۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۷۳۴۱۲۱

اولین شهید امر به معروف و نهی از منکر کیست؟

اولین شهید امر به معروف و نهی از منکر کیست؟
شهادت «حمیدرضا الداغی» شهید مظلوم و مقتدر امر به معروف و نهی از منکر و مدافع ناموس اخیر کشور بهانه‌ای شد تا به معرفی و مرور نحوه شهادت سه شهید شاخص امر به معروف و نهی از منکر استان تهران بپردازیم.

شهادت «حمیدرضا الداغی» شهید مظلوم و مقتدر امر به معروف و نهی از منکر و مدافع ناموس، بهانه‌ای شد تا به معرفی سه شهید شاخص امر به معروف و نهی از منکر استان تهران بپردازیم. 

*** شهید ناصر (عباس) ابدام (اولین شهید امر به معروف و نهی از منکر)

نام شناسنامه‌ایش ناصر بود اما خانواده‌اش به نیت اینکه غلام حضرت عباس(ع) باشد، عباس صدایش می‌کردند؛ شهیدی که در ۳۰ شهریور ۱۳۵۴ در خرّم‌آباد پا به این جهان گذاشت تا در ۳۰ شهریور ۱۳۶۹ با اینکه سن و سالی نداشت در تهران به درجه رفیع شهادت برسد و اولین شهید امر به معروف و نهی از منکر باشد؛ نوجوانی که با حدود ۱۵ سال سن زودتر از مابقی آدم‌های زمانه‌اش به پرواز درآمد، اوج گرفت و به خدا رسید.

عباس قصه ما در بهترین روزهای زندگیش بود، در روزهایی که معمولا ما آدم‌ها توی آن مشغول بازی‌بازی‌ها و سرگرمی‌های خودمانیم و اصولا کاری به اطرافمان نداریم، که یک روز که در راه نماز جمعه بود، هرچه با خودش کلنجار رفت که مثل بقیه باشد غیرتش اجازه نداد و مثل بسیاری از ما آدم‌ها از کنار هتک حرمت ناموس مردم عبور نکرد و در پارک لاله تهران، زمانی که تعدادی اوباش مزاحم یک خانم شده بودند به آن ارازل تذکر داد.

اما در این جریان یکی از اوباش بجای اینکه سر به راه شود و دست از کار زشت خود بشوید، از جورابش قدّاره کشید و بلافاصله آن را در قلب بزرگ عباس کوچک، فرو کرد و بیرون کشید و دوباره به این شکل قدّاره را هفت بار در بدن کوچک عباس فرو برده و بیرون کشید و هر بار گوشه‌ای از اعضای بدن عباس را پاره کرد و به این ترتیب عباس با بدن پاره‌پاره و لبان تشنه هم‌چون مرادش علمدار دشت کربلا به شهادت رسید.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات