متأسفانه در دانشگاهها الگوی تربیتی و فرهنگی جامعی نداریم
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در مراسم گرامیداشت روز معلم و استاد که در تالار شیخ مفید این دانشگاه برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته معلم و شهدای دانشگاه گفت: آیات آخر سوره توبه به مقام استادی پیامبر اشاره می کند و با توجه به تفاسیری که ارائه شده است میتوان ویژگی های یک استاد کامل را از آن برداشت کرد که مهمترین آنها عبارتند از، ارتباط با عالم قدسی و آسمان ها، همدلی و همزبانی با فراگیران علم، لبریز بودن از عشق به هدایت و سخت بودن دیدن گمراهی دیگران، حرص و جوش و خروش داشتن بر هدایت دیگران و مشتاق بودن بر مهر و محبت داشتن، تمام این ویژگی های یک استاد کامل است که در وجود رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم وجود داشت که همیشه به دنبال هدایت و راهبری دل و جان مردم بود.
وی با اشاره به شخصیت استاد شهید مطهری افزود: اینجانب در سال ۵۶ که در دروس حوزوی شهید مطهری شرکت داشتم ویژگی های اخلاقی بسیار ممتازی را در ایشان دیدم که برای من آموزنده بود، ایشان در حوزه فکری و اندیشهای دارای فکری عمیق بودند که بسیار کم نظیر بود و وقتی شروع به تدریس میکرد همه وجودش شور و عشق به آموختن بود، همچنین حوصله و تعامل قوی با طلاب از ویژگیهای ممتاز استادی ایشان بود، لذا اساتید برای اینکه در قله تدریس باشند باید این ویژگی ها را در خود پیدا کنند و ایشان را الگوی خود قرار دهند.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه از سال ۶۰ تا به امروز دانشگاه های کشور در ارتباط است گفت: عملکرد مثبت و خوب مثلث آموزش و پرورش، حوزه های علمیه و دانشگاه ها باعث رشد و شکوفایی جامعه می شود.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به پیشرفت هایی که در حوزه آموزش عالی و دانشگاه ها داشته ایم، تصریح کرد: در اسناد بالادستی،نقشه های جامع علمی کشور و سیاستهای ابلاغی در حوزه آموزش پیشرفت های خوبی را شاهد بودیم همچنین در میزان افزایش کمیت در حوزه آموزش نیز رشد بسیار زیادی را داریم، در حوزه هیئت علمی نیز افزایش مطلوبی را تجربه کردیم و در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار عضو هیئت علمی در کشور فعال هستند، همچنین در بعد فضا و تجهیزات و امکانات نیز تحول خوبی را شاهد بوده ایم.
آیت الله اعرافی اضافه کرد: در حوزه تعداد رشته های تحصیلی نیز رشد خوبی داشتیم که هم اکنون بالای یک میلیون دانشجوی تحصیلات تکمیلی داریم، همچنین در خصوص بحث عدالت جنسیتی نیز بسیار موفق عمل کرده ایم و در حال حاضر بالای ۵۰ درصد از دانشجویان کشور را خانم ها تشکیل می دهند. در بعد عدالت منطقهای نیز عدالت رعایت شده است و تقریباً در تمامی مناطق کشور دانشگاه ها فعال هستند.
وی با اشاره به پیشرفت مطلوب کیفی دانشگاه ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر قریب به هزار مجله علمی در کشور فعال است و در بحث مقالات و فناوری های پیشرفته رتبه خوبی را داریم، ایران در منطقه از لحاظ رتبه علمی رتبه ۱ و ۲ و در جهان نیز رتبه ۱۵ تا ۲۰ را در اختیار دارد همچنین در حوزه بومی سازی علوم انسانی در مجموعه جهان اسلام در وضعیت خوبی کشور قرار دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مقابل نقاط قوت، کاستی ها و کمبودهایی نیز وجود دارد که بخشی از آنها ناشی از رشد کمی زیاد است و مهمترین آنها کمبود بودجه میباشد. همچنین در توسعه مرزهای دانش با توجه به پیشرفت های خوبی که داشتیم همچنان ضعف داریم و در حوزه علوم انسانی نیز کاستی هایی داریم.
آیت الله اعرافی افزود: فاصله دانشگاه با صنعت، جامعه، آموزش و پرورش و فرهنگ زیاد است و باید این مسئله برطرف شود، همچنین شاخص های رشد و پیشرفت امیدبخش است اما کاستی هایی وجود دارد که باید جامعه دانشگاهی آن را برطرف کند.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به ویژگیهای خاص دانشگاه قم نیز اشاره کرد و تصریح کرد: دانشگاه قم باید در مرز علم و دانش حرکت کند و در کنار تحقیقات و مسائل جاری باید به مسائل و علوم جدید نیز بپردازد و در مباحثی که دارای مزیت نسبی است مانند علوم انسانی و اسلامی باید قطب کشور و جهان باشد.
امام جمعه قم اضافه کرد: باید رویکرد اخلاقی و فقهی نیز در رشته ها دانشگاهی مورد توجه قرار بگیرد و با توجه به وضعیت دانشگاه قم این وظیفه دانشگاه قم است که این مهم را پیگیری نماید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین افزود: مسئله بسیار مهمی که برای دانشگاه قم باید مطرح باشد تقویت رویکرد بین المللی این دانشگاه است، زیرا این دانشگاه در یک جهان شهر و یک شهر بین المللی قرار دارد لذا اقتضا میکند حرکت بین المللی جامعی را انجام دهد که میتواند خدمت بزرگی به گفتمان انقلاب اسلامی و ترویج زبان و ادبیات فارسی انجام شود.
آیت الله اعرافی همچنین با انتقاد از اینکه ما در دانشگاههای کشور الگوی تربیتی و فرهنگی جامعی نداریم از مسئولان دانشگاه قم خواست این الگو را تهیه کنند و همچنین رتبه دانشگاه قم نیز با توجه به پیشرفت هایی که صورت گرفته است باید ارتقا یابد.