۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۷۳۳۸۴۹

مسأله اساسی اجرای قوانین حجاب است

مسأله اساسی اجرای قوانین حجاب است
در نشست تبیین مسئله حجاب کارشناسان تاکید داشتند، طرح‌های بسیار خوبی در زمینه عفاف و حجاب وجود دارد، ولی متاسفانه این طرح‌ها اجرا نمی‌شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، قوانین زیادی در زمینه حجاب و عفاف وجود دارد که نیاز به قانون بیشتر را مرتفع می کند ولی مسئله اساسی این است که در اجرای این قوانین نتیجه مطلوب حاصل نمی شود و مورد استقبال جامعه قرار نمی گیرد، برای حل این مشکل اساسی لازم است تدبیری اندیشیده شود تا شاهد ناهنجاری بی حجابی در سطح جامعه نباشیم.

در همین رابطه نشست «تبیین مسئله حجاب با تاکید بر آسیب شناسی و ارائه راهکار در ساحت رسانه» با حضورحجت الاسلام مقدمی، حجت الاسلام محمدی، آقای کفیل، خانم ها سالک، ظهیری، میرجعفری، حکیم زاده و بزرگی روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد.

سیسیس

حجت الاسلام مقدمی با بیان اینکه باید لذت های حلال و شیرین برای دیده شدن نوجوانان و جوانان  فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: اگر به جوانان راه درست را نشان دهیم به راه خلاف نخواهند رفت؛ خیلی از بی حجاب های که سن کمی دارند عناد و دشمنی با نظام و اسلام نداردند بلکه شرایط خوبی برای آنها فراهم نبوده که اینگونه شده اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه مجامع علمی باید تعریف دقیقی از حجاب واجب، مستحب و جرم انگاری آن ارائه دهند، ابراز داشت: البته نباید به کارهای علمی بسنده کرد، زیرا کارهای علمی ممکن است ما را از مسأله تبیین حجاب دور کند و باید برای امر حجاب امر به معروف لسانی در جامعه که اثر زیادی دارد رواج پیدا کند.

سیسیس

نقش تصمیمات حاکمیتی در بی‌حجابی

حجت الاسلام محمدی  تحلیل واقعیت از پایگاه مبانی خود را برای کنش رسانه‌ای مطلوب، لازم دانست و تاکید کرد: در بحث علت‌یابی بی حجابی، غیر از رسانه، تصمیمات نادرست حاکمیتی در مسائلی مانند مسکن، تحصیل و تولید را علت اساسی در گسست پیوند های اجتماعی دانست که منجر به بروز بی حجابی در جامعه می شود.

وی گسستگی پیوند اجتماعی را علت تاثیر رسانه های غربی بر روی جامعه دینی دانست و افزود: در صورت پیوند اجتماعی محکم، تکانه های اجتماعی در جامعه ما شکاف ایجاد نمی‌کند.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به بحران هویتی که در نسل جوان ما وجود دارد، تصریح کرد: شعار نه شرقی و نه غربی در دستگاه های حاکمیتی ما اجرا نمی شود و با وجود جریان توسعه در کشور، بستر برای فرهنگ بی حجابی در جامعه ایجاد شده است.

سیسیس

ظهیری با اشاره به اینکه تاکنون هیچ کتابی به جامعیت کتاب حجاب شهید مطهری نوشته نشده باشد، خاطرنشان کرد: کارهای خوبی در زمینه عفاف و حجاب صورت گرفته است و کار مهم‌تر تلاش برای از بین بردن امپراتوزی رسانه‌ای دشمن است که بر روی اذهان جوانان و نوجوانان ما تاثیر منفی گذاشته است.

وی عدم اقناع مخاطبین در بحث حجاب را نشناختن ذائقه آنها دانست و افزود: ما دچار کج فهمی های فرهنگی از مخاطبین خود در جامعه هستیم و یا افراد را از خود دور می کنیم به گونه‌ای که بگویند از ما نیستند و یا آنقدر دایره جذب را بزرگ می‌کنیم که کسانی که خلاف قانون و جرم مرتکب می شوند مورد برخورد قانونی قرار نمی گیرند.

ظهیری تصریح کرد: ما کمبود قانون حجاب نداریم اما برخی از قوانین، آمرین به معروف و ناهین از منکر را به شدت محدود می کند که باید این قوانین هم اصلاح شود.

وی با اشاره به سرعت گسترش فضای مجازی و رسانه ها در جامعه عنوان کرد: بیشتر افراد جامعه بدون سواد رسانه ای در فضای مجازی قرار دارند و لازم است قوانین فضای مجازی و روش صحیح استفاده از آن در مراکز آموزش تدریس شود تا از آسیب های این فضا جلوگیری شود.

