۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۷۳۴۸۰۹
آیت‌الله رجبی در گفت‌وگو با رسا عنوان کرد؛

تغییر ریل از دیپلماسی ملتمسانه به عزت مندانه در دولت رئیسی

تغییر ریل از دیپلماسی ملتمسانه به عزت مندانه در دولت رئیسی
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی استمرار دیپلماسی عزت مندانه و اقتدارگونه را ضروری دانست و از عملکرد دولت گذشته که نشان از دیپلماسی ملتمسانه داشت، انتقاد کرد.

آیت‌الله محمود رجبی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره بایدها و نبایدهای سیاست خارجی و دیپلماسی عزت مندانه و اقتدارگونه ایران اسلامی در روابط خارجی خود با دیگر کشورها اظهار داشت: باید ارتباطات و سیاست های خارجی نظام اسلامی ایران، همراه با عزت بوده و با اقتدار جمهوری اسلامی ایران سازگار باشد؛ همان چیزی که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر آن تاکید دارند.

وی در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام اخیر خود، تاکید کردند که اگر روابط خارجی و دیپلماسی انقلاب اسلامی به صورت عزت مندانه نباشد، طبعا ملتمسانه خواهد بود؛ متاسفانه در دولت گذشته موضعگیری ها و عملکردهای برخی از مسئولان به گونه ای بود که نشان از ضعف دولت اسلامی داشت.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: نقاط ضعف در دولت گذشته به گونه ای بود که در هنگام مذاکرات، توسط یکی از مسئولان درون دولت، جمله ای که حاکی از نقطه ضعف بود به زبان جاری می ساخت و سبب می شد تا مذاکره کنندگان، هنگام مذاکره با طرف مقابل، در موضع ضعف قرار گیرند که طبعا این گونه برخوردها همه ارتباطات را به صورت التماسی به پیش برده و ملتمسانه رقم می زد.

آیت‌الله رجبی ضمن یادآوری این که ما در دولت گذشته دیدیم که برخی مسئولان و رئیس جمهور کشور، همه چیز، حتی آب خوردن مردم و حقوق معلمان را به برجام وابسته می دانستند خاطرنشان کرد: معنای این گونه جملات و بیان این نوع از کلمات این بود که ما باید در مذاکرات خود، التماس کرده و ملتمسانه از آنان بخواهیم که برجام را امضا کنند و با رفع شدن تحریم ها، مشکلات مردم و کشور اسلامی نیز حل شده و رفع شوند.

وی در ادامه افزود: وقتی دشمنان احساس کنند که طرف مقابل آنان در مقام عجز و التماس و با حالت غیر عزت مندانه وارد عرصه دیپلماسی می شود، هرآنچه که بتواند به طرف مقابل خود ضربه خواهد زد و در واقع اوست که از موضع اقتدار و زورگویی به پیش می آید.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به زورگویی دشمنان در ماجرای برجام و عدم پایبندی آنان به مفاد برجام خاطرنشان کرد: در قضیه برجام همه مشاهده کردند که دشمنان از ضعف و موضع ملتمسانه به نفع خود بهره بردند و علی رغم این که در برجام امتیازهای بسیاری از ایران گرفتند و در عین این که دولتمردان ما به مفاد برجام عمل کردند ولی آنان به آسانی از برجام خارج شده و به مفاد آن عمل نکردند.

وی در ادامه با بیان این که متاسفانه مسئولان ما در طول مدت دولت گذشته، همواره دل در گرو برجام داشتند و به جای تلاش و ارتباطات عزت مندانه، همواره ارتباطات و دیپلماسی ملتمسانه را در پیش گرفته بودند اظهار داشت: متاسفانه دیپلماسی ملتمسانه سبب شد که هیچ نتیجه ای برای ایران اسلامی حاصل نشود و ما بسیاری از دستاوردها را نیز از دست دادیم و چه بخواهیم و چه نخواهیم، واقعیت این است که در این دوران، ایران اسلامی هرآنچه که آنان می خواستند را انجام داد؛ اما طرف مقابل هیچ اقدام قابل توجهی انجام نداد.

آیت الله رجبی با اشاره به اقدامات عزت مندانه و دیپلماسی با اقتدار دولت کنونی با کشورهای خارجی و در روابط با همسایگان بیان داشت: به حمدالله در همین مقدار زمانی که از دوران دولت کنونی گذشته است، این دولت توانسته دستاوردهای خوبی را برای جمهوری اسلامی به ارمغان آورد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در پایان با بیان این که امروزه شاهد ارتباطات گسترده همسایگان با ایران اسلامی هستیم و عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی روز به روز در حال توسعه و تقویت است خاطرنشان کرد: اگر همسایگان ما احساس کنند که دولتی در ایران دارای اقتدار است، طبعا اعتماد و ارتباط آنان با ایران اسلامی بیشتر خواهد شد و ارتباطات بهتر و بیشتر، متناسب با احساسات آنان شکل خواهد گرفت.

ارسال نظرات