۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۷۳۴۷۱۵
سرلشکر باقری:

ناوگروه ۸۶ سرآغاز تاریخ جدید برای تولد قدرت دریایی ایران است

ناوگروه ۸۶ سرآغاز تاریخ جدید برای تولد قدرت دریایی ایران است
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: مأموریت مهم و موفق ناوگروه ۸۶ سرآغاز یک تاریخ جدید برای تولد و رشد قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران است که با این مأموریت آغاز و با قدرت و اقتدار پیگیری خواهد شد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم رسمی استقبال از ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش، عنوان داشت: امروز روز بزرگی است و آن را به همه دختران و دخترداران میهن عزیزمان تبریک می‌گویم و در آستانه سوم خرداد و روز پیروزی ملت ایران قرار داریم و امروز به استقبال دریادلانی آمده ایم که فراتر از عبور از اقیانوس ها، امواج ایمان و اراده را در دل داشته اند و توانسته اند این مأموریت بزرگ را به انجام برسانند.

بندرعباس پایتخت دومی برای ایران است

وی با تصریح بر این که این دلاوران، کار بزرگ و به ظاهر نشدنی را انجام دادند و موجبات سربلندی ملت ایران را رقم زدند، این پیروزی و توفیق بزرگ را به مردم هرمزگان و شهر بندرعباس نیز بواسطه این میزبانی و استقرار بندر بزرگ تبریک گفت و عنوان داشت: بندرعباس پایتخت دومی برای کشور عزیزمان ایران است.

مقاومت مهم ترین راه سربلندی است

سرلشکر باقری با بیان این که حوادث گوناگون و تجربه 44 ساله به ما نشان داده که برای عزت و سربلندی و رسیدن به آرمان ها و سربلندی میهن مان، راهی جز طی کردن مسیر مقاومت نداریم و این راهی الهی است که باید برای عزت و قدرت ملت مان طی کنیم و در این مسیر اقتدار دریایی یکی از مهم ترین شاید مهم ترین عامل قدرت کشور ما است، عنوان داشت: ما برای این که یک قدرت دریایی بزرگ باشیم، هیچ چیز کم نداریم. ساحل طولانی، صنایع توانمند داخلی، فناوری روز برای داشتن ناوگانی بومی، مردمی دارای فرهنگ دریایی و توسعه فعالیت در دریا، رزمندگان و فرماندهان دلاوری که بدون خوف و واهمه دل به دریا بزنند. اگر مسؤولان ما عنایت بیشتر بیش از گذشته به دریا و ساحل داشته باشند، مسیر اقتدار کشور از طریق توسعه سواحل خدادادی بیش از گذشته فراهم خواهد شد.

این حرکت مبدا یک تاریخ جدید است

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: اقدام بی سابقه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در انجام این مأموریت سخت و سنگین، موضوعی تاریخی، استثنایی و مبدا یک تاریخ جدید برای کشورمان شد.

وی با اشاره به رفت و آمدها و مذاکرات با برخی طرف های نظامی خارجی، بیان داشت: مشاهده می کنیم حتی کشورهایی که بالقوه با ثروت و امکانات خویش می توانند این دست از مأموریت ها را انجام دهند اما هیچ گاه چنین جرات و جسارتی را در آن ها مشاهده نمی کنیم اما این ارتش دلاور ما است که در اوج تحریم ها، با ناوشکن تماما ایرانی با دنا و مکران چنین مسیر خطرناکی را طی می کند.

آمارها بی نظیر است

سرلشکر باقری اضافه کرد: آمارها از دل این مأموریت بزرگ، استثنایی و بی نظیر است که یک نیروی دریایی تحت تحریم بتواند چنین مأموریتی را انجام دهد و ما دیدیم که کشورهایی که خوف داشتند با دیدین این اقتدار و توانمندی این عزیزان را پذیرفتند و این ناوگروه در مسیر خود در آنها پهلو گرفت.

