۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۷۳۳۹۶۷

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۲/۱۴؛ هشدار فعالیت سامانه بارشی در ۸ استان

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۲/۱۴؛ هشدار فعالیت سامانه بارشی در ۸ استان
سازمان هواشناسی با صدور هشدار فعالیت سامانه بارشی در ۸ استان از بارش باران،‌ عدوبرق و وزش باد شدید طی امروز تا دوشنبه آینده در ۱۰ استان کشور خبر داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های خراسان شمالی، مازندران، گیلان، نیمه شمالی خراسان رضوی، شمال و شرق سمنان رگبار باران همراه بار رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق آذربایجان شرقی، اردبیل،‌ زنجان،‌ نیمه شمالی خراسان جنوبی و نیمه جنوبی خراسان رضوی رگبار پراکنده،‌گاهی رعدوبرق روی می‌دهد.

فردا جمعه در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی رگبار،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

شنبه هفته آینده در برخی از مناطق شمال غرب و یکشنبه در برخی مناطق شمال غرب و ارتفاعات البرز غربی بارش‌های پراکنده روی می‌دهد. دوشنبه آینده در برخی منطق شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می‌شود.

به گزارش تسنیم، امروز در برخی مناطق شمال شرق، شرق، جنوب شرق، سمنان،‌ تهران، البرز، شمال مرکزی، قم، شمال و شرق اصفهان، خوزستان و بوشهر، فردا در برخی مناطق شرق و جنوب شرق، یکشنبه آینده در شمال غرب و غرب، دوشنبه در برخی مناطق غرب، شمال غرب، بخش‌هایی از مرکز، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و شرق سواحل دریای خزر در برخی ساعات وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش بینی شده است.

از روز جمعه تا یکشنبه آینده در بیشتر مناطق کشر به ویژه مناطق واقع در نیمه شمالی دما افزایش می‌یابد. امروز خلیج‌فاس،‌ دریای عمان و تنگه هرمز و فردا خلیج‌فارس مواج خواهد بود.

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: جمعه 1402/02/15

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، احتمال ریزش تگرگ در مناطق مستعد، وزش باد شدید موقت، گاهی گردوخاک، کاهش نسبی دما

منطقه اثر:

پنجشنبه 1402/02/14: نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی.

جمعه 1402/02/15: خراسان شمالی، خراسان رضوی، شرق سمنان و گلستان.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، صاعقه، احتمال تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال طغیان رودخانه‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: اجتناب از اسکان در بستر و اطراف مسیل‌ها و احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لای‌روبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: جمعه 1402/02/15

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید و در نواحی مستعد گردوخاک همراه با کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

پنجشنبه 1402/02/14: خوزستان، بوشهر، جنوب فارس، تهران، سمنان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، یزد و شرق اصفهان.

جمعه 1402/02/15: شمال سیستان و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به‌ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیّم برای نهال‌ها.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات