۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۷۳۴۶۳۰
حجت الاسلام صلح میرزایی مطرح کرد؛

رسالت‌ بانوی مسلمان در عصر انقلاب اسلامی/بانوان طلبه پرچمدار حقوق بانوان باشند

رسالت‌ بانوی مسلمان در عصر انقلاب اسلامی/بانوان طلبه پرچمدار حقوق بانوان باشند
حجت‌ الاسلام‌صلح میرزایی گفت: حضور بانوان طلبه با ویکرد تبلیغی جهادی و تشکیل جمع‌های دخترانه یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای مقابله با نقشه‌های دشمن است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سعید صلح میرزایی در نخستین روز دومین رویداد فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و نشست‌های حضوری پیش‌رویداد «الگوسازی سبك زندگی بانوی مسلمان که با حضور بانوان طلبه در سالن جلسات آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام برگزار شد، با اشاره به موضوع «بانوی تراز»، عنوان کرد: زن در نگاه امامین انقلاب، یک مسئله انفعالی نسبت به اتفاقاتی که در غرب افتاده است، نیست، بلکه بر اساس نگاه دقیق و با توجه به محتواهای قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم‌السلام است.

نویسنده کتاب «بانوی تراز» اظهار داشت: برخی افراد نسبت به هجمه‌های دشمنان، رویکرد تدافعی دارند، اما سیره علمای شیعه در طول تاریخ در کنار سیره اهل بیت علیهم‌السلام و به ویژه در نگاه امامین انقلاب، مسئله زن یک مسئله کاملا بومی و برخاسته از ارزش‌های دینی است.

جایگاه زن در اسلام

حجت‌الاسلام‌ صلح میرزایی در ادامه با اشاره به سرفصل‌های کتاب «بانوی تراز» شامل کلیات، الگوها، زن در اسلام، زن در دیدگاه غربی، جنایات طاغوت به زنان، تاثیر انقلاب اسلامی بر زنان، نقش زنان در انقلاب اسلامی، رسالت‌ها و وظایف زنان و همچنین مسئولیت‌ها در برابر زنان اشاره کرد و گفت: دین مبین اسلام، راهکار رسیدن به حیات طیبه را برای زن و مرد مساوی می داند که راه آن عمل صالح است.

وی یادآور شد: تفاوت زن و مرد در اسلام بیشتر در مباحث حقوقی مطرح می‌شود، اما در مسائل مختلف اجتماعی، حضور زنان در کنار مرد از صدر اسلام وجود داشته است، همچنین حضور فعال زن در مباحث اقتصادی، کشاورزی، فرهنگی و غیره از ابتدای صدر اسلام مشاهده می‌شود.

خدمات متقابل انقلاب اسلامی و زنان

مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم با اشاره به سرفصل‌های تأثیر انقلاب اسلامی بر زنان و نقش زنان در انقلاب اسلامی، گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) زنان را به حضور در میدان دعوت می‌کنند، همچنین رهبر معظم انقلاب مدظله العالی می فرمایند: «اگر حضور زنان در نهضت انقلابی ملت ایران نمی‏بود، به احتمال زیاد این انقلاب به این شکل پیروز نمی‌‏شد».

حجت‌الاسلام‌ صلح میرزایی تصریح کرد: زنان ایرانی در مسیر‌های متعددی که انقلاب اسلامی حرکت کرده است، از جمله در بحث جهاد سازندگی، امداد، خدمات پشت جبهه‌ها و تهیه ارزاق و لباس رزمندگان، نقش‌های متعددی داشته‌اند.

مدرس سطح عالی حوزه با اشاره به مقوله تولید دانش به ویژه پس از جنگ تحمیلی، یادآور شد: قریب دهه هفتاد، پزشکان غیرایرانی در کشور حضور داشتند، اما امروز پزشکان به ویژه پزشکان خانم در عرصه‌های مختلف حضور دارند و پیشرفت‌های متعدد که در حوزه زنان اتفاق افتاده است.