وی تأکید کرد: بسیار بزرگ تر از آنچه در ظاهر و مادیات این مأموریت می بینیم، اراده و ایمان و شجاعت و وطن پرستی شما جوانان عزیزی است که این افتخار بزرگ را رقم زدید. خدا را بر این نعمت بزرگ شکر می گذاریم و خدا را شاکر وجود خانواده های عزیزتان هستیم که این فراغ را با سربلندی طی کردند و پشتوانه و دعاگوی شما بودند و سختی های زندگی را همسران و فرزندان تان تحمل کردند.

این سرآغاز یک تاریخ جدید برای رشد قدرت دریایی ایران است

رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان همچنین با بیان این که این سرآغاز یک تاریخ جدید برای تولد و رشد قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران است که با این مأموریت آغاز و با قدرت و اقتدار پیگیری خواهد شد، تصریح داشت: من گزارش این مراسم زیبا و پرمعنا را به محضر رهبری معظم انقلاب اسلامی ارائه خواهم داد و پیام ایشان نیز نشانه توجه و علاقمندی ایشان به نیروی دریایی قهرمان است و از زحمات امیر ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش و یکایک مسؤولان این نیرو و فرمانده ناوگروه اعزامی و همه همرزمانم در این مأموریت کمال قدردانی را دارم.

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناوبندر مکران پس از ۸ ماه دریانوردی و طی بیش ۶۵ هزار کیلومتر مسیر دریایی که با هدف طی یک دور ۳۶۰ درجه دور کره زمین بود، روز گذشته با پایان ماموریت خود در بندرعباس پهلو گرفت. در بخشی از مراسم امروز از فرماندهان ناو دنا و مکران و نیز خانواده های آنان و خانواده شهدای نیروی دریایی ارتش تقدیر شد.

پیام تبریک مقامات کشوری و لشکری

مقامات لشکری و کشوری با صدور پیام‌های جداگانه‌ای موفقیت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش را تبریک گفتند.

امیر آشتیانی: موفقیت ناوگروه 86 مایه مباهات صنعت دفاعی ایران است

متن پیام‌های مذکور به شرح ذیل است:

امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پیامی نمایش مقتدرانه محصولات دفاعی ساخت داخل در ماموریت اخیر ارتش جمهوری اسلامی ایران به دور دنیا را به سازمان صنایع دریایی تبریک گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

رئیس محترم و همکاران گرامی ام در سازمان صنایع دریایی با سلام و صلوات بر محمد و خانواده مطهر آن حضرت

موفقیت ناو شکن دنا در ماموریت 233 روز دریانوردی ناو گروه ۸۶ نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران که محصول طراحی و ساخت مهندسان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع است، مایه مباهات و افتخار صنعت دفاعی و صنعت دیرپای کشورمان می باشد.

در سال‌های تهدید و تحریم های ظالمانه دشمنان ملت بزرگ و قوی ایران اسلامی، دانشمندان، متخصصان و فن آوران کارآزموده صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران توانستند با همکاری دانشگاه ها و‌ شرکت های دانش بنیان از مرزهای تحریم عبور کنند و به همراه هم رزمانشان در نیروهای مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران شعار «ما می‌توانیم“ را به حماسه «ما توانستیم “ تبدیل نمایند.

ایران قوی ‌و قدرتمند امروز با پیروی از فرامین و منویات امام و رهبری و ارزش پذیری از آرمان ها و اهداف انقلاب شکوهمند اسلامی مرهون واقع بینی، ژرف‌نگری، نهراسیدن از موانع، عزت خواهی و تلاش مداوم فرزندان دلیر و سلحشور این مرز و بوم می باشد و لازم است این مسیر با استمرار و پایمردی به صورت هوشمندانه و نظام مند با همکاری نیروهای مسلح تا حصول نتایج مورد انتظار، پیگیری گردد.

اینجانب ضمن ادای احترام و تقدیم بهترین ‌درودها به روح بلند و‌ملکوتی بنیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) که راه عزت و استقلال را به ملت ایران نشان داد این موفقیت ارزشمند را به محضر فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)، خانواده معزز شهدا، همکاران و هم رزمان عزیزم در سازمان صنایع دریایی صمیمانه تبریک عرض می نمایم و از خداوند منان تداوم توفیقات همگان را در خدمت به اسلام ، نظام اسلامی، میهن عزیزمان و ملت شریف و انقلابی خواستارم.

