۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۱
کد خبر: ۷۳۳۹۲۸
به رسم آیه‌ها؛

سرمایه معنوی شعر فارسی

سرمایه معنوی شعر فارسی
در این سخن نگاشت به مرور آیات‌ مورد اشاره در بیانات حضرت آیت‌ الله العظمی خامنه‌ای در دیدار شاعران و اساتید زبان فارسی می پردازیم.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دیدار شاعران و اساتید زبان فارسی (۱۴۰۲/۰۱/۱۶)، پیرامون اهمیت شعر فارسی به آیه‌ای از قرآن اشاره کردند که رسانه KHAMENEI.IR این آیه و بیانات رهبر معظم انقلاب درباره آن را در این سخن نگاشت مرور میکند.

رهبر معظم انقلاب می فرمایند:«جزو خصوصیّات شعر فارسی تولید سرمایه‌های معرفتی و معنوی است... یعنی ما قلّه‌های شعر فارسی را که نگاه میکنیم، یا حکیمند ــ [مثل] نظامی یا حکیم فردوسی؛ فردوسی یک حکیم است و شاهنامه واقعاً کتاب حکمت است ــ یا مولانای معرفت و عرفان و معنویّتند یا حافظ قرآنند‌ یا مثل سعدی کتابشان پُر از حقایق و معارف حِکمی و معنوی است. همین‌طور از آن بالا شما بگیرید بیایید پایین تا برسیم به سعدی، به حافظ، به جامی، به صائب، به بیدل؛ ببینید، اینها همه حکیمند، همه‌ی [اشعار] اینها حکمت است؛ یعنی شعر ما، شعر فارسی، در طول زمان حاملِ حکمت بوده، حاملِ معرفت بوده، سرمایه‌های معنویِ ما را حفظ کرده و بر آنها افزودهشعرای برجسته‌ای که حالا بعضی‌شان را اسم آوردیم، مثل ناصرخسرو، مثل نظامی گنجوی، مثل خاقانی، مثل خود مولوی، مثل سعدی، اینها به معنای واقعی کلمه مصداق همان «اِلَّا الَّذینَ آمَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ ذَکَرُوا اللهَ کَثیرا» در آخر سوره‌ی شعراء هستند؛ [آنجا که میفرماید] که «وَ الشُّعَراءُ یَتَّبِعُهُمُ الغاوونَ * اَ لَم تَرَ [اَنَّهُم فی کُلِّ وادٍ یَهیمونَ * وَ اَنَّهُم یَقولونَ ما لا یَفعَلونَ] * اِلَّا الَّذینَ آمَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ ذَکَرُوا اللهَ کَثیراً وَ انتَصَروا مِن بَعدِ ما ظُلِموا»؛(۱) یعنی مصداقِ همینند؛ واقعاً این‌جوری است که شعرای بزرگ ما مصداق این هستند. این گذشته‌ی ما است.»

۱) سوره‌ی شعرا، آیات ۲۲۴ تا ۲۲۷؛ «و شاعران را گمراهان پیروى میکنند. آیا ندیده‌اى که آنان در هر وادی‌ای سرگردانند؟ و آنان هستند که چیزهایى میگویند که انجام نمیدهند؛ مگر کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده و خدا را بسیار به یاد آورده و پس از آنکه مورد ستم قرار گرفته‌اند یارى خواسته‌اند...»

سرمایه معنوی شعر فارسی

ارسال نظرات