۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۶
کد خبر: ۷۳۵۲۷۰
مسئول پذیرش مؤسسه امام خمینی:

توجه ویژه به فعالیت های فرهنگی مساجد موجب تقویت پذیرش حوزه می شود

توجه ویژه به فعالیت های فرهنگی مساجد موجب تقویت پذیرش حوزه می شود
حجت الاسلام عباسی، با اشاره به نظر مشاوران حوزوی مبنی بر اینکه اکثر ورودی های حوزه از کانون های مساجد جذب شده اند، بر لزوم توجه به فعالیت های فرهنگی مساجد تاکید کرد.

حوزه های علمیه در طول تاریخ حیات خود، کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته اند. در هر مقطعی از تاریخ که حکومت ها همکاری نزدیکی با روحانیت و علما شیعی داشتند، ما شاهد برکات بسیاری بوده ایم؛ علاوه بر این در بسیاری از قضایای تاریخی با اینکه حکومت توجهی به علما نداشت، علما و طلاب وظیفه خود یعنی پاسداری از دین و امت اسلامی را با وجود تهدید های فراوان به سرانجام می رساندند. هرجا حضور طلاب و روحانیت پررنگ بود، نتایج خوبی را شاهد بوده ایم. 

مقدمه اثرگذاری حوزه علمیه در مسائل کشور تزریق و ورود جوانان به وادی طلبگی و تحصیل علوم اسلامی است تا بر اساس آیه «نفر» معارف اسلامی را فراگرفته و آن معارف را در جامعه اجرا و تقویت کنند.

از آنجا که در ایام پذیرش سالانه حوزه علمیه به سر می بریم، سراغ متفکران و مجربان در امر پذیرش حوزه رفتیم تا پیرامون مسائل مربوط به پذیرش حوزه علمیه  آسیب شناسی دقیقی صورت بگیرد.

حجت الاسلام عباسی مسئول پذیرش موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، یکی از بزرگترین نگرانی های امروز طلاب را ابهام جایگاه و موقعیت شان در آینده دانست و تصریح کرد: طلاب نگران جایگاهشان در آینده هستند، یعنی بعد از یک تحصیل طولانی، چطور و چقدر می توانند اثرگذار باشند؛ گاهی مشاهده می شود طلبه ای که از بسیاری از ظواهر مادی چشم پوشی کرده و با جدیت درس خوانده، نتوانسته جایگاه مناسبی برای فعالیت خودش پیدا کند.

وی در ادامه، یکی از مهم ترین دلایل این عدم بهره مندی جامعه از طلاب را عدم برنامه ریزی مناسب مسئولان حوزوی برای استفاده از تمام طرفیت طلاب عنوان کرد و توضیح داد: مسئولان حوزه باید با برنامه ریزی مناسب از ظرفیت طلاب تحصیل کرده و جوان استفاده کنند، به گونه ای که طلبه اگر در رشته ای تخصصی دارد در همان رشته بیشترین اثرگذاری را داشته باشد.

حجت الاسلام عباسی یکی از مهم ترین و اثرگذار ترین روش های تبلیغ پذیرش حوزه علمیه را توجه مسئولان به محصولات و خروجی های حوزه ذکر کرد و افزود: وقتی خروجی حوزه طلبه ای باشد که فعالیتی غیر متناسب با تخصصش دارد علاوه بر این با مشکلات گوناگون دست و پنجه نرم می کند و از همه ظرفیتش استفاده نمی شود، مردم  به این محصولات حوزه نگاه می کنند و تصمیم می گیرند.

مسئول پذیرش موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به معضل کاهش جمعیت به عنوان اثرگذار ترین عامل کاهش ورودی حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: امروز همانطور که ورودی دانشگاه ها و نیروهای نظامی به سبب کاهش جمعیت کم شده، این مشکل جمعیتی بر ورودی حوزه هم اثرگذاشته و با توجه به وظایف خطیری که طلاب در مواجهه با مسائل انقلاب و ایران اسلامی دارند، باید توجه ویژه ای به جذب و پذیرش هرچه بیشتر و با کیفیت تر داشته باشیم.

وی یکی دیگر از دلایل کاهش ورودی های حوزه علمیه را ضعف در تبلیغات ضمنی و به‌روز نشدن فعالیت های فرهنگی دانست و بیان داشت: در گذشته تبلیغات ضمنی حوزه بیشتر و اثرگذار تر بود، به این صورت که طلاب در مساجد و مکان های فرهنگی که فعالیت می کردند، نوجوانان و جوانان زیادی جذب این فعالیت ها می شدند و ضمن آن با حوزه و طلبگی آشنا  شده و به سربازان امام زمان(عج) می پیوستند. به نظر می رسد شاید یکی از دلایل بروز این کاهش جذابیت، تغییر نسل و تغییر پیدا نکردن شیوه ی فعالیت های فرهنگی به تناسب نسل و زمانه جدید است. متأسفانه ما به درستی نتوانستیم فعالیت های فرهنگی را بروز کنیم و از دشمن در تنوع قالب های کار های فرهنگی و جذابیت بخشی برای نسل جدید عقب هستیم.

حجت الاسلام عباسی با بیان اینکه اکثر طلاب به وسیله ی فعالیت در کانون های مساجد جذب حوزه علمیه شدند، تصریح کرد: باید با حمایت مسئولان حوزه و حاکمیت کانون های مساجد فعال تر و جذاب تر شود، در کنار این از طلاب جوان حمایت مادی و معنوی لازم را داشته باشند تا افراد بیشتری به حوزه بپیوندند، طبق آماری که مشاوران حوزوی ارائه می دهند، اکثر کسانی که طلبه شدند از کانون های مساجد و  از این دست فعالیت های فرهنگی جذب شده و راه خودشان را پیدا کردند، از این رو توجه به این نوع فعالیت ها بسیار حیاتی است.

وی یکی از نمونه های موفق در امر جذب طلاب را، فعالیت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد و افزود: تعداد افراد متقاضی ورود به موسسه امام(ره) تقریبا با متقاضیان همه موسسات تخصصی دیگر حوزه برابری می کند و این اتفاق به دو دلیل است؛ اول اینکه موسسه با نشان دادن خروجی های موفق کارآیی خودش را ثابت کرده و طلاب تحصیل کرده در این موسسه طوری تربیت شده اند که موثر و توانمند هستند؛ دوم اینکه بستر فعالیت فارغ التحصیلان تا حدود زیادی آماده است و این نوع تبلیغ از بهترین روش های جذب است.

ارسال نظرات