۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۷۳۵۰۰۹

لو رفتن یا فروش سوالات امتحانی؛ از واقعیت تا ادعا

لو رفتن یا فروش سوالات امتحانی؛ از واقعیت تا ادعا
معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا در خصوص ترفندهای مجرمانه کلاهبرداران سایبری با ادعای فروش سوالات امتحانات نهایی مدارس و آزمون سراسری دانشگاه‌ها هشدار داد.

 قصه فروش سوالات امتحانی و کنکور حکایت عجیب و غریبی نیست؛ روایت روزهای منتهی به ایام برگزاری امتحانات و کنکور سراسری است؛ آن هم از طرف کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی با تبلیغات گسترده مبنی بر ارائه سوالات آزمون به خصوص  برای دانش آموزان پایه نهم و علی الخصوص پایه دوازدهم؛ پایه نهم به خاطر انتخاب رشته تحصیلی برای ورود به مقطع متوسطه دوم و پایه دوازدهم به خاطر تاثیر معدل امتحان نهایی در کنکور سراسری.

بازار فروش سوالات نهایی،کنکور و ابزارآلات تقلب این روزها داغ داغ است؛ شیوه و شگرد کلاهبردارانه‌ای که دستاوردی برای خریدارانش ندارد؛ چرا که تعدادی از این کانال‌ها پول را گرفته و فرد را بلاک می‌کنند و دسته دیگر سوالات ادوار گذشته را می‌دهند؛ برخی هم ادعا دارند که در سر جلسه آزمون همراهت هستند و پاسخگوی سوالات آزمون؛ به همین راحتی. 

سرهنگ رامین پاشایی، معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی در خصوص تبلیغات موجود در فضای مجازی با موضوع فروش سوالات آزمون سراسری و کنکور اظهار داشت: موضوع تقلب در آزمون چه امتحانات نهایی و چه کنکور، چند سالی است که باب شده و نکته قابل تأمل این است که مجرمان با مانیتورینگ فضای رسانه‌ای پلتفرم مجرمانه طراحی کرده و با تبلیغات وسیع و گسترده ادعای فروش و عرضه سوالات آزمون را دارند.

انهدام  چند باند مجرمانه در تهران بزرگ،‌ البرز و زنجان 

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا با بیان این مطلب که در تقویم امنیتی پلیس فتا نیز کارگروه ویژه رسیدگی به موضوع فروش و تقلب در آزمون از اواسط اردیبهشت ماه تشکیل شده و فضای مجازی را رصد می‌کند اعلام کرد: چند باند مجرمانه در تهران بزرگ،‌ البرز و زنجان شناسایی و منهدم شدند؛ در این راستا تعداد زیادی تارنما و شماره حساب بانکی نیز شناسایی و مسدود شده و برای دستگیرشدگان هم پرونده قضایی تشکیل شده است.

سرهنگ پاشایی نکته مشترک تمام اقدامات این باندهای کلاهبرداری را تبلیغات وسیع در فضای مجازی عنوان و تصریح کرد: تمام افرادی که دستگیر شده‌اند در هنگام دستگیری و بازجویی اعلام کرده‌اند که اصلاً دسترسی به سوالات نداشته‌ و روش کارشان این گونه بوده است که بعد از واریز پول توسط متقاضیان آنها را بلاک کرده و دیگر پاسخگو نبوده یا اینکه نمونه سوالات ادوار گذشته کنکور و امتحانات نهایی را در اختیار آنها قرار می‌دادند.

75 درصد والدین از واریز وجه برای خرید سوالات خبر ندارند

وی گفت: متاسفانه بر اساس پرونده‌ها و شکایت‌های انجام‌شده بیش از 75 درصد خانواد‌ه‌ها از عملکرد سایبری و واریز وجه توسط فرزندانشان اطلاع نداشتند که این امر نظارت کافی والدین بر فرزندان را بیش از پیش می طلبد.

 دستگیری اعضای یک باند فروش تقلب ابزار در تهران/ شناسایی یکی دو مورد عکاسی از برگه امتحان 

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا اظهار داشت: وظیفه پلیس تا قبل از در ورود به جلسه آزمون است و ما با انجام کارگروه‌های ویژه اقدامات پیشگیرانه خود را انجام می‌دهیم اما بعضی اوقات افراد از غفلت مراقبین سوءاستفاده کرده و ابزار هوشمند با خود سر جلسه آزمون می‌آورند. ابزارهای هوشمند از جمله دوربین و ساعت‌های هوشمند و حتی خودکارهایی که قابل عکاسی و فیلمبرداری هستند که یکی دو مورد  آن را اخیرا شاهد بودیم که در سر جلسه  آزمون از برگه امتحانی عکاسی کرده و آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند؛ اگرچه وقتی تمام دانش‌آموزان سر جلسه امتحان هستند و دسترسی به اینترنت و فضای مجازی ندارند، انتشار برگه سوالات در سر جلسه آزمون هیچ نتیجه‌ای برای دانش آموزان ندارد.

سرهنگ پاشایی، انتشار تصویر برگه سوالات امتحانی را در هنگام آزمون اقدامی در راستای عرض اندام افراد یا بی‌اعتبارسازی دانست و گفت: یکی دو مورد در این خصوص داشته‌ایم که سوالات بعد از آزمون منتشر شد، اما اینکه سوالات قبل از امتحان لو رفته باشد منتفی است، اگرچه باید مراقبان آزمون در این زمینه تلاش خود را کرده و کلیه پروتکل‌های امنیتی را رعایت کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا با بیان اینکه فروش تقلب‌ابزار از جمله دیگر ترفندهای مجرمان سایبری است گفت: اگرچه فروش این ابزار به خودی خود جرم است اما با مواردی مواجه بودیم که کلاهبرداران با قیمت‌های گزاف ساعت، گوشی، خودکار و ابزار هوشمند را به دانش‌آموزان فروخته و ادعا می‌کردند که در سر جلسه آزمون فرد را حمایت کرده و جواب سوالات را به وی می‌رسانند، در صورتی که چنین موضوعی منتفی است؛‌ یک باند فروش تقلب ابزار نیز اخیراً در تهران شناسایی و افراد دستگیر شدند.

دستگیری 7 نفر از فروشندگان سوالات امتحان نهایی در تهران

سرهنگ داود معظمی گودرزی رییس پلیس فتا پایتخت نیز با تاکید بر اینکه ادعای فروش سوالات امتحانات نهایی ترفند کلاهبرداران است از تشکیل کارگروه مشترک با وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: طی چند روز اخیر توانستیم 7 نفر از فروشندگان سوالات امتحان نهایی در تهران را شناسایی و دستگیر کنیم.

رییس پلیس فتا پایتخت به خانواده‌ها توصیه کرد که  نظارت بیشتری بر فعالیت مجازی فرزندانشان داشته و ضمن آگاهی دادن به آنها در مواجهه با موارد مشکوک مراتب را به پلیس فتا با شماره 096380  اطلاع دهند.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات