۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۷۳۴۹۳۵
یادداشت؛

دفاع از حقابه هیرمند برای ملت؛ از زابل تا زهک

دفاع از حقابه هیرمند برای ملت؛ از زابل تا زهک
حل مسأله کم آبی سیستان و بلوچستان با رایزنی های دیپلماتیک و استفاده از قدرت چانه زنی و اهرم های فشار معقول امری است که از منطقه زابل شیعه نشین تا منطقه زهک اهل سنت می‌توانند از آن بهره مند شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با توجه به اصل 121 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در جلسه‌ای که با حضور رئیس قوه قضاییه و شورای نگهبان قانون اساسی برگزار می‌شود رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران سوگند یاد می‌کند که پاسدار قانون اساسی باشد و در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزد این وظیفه ذاتی یک مقام مسئول در جمهوری اسلامی است که حافظ منافع ملت ایران باشد.

در روزهای گذشته سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران موضع روشن و صریحی در مورد حقابه هیرمند داشت. حقابه هیرمند که با حیات اقتصادی و اجتماعی مردم منطقه شرق کشور به خصوص سیستان و بلوچستان گره خورده است. صیانت از حقوق ملی جزو قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که هر ایرانی وظیفه پاسداری از این قانون را دارد. حقی که بر طبق قانون معاهده راجع به آب رود هیرمند بین دولت ایران و دولت افغانستان با یک مقدمه و دوازده ماده واحده در 2 اسفند ۱۳۵۱ و ۱۳ مارس ۱۹۷۳ در کابل به امضا رسید و در تیرماه سال ۱۳۵۲ شمسی در مجلس شورای ملی و مجلس سنا به تصویب رسید، مشخص می کند که دولتین ایران و افغانستان برای رفع دائمی کلیه اسباب اختلافی در مورد آب رود هیرمند به توافق رسیدند که مقدار مشخصی از آب رود هیرمند را در موضعی که سرحد رود سیستان باشد به ایران تحویل بدهند. بر طبق ماده ۵ این معاهده افغانستان موافقت کرده که اقدامی نکند که ایران را از حقابه رود هیرمند محدود یا محروم سازد. حال شاهد هستیم که از سال ۱۴۰۰ با احداث سد انحرافی کمال خان و گسیل دادن مسیل رود هیرمند به کج راهه منطقه سیستان و بلوچستان دچار کم آبی شده و از این نعمت الهی کم بهره مانده است.

نعمتی الهی که رابطه مستقیم با کشاورزی منطقه حاصل خیز سیستان و بلوچستان دارد. خاک حاصل خیز و دمای مناسب استوایی منطقه اگر بهره‌مند از نعمت آب باشد می‌تواند رونق کشاورزی را به دنبال داشته باشد که این مطلب با مسئله اشتغال مردم منطقه ارتباط مستقیم دارد. باید توجه داشت که یکی از مهمترین دلایل حجم گسترده قاچاق در شرق کشور بیکاری جوانان منطقه می باشد و اگر دولتی بتواند رونق کشاورزی را به این منطقه بازگرداند می تواند از بروز ناهنجاری‌های اجتماعی و امنیتی در منطقه جلوگیری کند. با توجه به این مسائل دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور توان خود را برای حل این مشکل به کار بسته و با توجه به تصاویر ماهواره ای از سد کجکی و سد کمال خان و مشاهدات عینی به نظر می‌رسد که اعزام هیئت کارشناسی برای اثبات نظر دولت جمهوری اسلامی ایران امری قطعی، لازم و فوری می باشد.

بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همچنین صحبت‌هایی جناب علی اکبر محرابیان وزیر نیرو بر عمل حاکمان افغانستان به توافقنامه ۱۳۵۱ تاکید دارد این در حالیست که معاندان و اپوزیسیون داخلی و خارجی سال هاست بر طبل تفرقه و اختلاف در سیستان و بلوچستان می کوبند. اهتمام داشتن و حل مسئله کم آبی سیستان و بلوچستان با رایزنی های دیپلماتیک و استفاده از قدرت چانه زنی و اهرم های فشار معقول امری است که از منطقه زابل شیعه نشین تا منطقه زهک اهل سنت می‌توانند از آن بهره مند شوند.

سید قوام صفوی

ارسال نظرات