۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۷۳۴۰۵۱
قالیباف:

اولویت سیاست خارجی ما ارتباط با همسایگان است

اولویت سیاست  خارجی ما ارتباط با همسایگان است
قالیباف در دیدار اسماعیل‌اُف بر همکاری‌های پارلمانی دو کشور تاکید و تصریح کرد که اولویت سیاست خارجی مجلس ارتباطات با کشورهای همسایه و منطقه به ویژه کشورهای اسلامی است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشست خبری مشترک با نورالدین جان اسماعیل‌اُف همتای ازبکستانی خود گفت: در دیدار با رئیس مجلس ازبکستان بر همکاری‌های پارلمانی دو کشور تاکید شد و این‌که همکاری‌ها نیازمند وجود سرعت بیشتری در انجام توافقات صورت گرفته و تصویب آن در پارلمان‌های دو کشور است. بسیار خوشحالیم که میزبان آقای نورالدین اسماعیل‌اف رئیس مجلس ملی جمهوری ازبکستان هستیم که امروز سفر رسمی خودشان را آغاز کردند. اولویت سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارتباطات با کشورهای همسایه و منطقه به ویژه کشورهای اسلامی است، یکی از محورهای جدی تعاملات و توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در بخش‌های مختلف با کشورهای حوزه آسیای مرکزی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه آسیای مرکزی کشور دوست و برادر ازبکستان کشوری است که از جهت جمعیت رتبه اول را دارد و فرصت‌های بسیار خوبی برای همکاری بین ایران و ازبکستان مهیاست به خصوص در حوزه مسائل اقتصادی و توسعه ارتباطات، حمل و نقل و ترانزیت در محور شمال – جنوب به عنوان اولویت ویژه منطقه و محور شرقی و غربی یک نقش جدی و اساسی وجود دارد.

قالیباف با اشاره به سفر سال گذشته‌اش به تاشکند گفت: در آنجا صحبت‌های مفصلی صورت گرفت و بعد هم رئیس‌جمهور سفر رسمی به ازبکستان داشتند و موضوع ارتباطات چندجانبه و دوجانبه مطرح شد. ماه آینده نیز میزبان رئیس‌جمهور ازبکستان در تهران هستیم. توسعه روابط به خصوص از جهت مسائل اقتصادی، حمل و نقل، تسهیل‌گری، عبور کامیون‌ها و ارتباطات در محور شمال – جنوب به اضافه نقش در تحولات فرهنگی دو کشور موضوع مهمی است و این‌ها فرصت‌های بزرگی است که می‌تواند سقف تجارت و تعاملات فرهنگی را گسترش داده و همچنین همکاری در حوزه امنیت منطقه داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی به مشکلات موجود در کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: با توجه به موضوعات افغانستان، همکاری جدی باید بین کشورهای همسایه برای کمک به افغانستان صورت گیرد و معتقدیم تمامی گروه‌ها در افغانستان باید در تشکیل دولت ملی نقش داشته باشند تا امنیت و توسعه در آنجا شکل بگیرد و این موارد در نشست مشترک با رئیس مجلس ملی ازبکستان مطرح شد و امیدوارم این نشست‌ها و رفت و آمدها باعث توسعه روابط و توسعه مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی منطقه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در این جلسه بر لزوم همکاری‌های پارلمانی بین دو کشور تاکید شد البته این همکاری‌ها منوط به این است که قراردادها و توافقات با سرعت بیشتری در پارلمان های دو کشور تصویب شود. همچنین همکاری‌های منطقه‌ای در نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المجالس کشورهای آسیایی و اسلامی و در سطح بین‌المللی ادامه داشته باشد و با آرای منسجم باعث پیشرفت و انسجام کشورهای‌مان شویم.

نورالدین جان اسماعیل‌اُف رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان نیز با بیان این‌که رئیس جمهور این کشور ماه آینده به این کشور سفر خواهد کرد، گفت: در سال‌های اخیر روابط ایران و ازبکستان در تمامی زمینه‌ها توسعه پیدا کرده است. امروز با آقای قالیباف درباره وضعیت کنونی و دورنمای توسعه روابط دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر داشتیم در سال‌های اخیر روابط دو کشور در تمامی زمینه‌ها بیش از پیش توسعه پیدا کرده که ناشی از اراده قطعی روسای جمهور است.

وی با بیان این‌که توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی مورد تاکید است، گفت: توسعه روابط و همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل و ترانزیت اهمیت زیادی دارد.

اسماعیل اف با اشاره به توسعه همکاری‌های پارلمانی ایران و ازبکستان اضافه کرد: در سال‌های اخیر گام‌های بلندی برای توسعه همکاری‌های دو کشور برداشته شده مذاکرات امروز در ادامه گفت‌وگوهای روسای دو پارلمان در تاشکند بود. ما امکانات زیادی برای توسعه روابط داریم البته اینها به دلیل فعالیت‌های بیشتر گروه‌های پارلمانی دو کشور است. وقتی دولت‌های دو کشور برای توسعه روابط تلاش می‌کنند پارلمان‌ها هم باید سهم خود را ایفا کنند و به دنبال توسعه پایه‌های حقوقی روابط و تسهیل اجرای قراردادها بوده و سهم خود را اجرا کنند.

رئیس مجلس ازبکستان با بیان این‌که سیاست‌ خارجی دو کشور اشتراکات زیادی دارد، اظهار کرد: دولت ازبکستان مانند دولت جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با کشورهای منطقه را در اولویت قرار داده است. امروز با رئیس مجلس ایران درباره فعال‌تر کردن همکاری‌ها در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به توافقاتی رسیدیم.

وی با اشاره به طرح موضوع افغانستان با دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هر دو کشور مرز مستقیمی با افغانستان دارند و وضعیت افغانستان برای دو کشور و کشورهای همسایه بسیار مهم است و اینکه افغانستان از صلح و ثبات برخوردار باشد. از این جهت فکر می‌کنیم ازبکستان و ایران تا حد امکان تلاش کنند تا وضعیت افغانستان بهتر شود. در ماه آینده رئیس جمهور ازبکستان سفر رسمی به ایران خواهد داشت. امیدوارم این سفر امکانات و اقتضائات جدیدی در توسعه روابط دو کشور باز کند.

ارسال نظرات