۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۷۳۴۲۰۶
استاد انصاریان:

از دست دادن نعمت‌ها نتیجه کفران نعمت و گناه است

از دست دادن نعمت‌ها نتیجه کفران نعمت و گناه است
استاد انصاریان با تأکید بر این‌که خدمت به خلق‌الله تجلی شکر الهی است، گفت: گره خوردن در زندگی و از دست رفتن نعمت‌ها تنها بخشی از آثار کفران نعمت و انجام گناه است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین انصاریان، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، در ادامه تبیین روایتی از رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله در رابطه با هفت حقیقتی که عمل بدان ایمان را کامل و درب‌های بهشت را به روی انسان باز می‌کند، اظهار داشت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله در نخستین فراز این حدیث، کامل کردن وضو را یکی از هفت حقیقت رسیدن به ایمان کامل ذکر می‌کنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه ضمن اشاره به فرازهایی از آیه شریفه «وَأَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً …»[۱]، با تأکید بر این‌که خداوند متعال نعمت‌ها و نیازهای مادی و معنوی را کامل عطا نموده است، اظهار داشت: عقل، فطرت، باطن قلب، انبیاء، ائمه طاهرین و قرآن کریم برجسته‌ترین نعمت‌های معنوی است که خداوند متعال به بشر اعطا نمودند.

وی با تأکید بر این‌که اعطای ذات اقدس الهی از روی کرامت است، خاطرنشان ساخت: بر اساس آیات سوره آل‌عمران و سوره مبارکه توبه، هر انسانی که دچار بخل شود، یعنی علی‌رغم داشتن دارایی به نیازمندی کمک نکند و تا آخر عمر این بخلش ادامه یابد و ازآنچه خدا به او داده به بندگان خدا کمک نکند، در قیامت اهل دوزخ و گرفتار آتش جهنم خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین انصاریان در اشاره به روایتی از کتاب شریف جامع السعادات مرحوم ملا مهدی نراقی، بابیان این‌که روایات ائمه اطهار علیهم‌السلام عناصر ساختن زندگی پاک و سالم را به‌خوبی تبیین نموده،، قران کریم برای تجلی زندگی مطهر و سعادت انسان نازل‌شده است.

وی با تأکید بر این‌که اگر مردم از قران کریم و روایات بهره نگیرند، زندگی‌شان پر از فساد و گناه آلودگی خواهد شد، تصریح کرد: روایات ترجمان قرآن کریم است که آیات الهی را موشکافانه تبیین می‌کند. کسی که می‌گوید من روایات را قبول ندارم، اصل دین را قبول ندارد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در تبیین روایات «اَلْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنَ اَلْکَعْبَةِ» و « مَثَلُ اَلْمُؤْمِنِ کَمَثَلِ مَلَکٍ مُقَرَّبٍ وَ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ أَعْظَمُ حُرْمَة عِنْدَ اَللَّهِ»، یادآور شد: ارزش مؤمنی که ایمانش کامل باشد از کعبه و ملائکه مقرب الهی بالاتر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در اشاره به عوامل فقر، جنایات قلدران، استعمارگران و زورگویان کره زمین را از مهم‌ترین این عوامل برشمرد و ابراز داشت: آمریکا، فرانسه و انگلیس با تسلط ۴۰۰ ساله بر قاره افریقا و غارت این منطقه، ملت‌های این سرزمین را در فقر نگه‌داشته‌اند. قیام علیه قلدران، زورگویان عالم و قطع کردن دست استعمارگران و استثمارگران از ثروت‌های خدادادی، راهکاری قرآنی برای رهایی ملت‌ها از فقر و تهی‌دستی است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین انصاریان بابیان این‌که هر ملتی در برابر زیاده‌خواهی‌های استعمارگران بایستد و دست آن‌ها را از ثروت‌های ملی الهی قطع کند، در مسیر کاهش و از بین رفتن فقر قدم بر خواهد داشت، یادآور شد: بر اساس روایات اسلامی، کسی که برای گرفتن مالش از دست ستمگر قیام کند و درراه برگرداندن اموال خدادادی کشته شود، شهید است.

وی ضمن تبیین آیه شریفه « وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ»[۲]، شکر نعمت را مهم‌ترین عامل رهایی انسان از فقر توصیف کرد و ابراز داشت: قران کریم عمل خیر و درست و حرکت مثبت، کوشش و عبادت صحیح و خدمت مخلصانه به خلق را عملی شاکرانه ذکر می‌کند. « اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُکْرًا وَقَلِیلٌ مِنْ عِبَادِیَ الشَّکُورُ»[۳]، عمل انسان، وادی طلوع و تجلی شکر الهی است نه زبان او.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این‌که تبدیل نعمت خدا به عبادت و خدمت به خلق تجلی شکر است، تصریح کرد: شکر، تمام نعمت‌های الهی را به عمل خالصانه تبدیل می‌کند. دروغ،غیبت، تهمت و بدگویی و بی‌آبرو کردن آبروداران از برجسته‌ترین اعمال ناسپاسی و کفران نعمت است که عذاب الهی را در دنیا و آخرت در پی دارد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین انصاریان گره خوردن در زندگی و از دست رفتن نعمت‌ها را تنها بخشی از آثار کفران نعمت و انجام گناه توصیف کرد و ابراز داشت: کم‌رمق بودن سفره مادی انسان، نشاءت گرفته از قلدری ظالمان یا تحت تأثیر گناهان، زیاده‌روی‌ها و خطاهای خود انسان است.


[۱] – آیه ۲۰ سوره لقمان

[۲] – آیه ۷ سوره ابراهیم

[۳] – آیه ۱۳ سوره سبأ

ارسال نظرات