۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۷۳۴۱۸۵
معرفی موسسه مدینه فاضله؛

"مدینه فاضله"موسسه‌ای در حوزه جوانی جمعیت

در سال ۱۴۰۰ موسسه‌ای مستقل با نام مدینه فاضله تحت مدیریت حجت الاسلام شفیعی در حوزه تخصصی آموزش جمعیت و اقناع نخبگان تاسیس شد.

موسسه مدینه فاضله در زمینه جوانی و افزایش جمعیت، از سال 1400 فعالیت های خود را آغاز کرده است. در این مدت توانسته با تشکیل نشست‌ها و همایش های تبیینی گام های موثری را درجهت آگاهی بخشی و اقناع افکار عمومی بردارد. خدمت به خانواده های طلاب پرفرزند و تربیت کنشگر و مبلغ افزایش جمعیت نیز از جمله فعالیت های موفق این موسسه بوده است. طرح های جدید و تبلیغ گستر ه از جمله اهداف این موسسه است که در همین رابطه خبرنگار گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا با مدیر موسسه مدینه فاضله حجت الاسلام محمد تقی شفیعی مصاحبه‌ای را انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

حجت الاسلام شفیعی در رابطه با چگونگی شروع فعالیت در زمینه جمعیت گفت: پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب که از سال ۸۵ در مورد جمعیت توصیه‌های داشتند و از سال ۹۰، ۹۱ به صورت علنی مساله جوانی جمعیت را مطرح کردند؛ از سال ۸۷ به صورت فردی فعالیت کنشگری جمعیت را آغاز کردم.

پزوهشگر حوزه جمعیت در ادامه گفت: از سال 92 با تشکیل جلسات تبینی، سخنرانی‌ها و نشست های نخصصی فعالیت را به صورت جمعی، زیر نظر موسسات شروع کردیم که حاصل آن تشکیل جلسات متعدد و کارگاههای تربیت مبلغ کنشگر جمعیت ‌بود.

حجت الاسلام شفیعی در ادامه گفت: در سال ۹۴، ۹۵ تصمیم گرفتیم کتابی که به بررسی دیدگاه های مختلف درباره کاهش یا افزایش جمعیت و آسیب های کاهش جامعیت می پردازد را با عنوان کابوس سالمندی منتشر کنیم

نویسنده کتاب «کابوس سالمندی» با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ موسسه‌ای مستقل در حوزه تخصصی آموزش جمعیت و اقناع نخبگان با عنوان مدینه فاضله تاسیس کردیم، عنوان کرد: در این مدتی که موسسه را ایجاد کرده ایم، همایش ها و مناظرات زیادی در حوزه جمعیت در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار کرده ایم.

پزوهشگر حوزه جمعیت در ادامه افزود: در مورد ازدواج و سن ازدواج، با معاونت‌های بهداشت و درمان وزارت بهداشت و درمان و همچنین با استانداری‌های تقریباً ۳۱ استان کشور جلساتی درباره بحث جمعیت برگزار کرده ایم.

حجت الاسلام شفیعی با تاکید بر اینکه به دلیل فشردگی کارهای آموزشی کمتر توانسته‌ایم به کارهای خدماتی بپردازیم، گفت: از جمله کارهای خدماتی که انجام داده ایم، پرداخت وام به خانواده های طلاب پر فرزند است که به مدت هشت سال است که ادامه دارد.

پزوهشگر حوزه جمعیت با بیان اینکه به دلیل کمبود و محدود بودن منابع مالی نتوانستیم به غیر طلاب خدمات داشته باشیم،ابراز کرد: وام ‌های که طلاب پرداخت می‌شود بدون سود و حتی بدون کارمزد می‌باشد.

نویسنده کتاب «کابوس سالمندی» با اشاره به اینکه کارهای خدماتی از اهداف اولیه کانون فرهنگی ما نبوده است، مطرح کرد: تقسیم گوشت گوسفند قربانی و صدها سبد کالا بین نیازمندان در زمان کرونا که از طرف خیرین تهیه می شد از جمله دیگر کارهای خدماتی موسسه بوده است.

حجت الاسلام شفیعی ایجاد گفتمان نخبگانی و عمومی در بین آحاد مردم را از اهداف اصلی موسسه مدینه فاضله دانست و تصریح کرد: اکنون مشغول تهیه طرحی به نام ناشر هستیم در کل کشور می خواهد انجام می شود.

نویسنده کتاب «کابوس سالمندی» در ادامه عنوان کرد: در این طرح در هر استانی چهل مبلغ با ساز و کار خاصی که تعریف می‌شود به تبلیغ می‌پردازند تا برای مردم در اماکن مذهبی و فرهنگی مانند مساجد و هیئات اقناع اتفاق بیفتد.

ارسال نظرات