سردار جلالی: ماموریت ناوگروه 86 ارتش اثبات کرد، نیروی دریایی راهبردی است

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با صدور پیامی بازگشت غرورآفرین ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش از مأموریت پیمودن دور دنیا را تبریک گفت.

متن پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

کاری کنید دشمنان حتی جرئت تهدید ملت ایران را نداشته باشند.
"فرماندهی معظم کل قوا(مدظله‌العالی) در دیدار فرماندهان نیری دریایی راهبردی ارتش"

پیمودن دور دنیا توسط ناوگروه 86 نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخاری کم‌نظیر است که توسط فرزندان برومند این مرز و بوم به دست آمده است. این اقدام ارزشمند بار دیگر بر این واقعیّت صحه گذاشت که نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران نه فقط یک رکن اساسی از ارکان نیروی مسلح و قدرت بازدارندگی کشور بلکه به مؤلفه‌ای تأثیرگذار در معادلات بین‌الملل تبدیل شده است.

اکنون بیش از پیش می‌توان به مدبرانه بودن اقدام فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای عزیز در راهبردی خطاب کردن نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران پی برد.

نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با هزاران کیلومتر دریانوردی و عبور از اقیانوس‌های آرام و ناآرام و تنگه‌های صعب و سخت و از سرگذراندن طوفان‌های سهمگین بدون هرگونه پشتیبانی مادی از آب‌های سرزمینی خود اثبات کرد که حالا قابلیت دفاع از منافع ملی ایران و حمایت از شناورهای نظامی و غیر نظامی در هر نقطه‌ای از دنیا بر پهنه آب‌های اقیانوسی و غیراقیانوسی را دارا است.

عبور عزت‌مندانه این ناوگروه ۸۶ با پرچم به اهتراز درآمده ایران از پهنه‌های دریایی و اقیانوسی، مخابره این پیام مهم به بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی است که از این پس ما برای دفاع از منافع خود در هر نقطه‌ای از دنیا بیش از هر زمان دیگری توانمندیم. بدون شک مأموریت موفقیت آمیز سفر به دور دنیا آن هم با تکیه صددرصدی بر منابع علمی و عملیاتی، تجاربی ارزشمند و راهبردی را در اختیار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خواهد گذاشت که در طراحی و برنامه‌ریزی اهداف راهبردی آتی بسیار کارگشا خواهد بود و مسلماً تجارب علمی و عملیاتی ناوگروه ۸۶ به موتور محرک توسعه راهبرد دریا محور به عنوان اصل پدافند غیر عامل تبدیل خواهد شد.

این دستاورد راهبردی را به محضر فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت الله خامنه‌ای عزیز (مدظله‌العالی)، فرمانده محترم و دلاور مردان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تبریک عرض نموده و سرافرازی و پیروزی این مجاهدان خستگی ناپذیر را ظل توجّهات حضرت بقیه الله الاعظم (عج) و تحت زعامت فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای عزیز (مدظله‌العالی) از درگاه خداوند متعال خواستارم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور

سرتیپ پاسدار دکتر غلامرضا جلالی

امیر صباحی‌فرد: نیروی دریایی راهبردی ارتش اقتدار ایران را به رخ جهان کشید

امیر علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در پیامی بازگشت غرور آفرین ناوگروه 86 را به آب‌های سرزمینی تبریک گفت.

در این پیام آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امام حسین(ع): (شکرک لنعمته سالفه یقتضی نعمته آنفه)

شکرگزاری نسبت به نعمت گذشته، نعمت آینده را فراهم می‌آورد

نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران گامی شگرف و حضوری مقتدرانه را در آب‌های بین‌المللی در عرصه جهانی به رخ جهانیان کشید که این شاهکار غرور آفرین تا ابد در دفتر افتخارات نیروی دریایی ارتش کشورمان به یادگار می‌ماند.

فرزندان غیور، خستگی ناپذیر و ولایی ارتش در نیروی دریایی با اقتداری مثال زدنی، بار دیگر با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه و تهدیدات بی‌ارزش هیمنه پوشالی رژیم منحوس صهیونیستی و استکبار جهانی را فرو ریختند و ثابت کردند که اکنون ما می‌توانیم‌ها تبدیل به توانستیم شد.