حجت‌الاسلام‌ صلح میرزایی تصریح کرد: اگر هدف جمهوری اسلامی حاکمیت الله بر روی زمین است، یکی از آنها رعایت موازین احکام شرعی است.

نگاه غرب به زن/ بهره کشی‌های مختلف غرب از زن در عرصه‌های مختلف

وی با اشاره به سرفصل نگاه غرب به زن، عنوان کرد: در غرب به اسم آزادی و استقلال زنان، بهره کشی‌های فراوانی در زمینه‌های اقتصادی، جنسی، تبلیغاتی و غیره از زن شده است، حتی سهم مالی او را هم تأمین نکردند و او را به عنوان ابزار کار دیدند.

مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم خاطرنشان کرد: در غرب، شعارهای روشنفکرانه می دهند، اما میزان جنایت‌هایی که در غرب به زن می‌شود، بسیار زیاد است و جاهایی که سبک زندگی غربی را به رسمیت شناختند، حقوق زنان به درستی رعایت نمی‌شود.

حجت‌الاسلام‌ صلح میرزایی بیان داشت: اگر تهاجم فرهنگی در کشور نبود، بزرگترین اتفاق که می توان نسبت به زن در ایران برشمرد، کشف حجاب توسط رژیم پهلوی است که نسخه غربی را پیش گرفتند و درباره حجاب حتی از غرب پیشی گرفتند.

وی اذعان داشت: نوع مواجهه غرب زدگان نسبت به موضوع زن بیش تر از آن چیزی است که در غرب اتفاق می افتد؛ به طویکه در زمینه عمل به نسخه غرب از خود غربی‌ها سرعت بیشتری گرفتند و اتفاقی که امروز در کشور ما می افتد، بحث مقابله با حجاب برشی از قطعه بزرگتر به نام حیا و عفاف است.

با حیا و حجاب نمی‌شود به اصول غرب ملتزم شد

استاد حوزه و دانشگاه افزود: سبک زندگی غربی که توسط پهلوی و غرب زدگان ترویج می‌شود، برای اینکه سبک زندگی غربی را مستولی کنند، به سمت کشف حجاب رفتند و آنها که سبک زندگی غربی را پذیرفتند، شاید به حسب برخی مؤلفه‌های ایمانی، نماز بخوانند، زیارت امامان مشرف شوند و یا شب قدر را پاس بدارند، اما مسئله حجاب، برون داد حیا و عفاف دارد و سبک زندگی غربی، حیا و عفاف را نشانه رفته است.

حجت‌الاسلام‌ صلح میرزایی با بیان اینکه با حیا و حجاب نمی‌شود به اصول غرب ملتزم شد، اگر سبک زندگی غربی را از دختران خود بیرون کنیم، قاعدتا در حجاب، تأثیر خود را می گذارد. پوشش یک بحث اجتماعی دارد، چون ایجادکننده برخی مصونیت‌ها است و در نوع نگاه، تعاملات، تکلم و ارتباط با نامحرم معنا پیدا می‌کند.

رسالت‌های زن مؤمن مسلمان در عصر انقلاب اسلامی / لزوم شناخت صحنه در انجام رسالت‌های بانوان مسلمان

وی در ادامه بیان داشت: رسالت‌های زن مؤمن مسلمان در عصر انقلاب اسلامی، سه موضوع مهم است، اولین مسئله برای رسالت بانوی تراز انقلاب، شناخت صحنه است، اگر صحنه را نشناسیم نمی توانیم هیچ اقدامی انجام دهیم.

مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم افزود: شناخت صحنه بسیار مهم است و رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرمودند تحقق بیانیه گام دوم انقلاب الزاماتی دارد که اولین الزام آن، شناخت صحنه و مقتضیات زمان و مکان است.

حجت‌الاسلام‌ صلح میرزایی با اشاره به جنگ ترکیبی و شناختی در کشور و با بیان اینکه امروز ما در یک نبرد هستیم، تصریح کرد: از زمان حضرت نوح علیه‌السلام که جبهه حق و باطل تشکیل شد، ما در نبرد هستیم و این دو جبهه هیچ وقت با هم جمع نمی شود.

