۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۷۳۴۳۸۲
آیت الله اعرافی:

«منتخب الأثر» مهم ترین کتاب مهدوی یکصد سال اخیر حوزه است

«منتخب الأثر» مهم ترین کتاب مهدوی یکصد سال اخیر حوزه است
آیت الله اعرافی با تمجید از فعالیت کم نظیر حضرت آیت الله صافی در ترویج اسلام و مهدویت، کتاب منتخب الاثر ایشان را مهم ترین اثر مهدوی یکصد سال اخیر حوزه علمیه دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در همایش بین‌المللی مهدویت و انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی(ره) که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، با بیان اینکه باید به این مرجع عظیم الشأن که باعث رونق حوزه و گسترس معارف اسلامی شده افتخار کرد، کتاب منتخب الاثر ایشان را مهم ترین اثر مهدوی یکصد سال اخیر حوزه علمیه دانست.

وی در ادامه این کتاب را کتابی گفتمان ساز، جریان ساز و مورد توجه در جهان اسلام خواند.

مدیر‌ حوزه های علمیه کشور، یکی از دلایل اثرگذاری این کتاب آیت الله صافی گلپایگانی را شخصیت ممتاز علمی و اخلاقی و‌ کلامی ایشان نامبرد.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در ادامه این کتاب را کتابی گفتمان ساز، جریان ساز و مورد توجه در جهان اسلام خواند.

مدیر‌حوزه های علمیه کشور، یکی از دلایل اثرگذاری این اثر آیت الله صافی را، شخصیت ممتاز علمی و اخلاقی و‌ کلامی ایشان نام برد و باب بندی، تنظیم و‌ مهندسی مجتهدانه، استفاده از منهج اجتهادی قوی، نگاه تمدنی و توجه رجالی را از جمله مهم ترین امتیازات این اثر فاخر و کم نظیر دانست.

آیت الله اعرافی با اشاره به اشتراکات نگاه به منجی در حوزه های مختلف فکری، به امتیازات مهدویت در اندیشه اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: مهدویت در نظر اهل بیت(ع)، یک مشترکاتی با چهار حوزه فکری انسانی، ادیانی، ادیان الهی و ابراهیمی و اسلام در فرق و مذاهب دیگر دارد اما این اندیشه مهدویت در متون روایی اهل بیت و رویکرد عملیشان حدود 12 امتیاز دارد ، یکی از آنها این است که مهدویت شیعی دارای نقشه راه و شرح و تفصیل اتفاقات منجر به ظهور است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه در تشریح تمایز مهدویت شیعی با دیگر تفکرات معتقد به منجی افزود: مهدویت شیعی یک مهدویت جامع، دقیق و دارای نقشه راه است، مثل اعتقاد دیگر تفکرات نیست که فقط ابراز کنند در پایان عالم اتفاق بزرگی خواهد افتاد بلکه اسلام شیعی می گوید این رستاخیر با محوریت انسان کامل است، همچنین شرح و تفصل اتفاقات قبل و بعد ظهور نیز بیان شده است.

وی در توصیف کتاب منتخب الاثر، این کتاب را یکی از بهترین کتب مهدوی دانست که دارای تنظیمی زیبا است که یک مهدویت جامع و کلان را بیان می کند، که بخش زیادی از این مهدویت کلان را با اسناد به روایات عامه به قلم درآورده است.

آیت الله اعرافی، این کتاب را که حدود 70 سال پیش و با مشقت بسیار و به این زیبایی نگاشته شده را شایسته استفاده در رشته های تخصصی دانست.

امام جمعه قم، با اشاره به  فاصله زمانی نگارش این کتاب با انقلاب اسلامی، از نگاه تمدنی این عالم فرزانه به اسلام و نگاه فعالانه در مسئله انتظار فرج که از منابع اصلی استخراج شده به عنوان یک نگاه کم نظیر در آن دوران نام برد.

وی ادبیات حکیمانه و مودبانه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در مواجهه با مخالفان و قلم روان و عربی فصیح را از دیگر دلایل مورد توجه قرار گرفتن این اثر برشمرد.

آیت الله اعرافی در پایان اظهار داشت:  این شخصیت از الگوهای ما بودند و ما همه باید میراث ایشان را پاس بداریم.

ارسال نظرات