مأموریت خطیر و هدفمند دریادلان ارتش کشورمان در پیمودن دور دنیا در راستای توسعه فراگیر امنیت و قدرت بازدارندگی کشورمان تنها گوشه‌ای از توانمندی، اقتدار و صلابت نیروی دریایی ارتش بود و هرگز پیمودن این مسیر پیشرفت، نقطه‌ی پایانی نخواهد داشت.

امید است مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران با ارتقاء توانمندی و نیز بکارگیری همه جانبه ظرفیت‌ها در کنار نیروی انسانی تلاشگر و دلاور هر روز گام‌های مثبت و ارزنده‌ای را در راستای رشد و تعالی کشورمان در عرصه‌ی توان دفاعی بردارد.

اینجانب این افتخارآفرینی بزرگ را به محضر فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی)، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرمانده نیروی دریایی ارتش و ملت سرافراز و مقاوم کشورمان و نیز همه فرماندهان و کارکنان نیروهای مسلح به ویژه دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صمیمانه تبریک می‌گویم و تداوم توفیقات مدافعان شجاع و فداکار امنیت و اقتدار کشورمان را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش

سرتیپ ستاد علیرضا صباحی فرد

امیرعبداللهیان: عملیات ۳۶۰، شعار «ما می‌توانیم» را در میدانی جهانی متجلی ساخت

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با صدور پیامی بازگشت غرورآفرین ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش از ماموریت پیمودن دور دنیا را تبریک گفت.

متن پیام مذکور بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطارِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ فَانْفُذُوا لا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطانٍ «الرحمن -33»
"اى گروه جنّ و انس! اگر مى‌توانید از مرزهاى آسمان‌ها و زمین نفوذ کنید، نفوذ کنید. هرگز نمى‌توانید مگر به واسطه قدرتى فوق‌العاده.

عملیات‌ موفقیت‌آمیز و مقتدرانه ناوگروه ۸۶ ارتش جمهوری اسلامی ایران در پیمودن دور دنیا، با ناوشکن تمام ایرانی ِدنا و ناوبندر مُکران، افتخاری کم نظیر و راهبردی در راستای تحقق توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بهره‌برداری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های عظیم دریا در اقتدار دفاعی کشور و تقویت دیپلماسی دفاعی و احیای قدرت دریایی ایران عزیز است.

این موفقیت غرورانگیز را به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، ملت بزرگ ایران، قوای مسلح فداکار و غیور بویژه نیروی دریایی و فرماندهی و پرسنل ناوگروه ۸۶ ارتش جمهوری اسلامی ایران تبریک عرض می‌کنم.

فرزندان برومند ایران مقتدر بار دیگر دیرینگی و قدمت تاریخی حضور ایرانیان در دریانوردی و در پهنه آب‌های بین‌المللی در گذشته را که باعث انتقال فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی به مناطق دیگر دنیا شد، به رُخ جهانیان کشیدند و ضمن ابلاغ پیام صلح و دوستی مردم نجیب و سرافراز ایران به کشور‌ها و ملت‌های جهان، آمادگی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران برای مراودات دوستانه چندجانبه با کشور‌های مختلف را اعلام‌ کردند.

عملیات ۳۶۰ دریادلان غیرتمند ارتش جمهوری اسلامی ایران با ناوشکنی ساخت ایران و انجام دریانوردی‌های طولانی و حرفه‌ای و عبور از دریاها، اقیانوس‌ها و تنگه‌های بین‌المللی، هم‌ترازی اقتدار و توان دریایی ایران عزیز با قدرت‌های جهانی را در آب‌های آزاد جهان به نمایش گذاشت و شعار "ما می‌توانیم" را در میدانی جهانی متجلی ساخت.

اینجانب و همرزمان شما در دستگاه دیپلماسی به این موفقیت تاریخی می‌بالیم و توفیق و سرفرازی همه فرزندان غیور ایران اسلامی در نیروهای مسلح به خصوص دریادلان عزیز را از خداوند منان مسئلت می‌نمایم.

عباس قاسم پور
ارسال نظرات