وی تأکید کرد: اگر ما بخواهیم در این جنگ پیروز شویم، همانند جنگ نظامی و سخت باید اطلاعات کاملی از این جنگ به دست بیاوریم، اول باید شناخت صحنه اتفاق بیفتد. هر چه هزینه کنیم، این هزینه دورریز ندارد.

اهمیت استخراج و اولویت بندی مأموریت‌های بانوان مسلمان در عصر حاضر

نویسنده کتاب «بانوی تراز» عنوان کرد: امروز بانوان جبهه انقلاب، امکانات و ظرفیت‌هایی به دست آوردند که می‌توانند در این جنگ شناختی حضور فعال داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌ صلح میرزایی اظهار داشت: بعد از شناخت عرصه، صحنه و امکانات دشمن، مأموریت‌هایی را که برای بانوان مسلمان وجود دارد، می توان تفکیک کرد، مأموریت‌هایی که به سمت آرمان‌های بزرگ اسلام و انقلاب اسلامی پیش می رود و در این راه می توان مأموریت‌های خوردتری را لحاظ کرد.  

وی با بیان اینکه استخراج مأموریت و اولویت بندی مأموریت‌ها بسیار مهم است، گفت: مرحله سوم در بحث رسالت‌های بانوی تراز انقلاب، فهم ویژگی‌های لازم برای آن مأموریت است. به عنوان مثال اگر به این نتیجه رسیدیم که وظیفه تبلیغی داریم، باید در این عرصه خود را تجهیز و مقدماتی را کسب کنیم.

مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم اضافه کرد: اگر قرار است جریان زنان مؤمنه را هدایت کنیم، باید بحث‌های مدیریتی تشکیلات را به درستی یاد بگیریم و در عرصه‌های کوچک تر پیاده و تجربه کنیم.

خانه داری را مقدس بدانیم/ بانوان طلبه و زنان مؤمن باید پرچمدار حقوق بانوان باشند

حجت‌الاسلام‌ صلح میرزایی با اشاره به اینکه بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، حساس ترین بخش برای زن مسلمان، بحث خانه داری است، افزود: امروز تلاش می‌کنند که واژه خانه داری را واژه پستی جلوه کنند و مأموریت ما این است که این واژه را آنقدر متعالی کنیم که بانوان به خانه دار بودن خود افتخار کند.

وی با تصریح بر اینکه ما باید خانه داری را مقدس بدانیم، خانه داری از جمله مسئولیت‌های بزرگ گمنام است و به عنوان مأموریت جبهه انقلاب باید مورد توجه قرار بگیرد که هر کسی به خود جرئت ندهد که خود را خانه دار بداند و در کنار حفظ شأن خانه داری خود به نقش‌های دیگر بپردازد.

مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم با بیان اینکه بانوان طلبه و زنان مؤمن باید پرچمدار حقوق بانوان باشند، تصریح کرد: بانوان مسلمان دغدغه مند باید به صورت فعالانه در بحث‌های مخلتف علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره شرکت کنند و جریان زنان مؤمن باید پرچمدار این فعالیت‌ها باشد.

حجت‌الاسلام‌ صلح میرزایی تأکید کرد: اصل قصه، فرهنگ حیا و عفاف است، یقینا وقتی زنان وارد این عرصه شوند، تلاش می‌کنند که جریان را به اغتشاش تبدیل کنند، اما وقتی از ابزار محبت استفاده شود، ثمره بیشتری خواهد داشت.

وی در پایان بیان داشت: حضور بانوان طلبه بین زنان و دختران با رویکرد تبلیغی جهادی و تشکیل جمع‌های دخترانه یکی از مهم ترین راهکارها برای مقابله با نقشه‌های دشمن است و استمرار در این قضیه مهم است

ارسال نظرات