سیسیس

در این نشست خانم سالک با اشاره به طرح های بسیار خوبی که سازمانها و نهادهای فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب نوشته‌اند، اظهار داشت: سوال بسیار مهمی که مطرح می شود این است که چرا این طرح ها به اجرا در نمی‌آید و به آنها عمل نمی شود؟

وی در ادامه گفت: باید جهاد تبیین را از مسئولین و نهادهای حاکمیتی شروع کنبم و طرح هایی که در رابطه با حجاب و عفاف تصویب شده است را آنها اجرا کنند و در مرحله بعد جهاد تبیین را  در سطوح دختران جوان و نوجوان داشته باشیم.

بعضی مراکز حاکمیتی مروج مد هستند

سالک عنوان کرد: بیشتر لباس هایی که در جامعه رواج پیدا می کنند و مد می شود از مراکزی تهیه می‌شوند که مسئول این مراکز، نهادهای حاکمیتی هستند و این مسئله نشان دهنده آن است که  هنوز حاکمیت به حجاب و عفاف توجه لازم را ندارد.

سالک در ادامه عنوان کرد: برای حل مسئله حجاب ابتدا باید از نهاد های حاکمتی شروع کنیم و سپس در سطح جامعه به دنبال تحقق حجاب و عفاف باشیم.

سیسیس

میرجعفری مسئله حجاب را یکی از مسائل اساسی جامعه دانست و گفت: خیلی ها می گفتند که حجاب سیاسی نیست در حالی که حجاب در جامعه ما همواره سیاسی بوده و در زمان انتخابات بیشتر از بحث حجاب برای اهداف سیاسی استفاده می‌شد.

بی‌حجابی ناشی از سبک زندگی غربی

وی در ادامه بی حجابی را ناشی از سبک زندگی غلط دانست و اظهار کرد: حجاب بخشی از سبک زندگی غربی است و در شرایطی که تمام نمادهای مدرنیته برای جهانی شدن در جامعه وجود دارد بی حجابی امری طبیعی است.

میرجعفری با اشاره به اینکه در زیست عفیفانه حتما باید حجاب و عفاف لحاظ شود، خاطرنشان کرد: بی حجابی در سطح جامعه  ناشی از شیوه زندگی خانواده ها در سال‌های گذشته بوده است که حجاب را در سطح روابط خانوادگی رعایت نمی کردند و امروز در جامعه در سطح عمومی ظهور و بروز پیدا کرده است.

سیسیس

حکیم زاده با بیان جمله ای از مرحوم صفایی حائری مبنی بر این که «مسائل اساسی دینی باید با تعقل و تفکر همراه باشد و در مرحله بعد با استفاده از کتاب و سنت تربیت به تدریج صورت گیرد» اظهار داشت: با تحمیل و تنبیه نمی‌توان نوجوان و جوان را تربیت کرد و در جامعه‌ای که پدر، مادر، مربی و رسانه هر کدام حرف متفاوت می زنند، انتخاب صحیح کار دشواری است که جوانان و نوجوانان باید بتوانند انتخاب درست داشته باشند.

ایجاد گفتمان حجاب

وی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب به دلیل مشکلات زیاد در زمینه های مختلف، فرصت تفکر در مسائل تربیتی کمتر وجود داشت، خاطرنشان کرد: اکنون که دغدغه مشترک در جامعه شکل گرفته است، باید گفتمان حجاب شکل بگیرد مانند گفتمان فرزند نیاوری که قبلا مطرح بود و نتیجه داد.

حکیم زاده در ادامه ابراز کرد: باید در مدارس و آموزشگاه ها بر روی اعتقادات جوانان کار بیشتری صورت بگیرد و ابتدا اعتقاد به خدا و معاد گفته شود و با بیدار شدن فطرت رعایت حجاب و عفاف را شاهد باشیم از این طریق می توان آسیب های جامعه را ریشه ای حل کرد.

سیسیس

بزرگی با اشاره به اینکه ما کار پژوهشی زیاد و به اندازه کافی در حوزه حجاب داشته ایم، عنوان کرد: چرا با وجود قوانین جامعی که داریم در مرحله اجرا مورد استقبال قرار نمی گیرد؟ ولی متنی که در ساحت اندیشه نخبگانی و عمومی از طرف غرب مطرح می‌شود مورد استقبلال عموم مردم قرار می گیرد؟

وی در ادامه جبهه مقابل را در حوزه واژه سازی مبانی اندیشه فلسفی موفق دانست و عنوان کرد: ما ادبیات دینی را در بدترین حالت و با راحت طلبی کامل ارائه می دهیم و در نتیجه مورد استقبال عموم جامعه و اقع نمی شود.

بزرگی با اشاره به اینکه خیلی از مسائلی که معلمان دینی ارائه می دهند مورد قبول دانش آموزان نیست، گفت: معلمان دینی مسئله را از جهان ذهن خود می بینند و برای تعلیم لازم است که جهان را از دیدگاه مخاطبان نیز ببینند و همراه با او  تجربه کنند تا بتوانند درک صحیحی از مطالب داشته باشند.

ارسال نظرات