۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱
کد خبر: ۷۳۴۲۳۳
در گفت و گو با رسا مطرح شد؛

تشکیل نظام مسائل از مهم ترین راه های مقابله با شبهات

تشکیل نظام مسائل از مهم ترین راه های مقابله با شبهات
حجت الاسلام افشاری با تمجید از اقدامات حوزه در پاسخگویی به شبهات، این اقدامات را کافی ندانست و تشکیل نظام مسائل را یکی از مهم ترین کار ها در پاسخگویی به شبهات ذکر کرد.

حجت الاسلام حامدرضا افشاری از اساتید حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، عملکرد حوزه علمیه در پاسخگویی به شبهات و چگونگی ادامه راه علمای سلف را مورد بررسی قرار داد.

وی با اشاره به معنای شبهه در لغت، به بیان منشأ به وجود آمدن شبهات پرداخت و گفت: شبهه در لغت به معنای شباهت و همسانی است و شبهه در دین، در واقع به این معناست که بحث هایی شبیه به حقایق دینی مطرح می شود؛ امروز بیشتر شبهات، حول محور شبهات فکری است که از دو منشأ سرچشمه می گیرد؛ گاهی به دلیل ضعف در علم، پیرامون موضوع مورد نظر، و گاهی هم از روی دشمنی، برای به اشتباه انداختن مردم، شبهه تولید می شود.

وی در ادامه به کافی نبودن  فعالیت های صورت گرفته حوزه و موسسات کلامی اشاره کرد و  بیان کرد: امروز با گسترش فضای مجازی، پاسخگویی به شبهات از اهمیت بیشتری برخوردارد است؛ الحمدلله کار های خوبی در حوزه صورت گرفته است، موسسات و مراکز خوبی به امر پاسخگویی به شبهه و ترویج اعتقادات صحیح انجام می دهند، که البته کافی نیست.

این استاد دانشگاه، مقابله با بمباران میلیون ها شبهه که از سوی دشمن انجام می شود را منوط به تشکیل نظام مسائل در موضوعات مختلف دانست.

حجت الاسلام افشاری، اهمیت پرداختن به علم کلام را مربوط به فطرت حقیقت جوی انسان دانست و در این باره افزود: انسان فطرتا به دنبال حقیقت و مهم ترین پرسش انسان از مبدا و معاد  است؛ در روایت معروفی از حضرت امیر نقل شده: «خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجا امده، به کجا امده و به کجا می رود»، اساس علم کلام همین فرمایش امیرالمومنین است.

وی با تاکید بر تعریف نظام مسائل برای شبهات، از شناخت جامعه و مسائل آن به عنوان ضروریات مقابله با شبهات نام برد و افزود: ابتدا باید جامعه و مسائل آن را بشناسیم، سپس نظام مسائل شکل بگیرد و با توجه به آن نظام مسائل، به ریشه به وجود آمدن شبهه بپردازیم تا با به وجود آمدن شبهه ی جدید، دیگر نیاز به پاسخگویی نباشد، چرا که ریشه حل شود، دیگر شبهه ایجاد مسئله و چالش نمی کند، این کاری است که علما قدیم انجام می دادند.

حجت الاسلام افشاری، ارتباط نزدیک با مردم و اقشار مختلف جامعه را از دیگر نیاز های مقابله با شبهات ذکر کرد.

ارسال نظرات