنان به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شمال فلسطین اشغالی، همچنان اختلافات شدیدی میان سرویس‌های امنیتی و نظامی این رژیم درباره این حمله وجود دارد. بخش اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی تاکید دارد که اسرائیل باید به گونه‌ای رفتار کند که انگار حزب‌الله نقشی در این حمله نداشته و عملیات موشکی مذکور توسط گروه‌های فلسطینی انجام شده است؛ اما نظر عوامل سرویس جاسوسی موساد برعکس است.

این درحالی است که مسئولان امنیتی رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهند که محور مقاومت درحال ایجاد یک شبکه پیشرفته نظامی علیه اسرائیل است. «امیر بوحبوط» خبرنگار نظامی وبسایت عبری والا در این زمینه اعلام کرد که بین سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل (امان) با موساد و سرویس اطلاعات خارجی اختلاف اساسی درباره ارزیابی سیاست جدید محور مقاومت به رهبری ایران علیه اسرائیل وجود دارد.

این تحلیلگر صهیونیست گفت، مسئولان امنیتی اسرائیل هشدار می‌دهند که محور مقاومت منطقه شامل ایران، حزب‌الله، سوریه، حماس و ... در تلاش برای ایجاد شبکه‌ای از سامانه‌های راداری پیشرفته در منطقه هستند. این شبکه انجام حملات هوایی علیه سوریه را برای اسرائیل به شدت سخت می‌کند.

در پی ادامه ابراز نگرانی‌های صهیونیست‌ها از تقویت چشمگیر جایگاه ایران در منطقه و تحولاتی که اخیرا در غرب آسیا رخ داده، روزنامه عبری معاریو دیروز در گزارشی اعلام کرد که در مرحله اخیر شاهد پیشرفت چشمگیر ایران در منطقه هستیم و این درحالی است که در میان رشد و پیشرفت ایران، اسرائیل از عرصه رسانه‌ای و سیاسی منطقه غایب شده است. چند هفته قبل «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل درباره چشم‌انداز همگرایی عربستان و اسرائیل صحبت می‌کرد و انتظار داشت قطار توافق‌های ریاض به سمت تل‌آویو حرکت کند؛ اما می‌بینیم که در واقعیت، قطار عربستان به سمت تهران درحال حرکت است.

این روزنامه عبری تاکید کرد، روابط بین عربستان و ایران از سرگرفته شده و در پی توافق این دو کشور برای احیای مناسبات خود، شاهد همگرایی ریاض با دمشق نیز هستیم و انتظار می‌رود قطار همگرایی عربستان به زودی به ایستگاه حزب‌الله برسد.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات